اختلال اضطراب یا اختلال اضطرابی توانسته به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌های روانی مطرح شود و افراد بسیاری را درگیر خود کند. در این نوع اختلال شما تجربه مزمن و شدید احساس ترس و اضطراب را خواهید داشت و افراد مبتلا می‌توانند احساس اضطراب زیادی را در انواع رویدادهای آینده داشته باشند و واکنش به رویدادهای کنونی نیز همراه با ترس باشد. به همین منظور برای درمان اختلال اضطراب می‌توانید به روانپزشک در تهران مراجعه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اختلال مشکل‌ساز را رفع کنید.

درمان اختلال اضطراب تهران توسط روانپزشک خوب

اختلال اضطراب چیست؟

اختلال اضطرابی که در حقیقت یک تجربه مزمن و شدید از ترس و اضطراب در افراد به‌شمار می‌آید، می‌تواند احساس اضطراب زیادی را در فرد ایجاد کند. این اختلال می‌تواند هم در مورد رویدادهای آینده باشد و هم نسبت به رویدادهای کنونی واکنش‌های شدید همراه با ترس و اضطراب را ایجاد کند. در این راستا شما می‌توانید شاهد تاثیرات منفی آن بر روی زندگی افراد باشید که این تاثیرات می‌توانند مشکل‌ساز باشند. طبق بررسی‌های صورت گرفته اختلال اضطراب به استثنای اختلال مصرف مواد، به یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روانی تبدیل شده و تقریباً ۲۸ درصد از انسان‌ها در طول عمر خود به این بیماری و مشکل گرفتار می‌شوند. معمولا افراد در بازه سنی ۳۰ تا ۴۴ سالگی خود می‌توانند شاهد اوج پیدا کردن اختلال اضطراب در خود باشند.

نشانه‌های اختلال اضطراب

علائم مختلفی وجود دارند که می‌توانند جزو نشانه‌های اختلال اضطراب باشند که معمولاً در میان تمامی افراد مبتلا این اختلالات یکسان است. این علائم عبارتند از:

  • احساس عصبانیت، بی‌قراری یا تنش
  • احساس خطر قریب‌الوقوع
  • احساس وحشت
  • تنفس سریع
  • تعریق زیاد
  • لرزش
  • احساس ضعف یا خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • اختلال خواب
  • اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب‌آور

روانپزشک خوب برای درمان اضطراب

انواع اختلال اضطراب

اختلال اضطرابی در حالت کلی شامل ۱۰ زیر مجموعه بوده که هر یک با دیگری متمایز هستند؛ اما ویژگی‌های مشترکی با یکدیگر دارند. در ادامه به انواع اختلال اضطراب اشاره می‌کنیم.

  • اختلال پانیک (وحشت‌زدگی): در اختلال پانیک افراد دوره‌های ناراحتی جسمانی شدیدی را که معروف به حملات وحشت‌زدگی است تجربه می‌کنند. فرد در این مدت و بازه زمانی احساس می‌کند که دامنه‌ای از تجربیات و احساسات ناخوشایند او را از پای در می‌آورد.
  • آگورافوبی (بازارهراسی): در این اختلال شما دوره‌های شدید ناگهانی را تجربه می‌کنید که دائماً نگران حملات بیشتر هستید و از موقعیت‌هایی که ممکن است حملات پانیک رخ دهد، اجتناب می‌نمایید.
  • فوبیای خاص: تنها در موقعیت‌های خاص ترس‌هایی را تجربه می‌کنید؛ مانند ترس از حیوانات یا حشرات که شامل فوبیای خاص می‌شوند.
  • اختلال اضطراب اجتماعی: در این اختلال افراد از ترس خجالت یا طرد شدن، از موقعیت‌های اجتماعی و گروهی اجتناب می‌کنند.
  • اختلال اضطراب فراگیر: این نوع اختلال نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل به‌شمار می‌آید که در مورد مسائل روزمره مانند سلامتی، کار یا امور مالی است.
  • اختلال وسواس فکری-عملی: در اختلال وسواس فکری عملی فرد افکار خاصی را به صورت کاملاً پیوسته و ناخواسته تجربه می‌نماید و در وسواس فکری سعی می‌کند این افکار ناخواسته را نادیده بگیرد.
  • لالی انتخابی: افراد می‌توانند در حالت عادی صحبت کنند؛ اما کسانی که دچار اختلال لالی انتخابی هستند در برخی موارد خاص و موقعیت‌های خاص قادر به حرف زدن نیستند.
  • اختلال اضطراب جدایی: معمولا اختلال اضطراب جدایی در کودکان رخ می‌دهد که نگرانی زیادی در مورد جدایی از خانه یا پدر و مادر دارند.
  • اختلال اضطراب پس از سانحه: اگر شما در زندگی خود یک تجربه یا رویداد آسیب‌زا را داشته باشید، این ترس از بین نمی‌رود و می‌تواند همانند کابوس یا مشکلات در خواب و… باشد.
  • اختلال اضطراب بیماری: در این اختلال، افراد سلامت جسمانی مطلوبی دارند؛ اما خود را بیمار می‌دانند.

درمان اختلال اضطراب

به منظور درمان اختلال اضطراب شما باید در وهله اول به روانپزشک در تهران مراجعه کنید. روانپزشک برای درمان اختلال اضطراب ممکن است از روش‌های مختلفی متناسب با نوع اختلال موجود بهره ببرد. به منظور درمان اختلال اضطراب از تجویز برخی از داروها، روان درمانی، درمان شناختی و رفتاری، آموزش تکنیک‌های آرمیدگی و… استفاده می‌شود که از انواع روش‌های درمانی به‌شمار می‌آیند. تنها زمانی شما می‌توانید از داروی اختلال اضطراب استفاده کنید که روانپزشک شما آن را تایید کرده و دستورالعمل استفاده از آن را نیز به شما ارائه دهد؛ در غیر این صورت شما نباید از هیچ یک از داروهای اختلال اضطراب استفاده کنید.

یکی از بهترین راهکارها برای درمان اختلال اضطراب این است که شما از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا به این اختلال دچار شده‌اید یا خیر. در حالت کلی زمانی که شما به روانپزشک در تهران مراجعه می‌کنید، ایشان از شما در مورد علائم و چگونگی رفتار و تاثیر علائم بر زندگی شما سوالاتی می‌پرسد. در صورت نیاز، پرسشنامه خصوصی را ارائه می‌دهد که شما باید به صورت کاملاً دقیق به سوالات موجود پاسخ دهید. اگر شدت اضطراب شما بالا باشد، با تکنیک‌ها و روش‌های موجود در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند بهبودی کامل را برای شما ایجاد کند.

بهترین روانپزشک تهران برای اضطراب

سخن پایانی

با توجه به اینکه اختلال اضطراب تنوع بسیار زیادی دارد و نشانه‌های مختلفی نیز برای هر یک در نظر گرفته شده، شما باید در ابتدای امر به روانپزشک در تهران مراجعه کنید. به منظور درمان اختلال اضطراب شما باید به پرسش‌های مطرح شده از سوی روانپزشک پاسخ دهید تا ایشان بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل شما را رفع کند. گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان یکی از مجموعه‌های بسیار ماهر و مجرب در زمینه اختلال اضطراب به‌شمار می‌آید که می‌تواند با خدمات ارزنده خود، به شما در بهبود و درمان این اختلال کمک کند.

source

توسط modekhabari.ir