اکنون که در ماه آخر بهار به سر می‌بریم و کم‌کم گرمای هوای تابستانی را تجربه می‌کنیم، ببینیم برندهای ایرانی چه تغییراتی در محصولاتشان داده‌اند و چقدر تحت تاثیر ترندهای جهانی عمل کرده‌اند .
در برندهای ایرانی مجموعه بهار به دلیل همزمانی با عید نوروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. برندهای ایرانی باید در برداشت خود از ترندهای جهانی برای این فصل دقت لازم را به عمل بیاورند. توجه به ترندها اهمیت ویژه‌ای دارد و ما نیاز داریم تا با مد جهانی همراه شویم زیرا مد در عین حال که مختص به هر منطقه است و باید بومی‌سازی شود، جهان‌شمول نیز هست.

بعضی از آیتم‌ها و ترندها جهانی هستند و در ایران به دلیل محدودیت واردات پوشاک در سال‌های اخیر، نیاز به همراهی با روند مد باید توسط برندهای بومی تامین شود تا از نظر خلاقیت، روند تولید و رضایت مشتری به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. در این تحلیل ما توجهی به خرده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های آنلاینی که البسه وارداتی را به فروش می‌گذارند نداریم. این تحلیل با توجه بررسی کلی پوشاک تعدادی از مطرح‌ترین برندهای ایرانی انجام شده است که دارای تیم طراحی هستند و به صورت مجموعه‌ای و با برنامه‌ریزی و طبق فصل مجموعه‌های خود را طراحی می‌کنند؛ زیرا هدف نقد عملکرد طراحی در برندهای پوشاک ایرانیست.

کفش‌های کالج بهترین رابط زمستان و تابستان هستند و برای هوای متعادل بهار مناسب هستند. کالج‌ها به اندازه چکمه‌ها گرم نیستند و آزادی صندل‌ها را نیز ندارند و پا را  کامل می‌پوشانند.

کت و شلوارهای اورسایز دهه 80 در این بهار و تابستان، با اپل‌های سرشانه، شلوارهای گشاد و با رنگ‌های چشم‌نواز و شاد، انقلابی را در کمد لباس اداری شما برپا می‌کنند. جذابیت یک کت و شلوار ساده سفید، سیاه یا دارای رنگ خنثی به خوبی ثابت شده است، اما در عین حال هیچ بحثی وجود ندارد که جهان امسال برای کمی تنوع و شادی نیز آماده است. امسال شما می‌توانید با کت و شلوارهایی در رنگ‌های مختلف از نارنجی گرفته تا سبز و بنفش بدرخشید.

دامن‌های بلند آیتم مناسبی برای انتقال از فصل زمستان به بهار هستند. آن‌ها مانند شلوارهای تنگ، راحتی و آزادی حرکت شما را از بین نمی‌برند اما در عین حال پاها را گرم نگه می‌دارند. این یک کالای اصلی در کمد شماست و با آمدن بهار شما آزادی بیشتری برای ست‌کردن بقیه آیتم‌های کمدتان با آن‌ها دارید. دامن‌های ماکسی امسال، نامتقارن یا چین‌دار هستند.

ترند محبوب دهه 90 و اوایل 2000 میلادی در میان خوانندگان و هنرپیشه‌های جوان که اغلب آنها را با شلوار جین یا شلوارک کوتاه ست می‌کردند، بازگشته است. بعلاوه شاید بد نباشد که با فرا رسیدن تابستان تاپ و تیشرت‌هایتان را کوتاه‌تر انتخاب کنید و آن‌ها را با شلوارک، دامن و شلوار جین ست‌ کنید تا با آب و هوا سازگارتر باشید.
این ترند گاها تا جایی پیش می‌رود که که لباس‌های زیر یا لباس شنا به‌عنوان تاپ استفاده می‌شود. تاپ‌های مثلثی کوتاه که شبیه به مایوها هستند نیز، ظاهر Y2K را تداعی‌ می‌کنند.

رنگ سبز چمنی از حدود 18 ماه گذشته به طور دائم در کت‌واک‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی پوشاک ظاهر شده است. این رنگ می‌تواند تنوع و تازگی را به کمد بهاره شما بیاورد.
همه به یاد داریم که ریحانا بارداری خود را در چه لباسی اعلام کرد. مردم کت صورتی نمادین را بر تن این مادر آینده دیدند. رنگ روشن نشانگر زندگی جدیدی بود؛ هم به معنای واقعی کلمه و هم به صورت نمادین و بدین صورت این رنگ به یکی از رنگ‌های مورد علاقه ما برای فصل بهار تبدیل شد. امسال شما می‌توانید انتظار داشته باشید که صورتی نئونی را در همه آیتم‌ها و بر تن همه افراد ببینید.

کیف‌های چرمی غول‌پیکر هستند؛ اما شما می‌توانید با یک کیف بزرگ برزنتی نیز از این ترند پیروی کنید. کیف‌های سطلی و استوانه‌ای نیز، از محبوب‌ترین‌های این بهار هستند.

برندهای ایرانی برای مجموعه بهار و تابستان امسال عملکرد قابل قبولی در برداشت از ترندها داشته‌اند و بر خلاف پاییز و زمستان، محافظه‌کاری در رنگ‌ها کمتر دیده میشود و ترندهای رنگی شاد پا به ویترین فروشگاه‌ها گذاشته‌اند. مجموعه بهاره و تابستانه برندهای ایرانی، بازگشت به زندگی عادی پس از دو نوروز متوالی درگیر قرنطینه بودن را یادآور شدند و نحوه رونمایی و فضای فیلم برداری و عکاسیشان، حاکی از موج جدید سفر، دید و بازدید و بازگشت به سطح شهر بود. تعدادی از این مجموعه‌ها، دارای امضای طراحی قوی بوده‌اند و با کنار هم گذاشتن کلی لباس‌ها میتوان هویت جذاب بصری را مشاهده کرد که لباس‌های ایرانی را از یکنواختی درمی‌آورند و محدودیت‌های پوشش را کمرنگ‌تر می‌کنند.

همچنین در این فصل دقت در چیدمان فروشگاه‌ها، عکاسی‌های متفاوت و نورپردازی جذاب و دقت به جزییات در انتخاب خرج کار مانند دکمه‌ها به زیبایی تجربه خرید و نگهداری لباس افزوده است. همچنین وجود برش و رعایت نکردن تقارن که از ترندهای جذاب امسال بودند، با وجود اجبار در پوشیده بودن آیتم‌ها، با دقت خاصی در شومیزها، مانتوها و کت‌ها دیده می‌شوند که این خود نقطه قوت بزرگی است.

موانع چیش روی تولید کنندگان برای پیروی از ترندها، تفاوت فرهنگی، نبود بستر اجتماعی و محدودیت اقتصادی‌ست.

کت و دامن امسال در اکثر کت‌واک‌ها و همچنین بر تن افراد مشهور مورد علاقه ما دیده می‌شود. اگر تصمیم به خرید آن‌ها گرفتید، به سراغ الگوهای خلاقانه و یا پارچه‌های طرحدار بروید تا یک سیلوئت مدرن از این آیتم را در کمد داشته باشید.

دامن مینی، آیتمی دیگر از ترند Y2K است. مدتی است که دامن‌های مینی را روی کت‌واک‌ها دیده‌ایم. مینی‌ها به صورت آیتم تک، بخشی از کت و دامن‌ها و حتی بخشی از ست لباس ورزشی، موجود هستند.

در کنار تلاش برندهای ایرانی برای رقابت با روند مد جهانی، محدودیت‌های غیرقابل‌انکاری نیز وجود دارند. در ایران رونمایی رسمی از مجموعه‌های هر فصل، از چند ماه جلوتر و با کت‌واک‌های مجلل انجام نمی‌شود. این تفاوت از سویی باعث می‌شود تا ما بخشی از هیجان خلاقیت و جذابیت همراه شدن با موج ترندها را از دست بدهیم و برنامه‌ریزی دقیقی وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر اما این تفاوت کار را برای رصد و بومی‌سازی ترندهای جهانی آسان‌تر می‌کنند و در کنار تلاش برندهای ایرانی برای هماهنگی با روند مد جهانی، محدودیت‌های غیرقابل‌انکاری نیز وجود دارند. در ایران رونمایی رسمی از مجموعه‌های هر فصل، از چند ماه جلوتر و با کت‌واک‌های مجلل انجام نمی‌شود.

این تفاوت از سویی باعث میشود تا ما بخشی از هیجان خلاقیت و جذابیت همراه شدن با موج ترندها را از دست بدهیم و برنامه‌ریزی دقیقی وجود نداشته باشد. از سوی دیگر اما این تفاوت کار را برای رصد و بومی‌سازی ترندهای جهانی آسان‌تر میکنند و در نهایت معمولا ترندهایی که ریسک اقتصادی پایین‌تری دارند انتخاب می‌شوند.

محدودیت‌های پوشش در ایران همواره خطر اینکه یک آیتم یا ترند بین‌المللی اصلا مورد استفاده یا علاقه ایرانیان نباشد را به همراه دارد و به دلیل نبود ارتباطات گسترده میان مخاطبان و برندها، تنها رفرنس برای آگاهی از ترندهای مورد علاقه مخاطبان برندها و تولید یک آیتم لباس، آمارهای فروش هستند. این می‌تواند ترس از ریسک را بالا برده، خلاقیت را کاهش داده و مجموعه‌ها را به آیتم‌هایی بیسیک و بدون امضا محدود کند.

نقاط ضعف برندهای ایرانی برای همراه شدن با ترندهای روز جهانی نپذیرفتن ریسک و نداشتن نگاهی جامع است.

فریم‌های بزرگ عینک در این فصل در همه جا وجود دارند. عینک آفتابی بزرگ از زیبایی‌های نوستالژیک دهه 70 است. آفریم‌های بزرگ عینک در این فصل در همه جا وجود دارند. عینک آفتابی بزرگ از زیبایی‌های نوستالژیک دهه 70 است. آن‌ها فریم‌هایی هستند که نیمی از صورت را اشغال می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند خیلی راحت‌تر چهره خود را مخفی کنید و ناشناس بنظر برسید و به همین دلیل، مورد علاقه بسیاری از افراد معروف و ابزاری برای فرار از پاپاراتزی‌هاست.

ترند ویژه چاپی امسال طرح روزنامه است. این نشانه‌ای نوستالژیک برای یادآوری لباس سارا جسیکا پارکر در سریال Sex And The City است.

این کفش‌ها را برای روزهایی که می‌خواهید احساس قدرت کنید، تاثیرگذارتر باشید و با وجود افزایش قدتان همچنان احساس راحتی کنید، به کمدتان اضافه کنید. امسال انواع کفش‌های کتانی، چکمه و کالج‌ها با این لژها طراحی شده‌اند و بر خلاف سایر کفش‌ها که فقط می‌توانند با ظاهر خاصی ست شوند، پلتفرم‌ها عملاً با همه چیز سازگار هستند.

طراحی مد در ایران در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است اما به بهانه نگاه انداختن به ترندهای بهار و تابستان ۲۰۲۲، بهتر است به نقاط ضعف یا مواردی که بهتر است تقویت شوند هم بپردازیم.

تولید و طراحی عینک‌های آفتابی در ایران نیاز به توجه ویژه دارد. در کل میتوان گفت که در زمینه خلاقیت در طراحی و تولید اکسسوری به تلاش بیشتری نیاز داریم و شاید به هم دلیل است که با وجود مجموعه‌های زیبای پوشاک، جای اکسسوری‌های خلاقانه مانند عینک‌ها اغلب خالی است. مورد دیگر طراحی کفش است. ما در ایران برندهای کیف و کفش فوق‌العاده‌ای داریم که از نظر خلاقیت طراحی می‌توانند رقیب برندهای وارداتی باشند اما در زمینه‌ی راحتی آن باید فکر اساسی شود.

آخرین موردی که با وجود به کار برده شدن نیاز است توجهی بیشتری به آن شود استفاده از ترند چاپ است.‌ مجموعه‌های بهاره و تابستانه ۱۴۰۱ طرح‌های چاپی زیادی دارند اما می‌توان گفت که پشت انتخاب اکثر این طرح‌ها امضای خاص یا یگانگی مورد نیاز یک کالکشن وجود ندارد.

در کل برندهای ایرانی در این فصل عملکرد قابل قبولی داشته‌اند اما برای بهتر شدن اقداماتی نیاز است. تعیین هویت برای یک برند و تحقیق در راستای تم یا منبع الهام، می‌توانند برای طراحی یک مجموعه کمک کننده باشند. در نتیجه طرح‌های چاپی و فرم‌های بکار گرفته شده در آیتم‌های مجموعه به وحدت بیشتری نیاز دارند. همچنین شخصی‌سازی ترندها باید با دقت بیشتری انجام بگیرد و برندها باید بتوانند ترندهای هر فصل را با توجه به امضای برند خود به کار بگیرند.
در انتها می‌توان گفت که ریسک‌پذیری بیشتر و محافظه‌کار نبودن میتواند مجموعه‌های لباس را بهبود ببخشد. در هر مجموعه و هر فصل طراحی و تولید تعدادی آیتم متفاوت نیاز است و این به ویژه در مورد کفش و کیف و اکسسوری صادق است تا شاهد مجموعه‌های جذاب‌تری باشیم.

www.harpersbazaar.com

www.vogue.com

www.glamour.com

The post بررسی مجموعه لباس بهار و تابستان برندهای ایرانی با نگاهی به ترند جهانی appeared first on مجله مد و پوشاک.

source

توسط modekhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.