پاره شدن زاپ شلوار به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد، از جمله استفاده طولانی‌مدت، سایش، خراش و وارد شدن فشار به این بخش. اگر با روش‌های پوشاندن زاپ شلوار آشنا نباشید، ناچار می‌شوید که لباس خود را برای رفو به خیاطی ببرید یا آن را دور بیاندازید و لباس جدیدی تهیه کنید.

یادگیری مراحل و روش‌های رفو انواع شلوار به شما امکان می‌دهد، لباس خود را در منزل ترمیم کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. در این مقاله روش‌های ترمیم پارگی شلوار جین، پارچه‌ای، بگ و کتان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

چگونه زاپ شلوار را درست کنیم؟ آموزش پوشاندن زاپ شلوار

شلوار لی زاپ دار

پیش از اینکه به سراغ رفو زاپ شلوار بروید، باید بدانید که روش‌های ترمیم پارگی انواع پارچه با یکدیگر متفاوتند. به‌علاوه خیاط‌های حرفه‌ای قبل از ترمیم این آسیب‌دیدگی‌ها به عوامل دیگری مانند بافت پارچه، میزان و نوع پارگی توجه می‌کنند. مثلا استفاده از یک روش مشترک برای ترمیم شلوار مام استایل و شلوار بگ از زیبایی آن می‌کاهد.

دوختن پارچه‌هایی با طرح‌های متنوع روی محل پارگی، گلدوزی و وصله‌زدن بعضی از روش‌هایی‌ هستند که برای رفوکردن پارگی‌های انواع پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهره گرفتن از آن‌ها باعث می‌شود، آسیب‌دیدگی پارچه به چشم نیاید و لباس شما خاص و منحصربه‌فرد دیده شود.

وصله‌زدن

وصله زدن زاپ شلوار لی

وصله‌زدن یک روش قدیمی اما کاربردی برای دوخت زاپ شلوار است. برای استفاده از آن کافی است، پارچه‌ای را متناسب با سلیقه خود، طرح، رنگ و جنس پارچه شلوار انتخاب کنید و آن را برش بزنید. شلوار را صاف کنید، پارچه ترمیمی را روی آن قرار دهید و بدوزید.

استفاده از چسب حرارتی

اگر هنگام خرید شلوار دخترانه اسپرت یک شلوار زاپ‌دار انتخاب کرده‌اید و ترجیح می‌دهید که این بخش را بپوشانید، از چسب حرارتی استفاده کنید. یک پارچه سفید یا مشکی تهیه کنید و آن را برش بزنید. اطراف پارچه را با چسب حرارتی پوشش دهید و آن را از داخل شلوار روی پارگی بچسبانید.

دوخت زاپ شلوار با چسب حرارتی

استفاده از دوخت تزئینی

این روش پوشاندن زاپ شلوار برای ترمیم پارگی‌هایی با ابعاد بسیار کوچک کاربرد دارد. برای استفاده از آن کافی است، محل موردنظر را با نوک قیچی صاف کنید و یک پارچه را از داخل شلوار روی این بخش بگذارید. سپس می‌توانید به‌وسیله دوخت‌هایی به‌شکل تار، پارچه آسیب‌دیده را ترمیم کنید.

گلدوزی

ترمیم پارچه به‌شکل گلدوزی راهکاری خلاقانه برای رفو و تزنین پارچه‌های آسیب‌دیده است که از آن با نام روش ساشیکو ژاپنی نیز یاد می‌کنند. زمان استفاده از این گزینه می‌توانید از نخ‌های رنگی برای گلدوزی و ایجاد طرح‌های زیبا و جذاب روی شلوار مام فیت و انواع لباس استفاده کنید.

چگونه زاپ شلوار را بپوشانیم

رفو زاپ شلوار لی

برای پوشاندن زاپ شلوار لی، چسب خیاطی را از داخل شلوار روی محل بچسبانید. اگر به آن دسترسی ندارید، می‌توانید یک تکه پارچه مقاوم و منعطف را جایگزین کنید. در صورتی‌ که می‌خواهید از محکم بودن رفو شلوار مطمئن شوید، ابتدا لایه‌ای چسب را به محل پارگی بچسبانید و از پارچه به‌عنوان لایه دوم رفوکاری بهره بگیرید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک تکه پارچه همرنگ شلوار تهیه کرده و از آن به‌عنوان وصله استفاده کنید. برای کمک به زیبایی بیشتر لباس نخ‌های اضافی را با قیچی ببرید و سپس آن را پشت‌ورو کنید.
  2. لبه‌های پارچه را حدود یک سانتی‌متر به داخل برگردانید و عمل دوخت و مرحله نهایی پوشاندن زاپ شلوار را با استفاده از نخ همرنگ پارچه انجام دهید.
  3. برای محکم‌کاری بیشتر ۲ تا ۳ بار روی خط دوخت حرکت کنید. هرچند غالب حرکت‌های دوخت در این مرحله به‌صورت عمودی است، اما استفاده اندک از این روش دوخت به افزایش مقاومت و کیفیت رفوکاری کمک خواهد کرد.

رفو شلوار پارچه ای با دست

بهترین روش رفو شلوار پارچه ای

برای ترمیم شلوارهای پارچه‌ای با دست می‌توانید از روش دوخت مخفی استفاده کنید. برای اجرای این نوع دوخت باید از دوخت‌های ریز و نامشخص در قسمت داخلی شلوار و در امتداد پود پارچه استفاده کنید. سپس می‌توانید با استفاده از دوخت دندان‌موشی رفو لباس را محکم کنید.

به‌منظور دوخت زاپ شلوار پارچه‌ای به یک تکه پارچه کاملا همرنگ لباس احتیاج دارید:

  1. پس از برش‌زدن و تمیزکردن حاشیه‌های پارچه و پشت‌ورو کردن لباس، آن را روی بخش آسیب‌دیده قرار دهید و به‌وسیله نخ همرنگ، به روش مخفی بدوزید.
  2. انواع چسب خیاطی نیز برای پنهان‌کردن ترمیم شلوار گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با چسب خیاطی لباس خود را رفو کنید، پس از انتخاب پارچه همرنگ و برش‌زدن، حاشیه‌های آن را با چسب بپوشانید.
  3. لباس را وارونه کنید و پارچه را با دقت و ظرافت به محل موردنظر بچسبانید.

پوشاندن زاپ شلوار بگ

معمولا برای مخفی‌کردن زاپ شلوارهای بگ، مام فیت و مام استایل از زانفیکس استفاده می‌کنند. این محصول در انواع گوناگون تولید می‌شود و یکی از زیرمجموعه‌های لایی خیاطی به‌حساب می‌آید.

ترمیم با زانفیکس متری و نواری

زانفیکس متری و نواری

به‌منظور ترمیم لباس با زانفیکس متری یا نواری پارچه‌ای مشابه پارچه شلوار انتخاب کنید و آن را در ابعاد مناسب برش بزنید. مقداری زانفیکس را بین دو پارچه قرار دهید و با حرارت اتو و چسب زانفیکس پارچه‌ها را روی هم محکم کنید. برای جلوگیری از افتادن چین‌وچروک اتو را روی پارچه‌ها حرکت ندهید. در عوض اتو را روی محل قرار دهید و چند ثانیه بعد آن را بردارید.

پوشاندن زاپ شلوار بگ با زانفیکس کاغذی

زانفیکس کاغذی را از سمتی که حالت توری دارد، روی لباس بگذارید. اتو را روی کاغذ قرار دهید تا به شلوار بچسبد و پس از آن کاغذ زانفیکس را جدا کنید. بعد از جداسازی این قسمت می‌توانید چسب زانفیکس را مشاهده کنید. پارچه جدید را روی این قسمت بیاندازید و یک بار دیگر از روی پارچه اتو بکشید.

ترمیم با زانفیکس پودری

پودر زانفیکس را روی قسمت آسیب‌دیدگی بپاشید و پارچه را روی آن پهن کنید. چندین بار اتو را روی قسمت‌های مختلف پارچه بگذارید و بعد از چند ثانیه بردارید.

مدل های دوخت زاپ شلوار کتان

پوشاندن زاپ شلوار با طرح
مدل های مختلف پوشاندن زاپ شلوار
زاپ شلوار هیولا
دوخت زاپ شلوار

برای پوشاندن زاپ شلوار کتان نیازی نیست، یک خیاط حرفه‌ای باشید. با وجود این برای نتیجه‌گیری عالی باید از روش‌هایی متناسب با جنس و بافت پارچه استفاده کنید. دو راهکار وصله‌زدن یا دوخت‌های مخفی و نامشخص با استفاده از دست و چرخ خیاطی کمک می‌کنند به این هدف برسید. همچنین به نکات زیر دقت کنید:

  • پیش از وصله‌زدن شلوار و پارچه انتخاب‌شده را اتو بکشید.
  • نخ‌های اضافی را برش بزنید.
  • پارچه را با دقت روی زاپ قرار دهید.
  • به‌وسیله سوزن ته‌گرد یا سنجاق پارچه را روی شلوار محکم کنید.
  • اگر از چرخ خیاطی استفاده می‌کنید، بهتر است برای افزایش استحکام رفوکاری دوخت زیگ‌زاگ را انتخاب کنید.

source

توسط modekhabari.ir