هتل

به گزارش فیلم‌نت نیوز، کمدی به عنوان قدیمی‌ترین ژانر تاریخ سینما که محبوبیت فوق العاده ای میان عامه تماشاگران داشته و سودآوری قابل ملاحظه ای هم برای کمپانی های فیلمسازی دارد، شاخه های متنوع جذابی دارد. یکی از آنها که نمونه های اندکی هم در سینمای ایران دارد، کمدی اسکروبال است که سابقه ای طولانی در سینمای جهان به ویژه سینمای آمریکا دارد، برگرفته از کمدی های بزن بکوب که شوخی های زیادی برای آن طراحی شده و به شکل رگباری به طرف تماشاگران خود شلیک می شود. این شکل از کمدی نیاز به فیلمنامه های خلاقانه و سرشار از شوخی‌های کلامی و موقعیت های کمیک دارد که همین موضوع کار را برای فیلمنامه نویسان ایرانی سخت کرده و به سمت کمدی های سهل الوصول سوق می دهد.

فیلم سینمایی «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی که سال جاری روی اکران بوده و با فروشی دویست و پنجاه میلیاردی میلیون‌ها مخاطب را به سالن های سینما کشاند، نمونه خوبی از همین کمدی های خلاقانه است. فیلمی که این روزها در حال پخش در سینما آنلاین پلتفرم فیلم نت  است.

نویسندگان فیلمنامه «هتل» قصه بامزه ای را با محوریت چند زوج طراحی کرده‌اند که مثل مهره های دومینو به یکدیگر برخورد می کنند. ایده خوبی که تماشاگر علاقمند به سینمای کمدی را به یاد فیلم مشهور بویینگ بویینگ با بازی جری لوئیس و دین مارتین می اندازد.

«هتل» با دومین ازدواج رامین با دختری به نام مهتاب آغاز می شود که شوخی های بانمکی هم برای آن تدارک دیده شده که عمده آنها نیز حول محور ازدواج سابق رامین می چرخد. به این ترتیب با شخصیت رامین به عنوان قهرمان داستان و پنهان کاری ها و دروغ های ریز و درشت اش آشنا می شویم. تماس تلفنی همسر سابق (سهیلا) و پیشنهاد مالی وسوسه کننده اش بابت یک همکاری چند روزه، حادثه محرک نخست فیلمنامه هتل به حساب می آید که سمت و سوی تازه ای به آن می دهد. سفر این دو به کیش برای تیغ زدن عمه سهیلا، نقطه عطف نخست به حساب می آید که قصه را وارد فاز تازه ای می کند. اقامت یک شبه این دو در خانه عمه، شوخی های خوبی را خلق کرده که یکی از آنها شب خوابیدن رامین در وان حمام است. اقامت آنها در هتلی با اتاق های تخفیف خورده، ایده جالبی است که تمام شخصیت های فیلم را در آنجا گرد هم آورد.
ورود مسعود رئیس رامین همراه با منشی ‌اش خانم دائمی به کیش در کنار ورود جداگانه همسر مسعود (ستاره) که به آن باید سفر مهتاب و پدرش را هم اضافه کرد، وضعیت پیچیده‌ ای را رقم زده و شوخی‌ های فوق العاده ‌ای را شکل می‌‌دهد.

رامین مرکز ثقل این شوخی ‌ها است که در موقعیتی بغرنج گیر کرده و مسعود هم با معرفی کردن خانم دائمی به عنوان همسر او، وضع را خراب ‌تر می‌کند. تلاش مسعود و رامین برای پنهان کردن دروغ ‌هایشان، موتور حرکت هتل در نیمه میانی است که شوخی های بانمکی هم در دل خود دارد. برای مثال می توان به مراسمی که مسعود در هتل برای ازدواج با دائمی تدارک دیده اشاره کرد که با ورود ستاره به اجبار همه آنها را خرج او می‌کند! اما رامین وضعیت وخیم‌تری داشته و برای آن که نقشه سهیلا خراب نشده و در عین حال مهتاب را از دست ندهد، با شتابی حیرت ‌انگیز در حال دویدن است. همین طور سکانس های پایانی فیلم که فوق العاده از کار درآمده و تماشاگر را با حالی خوب روانه راهروی خروجی سالن سینما می کند.

یکی از ویژگی های فیلم های کمدی، ساختن تیپ و تیپ سازی است که در «هتل» نیز این امر به خوبی صورت گرفته و شاهد تیپ و تیپ-شخصیت های جذابی هستیم. رامین مهمترین آنها است که عالی از کار درآمده و مرکز ثقل شوخی ها قرار گرفته که نمونه درخشان آن را در سکانس مرکز خرید شاهد هستیم. شخصیتی ظاهرا زبر و زرنگ که در مخمصه ای گرفتار شده و در آن بیهوده دست و پا می زند. مسعود دیگر شخصیت مهم «هتل» است که روی دیگر سکه رامین بوده و شوخی های بامزه ای هم با محوریت او شکل گرفته است. در بین شخصیت های زن هم ستاره بهتر از بقیه از کاردرآمده و با فضای فیلم بیشتر جفت و جور شده است.

«هتل» از گروه بازیگران خوبی سود جسته که می توان آن را جزو نقاط قوت اش به حساب آورد. به ویژه پژمان جمشیدی در نقش رامین، محسن کیایی در نقش مسعود و مه لقا باقری در نقش ستاره که به خوبی با ویژگی های کمدی اسکروبال آشنا بوده و نقش های خود را شیرین از آب درآورده اند.

فیلم سینمایی هتل را در فیلم نت تماشا کنید.

source

توسط modekhabari.ir