فندی برند لوکس ایتالیایی است که در حدود صدسال از تأسیس آن می‌گذرد. قطعاً همه این برند ایتالیایی را به‌خاطر کیف‌های دستی منحصر به فردش می‌شناسند که بادقت بی‌عیب و نقصی ساخته می‌شوند. این برند فندی یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های مد لوکس ایتالیایی است که نه‌تنها کالاهای چرمی، بلکه پوشاک زنانه و مردانه، کفش‌های این برند، اکسسوری‌، عینک‌، عطر و ساعت‌های فراوان را ارائه می‌دهد. این برند که هنوز توسط خانواده فندی اداره می شود، همان برندی است که کارل لاگرفلد جوان با هنر و نبوغ خود ان را به جهان معرفی کرد. در این مقاله قصد داریم تاریخچه برند فندی را از گذشته تا به امروز معرفی کنیم.

ادواردو فندی و همسرش آدل فندی این برند مد را در سال ۱۹۲۵ در رم ایتالیا تاسیس کردند. این برند در ابتدا شروع به ساخت کالاهای چرمی کرد و بعد از آن به‌سرعت به ساخت محصولات خز روی آورد، دو محصولی که Fendi هنوز هم با آن‌ها شناخته می‌شود. فندی از همان ابتدا یک تجارت خانوادگی بود و پنج دختر این زوج از ابتدا در امور کسب‌وکار خانوادگی خود کمک و پشتیبان خانواده بودند. این خانواده با هم ایده‌های جدیدی را ارائه و به فروش کالاهای لوکس به مشتریان مشتاقی که به دنبال اقلام شیک برای اضافه‌کردن به مجموعه کمد لباس خود بودند کمک کردند.

ادواردو در سال ۱۹۴۶ درگذشت و فرزندانش به طور کامل مدیریت امور شرکت را به دست گرفتند و شروع به گسترش تجارت کردند. ادل و دخترانش تصمیم گرفتند روی مد تمرکز کنند و اولین نسخه آنها، کت‌های خز فندی، کاملاً موفقیت‌آمیز بود. خانه مد برند فندی از آن زمان تاکنون همچنان باقدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

در سال ۱۹۶۵، فندی از ورود کارل لاگرفلد به این برند استقبال کرد. لاگرفلد یک طراح جوان آلمانی بود که با ورودش جریان برای فندی تغییر کرد. او شروع به مدرن کردن خطوط تولید خز فندی کرد و دیدگاه مردم را در مورد خز تغییر داد. کارل لاگرفلد انقلابی در نحوه پوشیدن خز و نحوه استفاده طراحان از آن در مد ایجاد کرد. او با موفقیت خز را به یک کالای نرم، شیک و سبک تبدیل کرد. هدف او خلق چیزی جدید برای برند بود و بنابراین با پرداخت‌ها، مواد، الگوها و رنگ‌های مختلف آزمایش کرد. مجموعه خز او بسیار موفق بود و به‌سرعت محبوبیت پیدا کرد. اولین مجموعه خز کارل لاگرفلد در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و فندی را به خریداران بین‌المللی معرفی کرد. لاگرفلد همچنین لوگو دوگانه “F” را که در سراسر جهان بسیار مشهور است را برای این برند ایجاد کرد که مخفف Fun Furs است.

مرگ آدل فندی در سال ۱۹۷۸ به تغییراتی در سلسله مراتب برند منجر شد. هر یک از پنج دختر او بخشی از برند مد را به دست گرفتند، در حالی که لاگرفلد مدیر ارشد خلاقیت بود. این برند به رشد و تکامل خود ادامه داد و سرعت را در بازار مد لوکس تنظیم کرد و به طور مداوم نوآوری کرد؛ اما درعین‌حال ریشه ایتالیایی خود را حفظ کرد.

دهه ۱۹۸۰ دوره تغییر برای این برند بود: این کمپانی بازار جهانی مد را طوفانی کرد. این برند مد همچنین عطرهای مردانه و زنانه را روانه بازار کرد و لباس هایی برای افسران پلیس رم ساخت. در اواخر دهه ۱۹۸۰، اولین فروشگاه فندی در ایالات متحده در خیابان پنجم نیویورک افتتاح شد و نوه های ادل و ادواردو نیز در اداره تجارت شرکت داشتند. آنها به طراحی اقلام جدید و رشد بیشتر برند کمک کردند.

فندی به دلیل خلاقیت و نوآوری در صنعت مد و فشن و سابقه طولانی در این صنعت، محصولاتی دارد که به‌عنوان کالاهای نمادین برند فندی در دنیا مشهور هستند. در سال ۱۹۹۷، فندی شروع به تولید کیف‌های دستی کرد و موفقیت خارق‌العاده‌ای داشت. سیلویا فنی مسئول اولین کیف “IT” فندی بود. او «باگت» را طراحی کرد. طولی نکشید که این کیف محبوبیت پیدا کرد و افراد مشهوری مانند نائومی کمپبل، مدونا و جولیا رابرت از این کیف استفاده کردند. تا به امروز، باگت هنوز یک انتخاب برتر برای شیک‌پوشان در سراسر جهان است. امروزه چندین نسخه از این کیف موجود است. این خانه مد همچنین چندین کیف نمادین دیگر مانند کیف‌های شترمرغ، بیگا و رول عرضه کرده است.

کیف‌های فندی به دلیل تفاوت طرح‌هایشان با سایر کیف‌های موجود موفقیت‌آمیز بودند. این شرکت همان رویکردی را که در مورد سایر محصولات خود انجام می‌داد، در مورد کیف‌های خود در پیش گرفت. آن‌ها خلاق بودند، دائم دست به آزمون‌وخطا می‌زدند و از مواد، رنگ‌ها، الگوها و پوشش‌هایی استفاده کردند که در آن زمان رایج نبود. همین نوآوری‌ها و تولیدات خارج از عرف جامعه موجب محبوبیت محصولات این برند در بین مردم بود.

این معروف‌ترین کیف موجود در تاریخ این برند است. آن یک نماد فرهنگی است. سیلویا فندی این کیف را در سال ۱۹۹۷ طراحی کرد. اسم این کیف هم‌نام نان باگت فرانسوی است. در گذشته فرانسوی‌ها نان باگت را بدون زحمت درزیربغل خود حمل می‌کردند. این مدل کیف را هم می‌توان به راحتی در زیربغل قرار داد و حمل کرد. این در بین افراد مشهور محبوب است. چند دهه بعد و باگت هیچ یک از درخشش خود را از دست نداده است. باگت در اولین سالی که عرضه شد بیش از صد هزار از آن به فروش رفت. و از آن زمان تا الان بیش از هزار نسخهاز این مدل تولید شده است. این کیف یک اکسسوری بسیار محبوب است و فراد مشهوری مانند پریانکا چوپرا، جیجی، بلا حدید و سارا جسیکا پارکر از این کیف استفاده می‌کنند.

این یکی دیگر از گزینه‌های نمادین در تاریخ فندی است. کیف‌های کمربند زمانی اکسسوری موردعلاقه آقایان در تعطیلات بود. بااین‌حال، فندی آن را به یک اکسسوری شیک تبدیل کرد که به استایل روزمره و خیابانی می‌خورد. این مدل کیف فندی به دلیل سادگی بهترین گزینه برای مینیمالیست‌ها است.

این کیف‌ها در فهرست کیف‌های نمادین تاریخ فندی قرارمی گیرد. کارلیگرافی کاربردی و شیک است. این کیف توسط خود کارلی لاگرفلد طراحی شده بود. هنگامی که او درگذشت، این کیف ادای احترام به کارلی لاگرفلد بود و چند ماه پس از درگذشت او رونمایی شد. دارای ساختار جعبه‌ای و بست تاشو است و دارای دو محفظه و یک جا کارتی در داخل است. چیزی که مردم در مورد این کیف دوست دارند، طراحی دو حرف L در این کیف است.

معنی لغوی این کیف به “گنج من” ترجمه می‌شود و یکی از نمادین‌ترین کیف‌های این برند است. در طول سالیان متمادی تغییرات زیادی بر روی مدل اصلی این کیف سطلی ایجاد شده است. این کیف دارای تریم های چرمی مختلف، بندهای رودوشی قابل جداشدن و بند کوتاه است. بندهای آن کشی و قفل آن فلزی هستند. اگر به ترند کیف میکرو علاقه داشتید، احتمالاً مون ترزور را دوست خواهید داشت. این کیف در اندازه‌های مختلفی مانند کیف کوچک عرضه می‌شود که فضای کافی برای وسایل ضروری را ارائه می‌کند.

فشن شوهای این برند در دنیا مشهور هستند. برند فندی نمادین‌ترین فشن شوهای قرن را میزبانی کرده است. افسانه‌ای‌ترین نمایش مد در تاریخ نوزده اکتبر ۲۰۰۷ برگزار شد. فندی دیوار بزرگ چین را به سکوی نمایش تبدیل کرد. گفته شده در آن مراسم ۸۸ مدل بر روی صحنه نمایشی ۸۸ متری راه رفتند و لباس و استایل خود را به نمایش گذاشتند. این اولین باری بود که از دیوار چین برای برگزاری چنین نمایشی استفاده کردند. جذابیت و زیبایی این رویداد بسیار تماشایی بود به‌گونه‌ای که مردم می‌گفتند آن را از ماه هم می‌توان مشاهده کرد. هفت سال بعد، در هفته مد میلان، فندی مجموعه پاییز/زمستان خود را برگزار کرد. این فشن شو به شکل پخش زنده اجرا شد درحالی‌که پهپادهایی باکیفیت بالا بر فراز آسمان از این نمایش فیلم‌برداری می‌کردند.

در سال ۲۰۱۷ این کمپانی فشن شوی خود را  روی فواره تروآ در رم ایتالیا ارائه کرد. این برند ۲ میلیون یورو برای بازسازی این فواره اهدا کرد.

فندی در طول سال‌ها به رشد خود ادامه داد. زنان این کمپانی هرکدام بخشی از کنترل برند را در دست داشتند و همه آنها ریشه‌های برند را به خانواده و ایتالیا گره می‌زدند. سیلویا ونتورینی فندی یکی از مدیران خلاق برند فندی، نوه ادل و ادواردو، کسی بود که مدیریت هنری تولیدات اکسسوری‌ها و نظارت بر خط تولید لباس مردانه را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۲۰، کیم جونز به‌عنوان مدیر هنری کلکسیون‌های مد لباس، لباس‌های آماده و خز برای زنان به فندی پیوست. او بعد از فوت کارل لاگرفلد طراحی فندی را به عهده می‌گیرد. جونز اولین فردی است که خارج از خانواده فندی در نقشی برجسته به این برند می‌پیوندد. جونز از موفق‌ترین طراحان فشن مردانه به شمار می‌رود او همچنان به‌عنوان مدیر هنری بخش مردانهٔ دیور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر جونز با خانواده فندی مخصوصاً سیلویا کار می‌کند و با هم در زمینه لباس‌های زنانه همکاری می‌کنند.

فندی امروز مانند اکثر کمپانی‌های دیگر با استفاده از مواد قابل بازیافت و کاهش میزان پسماند برای حفاظت از محیط‌زیست تلاش می‌کند. این برند به دلیل استفاده خز و آسیب به حیات‌وحش از سوی مردم و دوستداران محیط‌زیست مورد نقد قرار گرفته است. بااین‌حال برخلاف برند پرادا که اعلام کرده قصد دارد دیگر در تولیدات خود از خز استفاده نکند، این کمپانی تصمیم قطعی خود را در این مورد هنوز اعلام نکرده است.

در مقاله بالا به طور خلاصه به معرفی تاریخچه تأسیس برند فندی از گذشته تا به الان پرداختیم. فندی خلاصه‌ای از سنت، خلاقیت و کیفیت است. خانواده فندی هنوز هم نفوذ زیادی در شرکت دارند. این برند از گذشته تا الان به خلاقیت، نوآوری و ابداع مشهور بوده است. خانواده فندی در تلاش هستند تا این سنت را در برای آینده نیز ادامه دهند و بهترین‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنند.  

نوشته تاریخچه برند فندی از ایتالیا تا امروز اولین بار در وبلاگ تگ‌ موند. پدیدار شد.

source

توسط modekhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.