سخنان مقام‌های آمریکا و بریتانیا نشان می‌دهند که این دو کشور قصد دارند محدودیت‌های خود برای استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به اهداف داخل خاک روسیه را لغو کنند.

آگهی

بنا به گفته منابع خبری دیپلماتیک، قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه در مورد این موضوع صحبت کنند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره دادن چنین مجوزی هشدار داده و گفته است چنین اجازه‌ای به این معنی است که «کشورهای ناتو وارد جنگ با روسیه شده‌اند.»

کی‌یف در حال حاضر موشک‌های دوربرد غربی را در اختیار دارد، اما تنها مجاز به شلیک آن‌ها در داخل مرزهای خود است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه که در آخرین مرحله از سفر اروپایی خود وارد لهستان شده بود، گفت: «از آنجا که نوع حملات روسیه و شرایط میدان جنگ تغییر کرده است، ما نیز خود را با آن تطبیق داده‌ایم.»

سفر بلینکن به لهستان یک روز پس از سفر او به اوکراین در همراهی با دیوید لمی، همتای بریتانیایی خود، انجام شده است.

وزیر خارجه آمریکا یکی از اهداف سفر خود به کی‌یف را شنیدن سخنان مقام‌های اوکراین درباره نیازهای‌شان با توجه به شرایط کنونی میدان جنگ از جمله در شرق و سایر بخش‌های این کشور عنوان کرد.

با توجه به اینکه شهرهای اوکراین زیر بمباران هر روزه ارتش روسیه قرار دارند، کی‌یف از مدت‌ها پیش درخواست کرده است که این محدودیت‌ برداشته شود تا بتواند به اهدافی در داخل روسیه حمله کند.

تاکید لهستان بر اعطای مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد غربی به اوکراین

در همین زمینه مقام‌های ارشد لهستان در سفر اروپایی وزیر خارجه آمریکا به این کشور، خواستار تغییر سیاست واشنگتن در زمینه محدودیت اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد کشورهای غربی شدند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که وقتی روسیه با «حمله به اهداف غیرنظامی، مرتکب جنایات جنگی می‌شود»، اوکراین باید حق استفاده از تسلیحات غربی را برای دفاع از خود داشته باشد.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از موشک‌هایی که در اوکراین ویرانی به بار آورده‌اند، از بمب‌افکن‌هایی در آسمان روسیه شلیک شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از همین رو سیکورسکی با بیان اینکه بمب‌افکن‌هایی که این موشک‌ها را شلیک کرده‌اند از فرودگاه‌های داخل خاک روسیه بلند شده‌اند، گفت: «قربانی تجاوز حق دفاع از خود را دارد.»

آمریکا نگران است که دادن مجوز به اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه با موشک‌های دوربرد غربی، ممکن است مسکو را به واکنشی شدید وادار کند.

با وجود این آمریکا اجازه داده است که کی‌یف از موشک‌های غربی برای حمله به اهدافی در شبه جزیره کریمه و چهار منطقه‌ اوکراین که روسیه در سال ۲۰۲۲ به طور غیرقانونی ضمیمه خاک خود کرده است، استفاده کند.

آغاز ضدحمله روسیه در استان کورسک

همزمان با این دیدارها، وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۱۰ روستا در استان کورسک روسیه را از نیروهای اوکراینی بازپس گرفته‌اند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم از آغاز ضدحمله ارتش روسیه برای بیرون راندن نیروهای نظامی اوکراین که حدود پنج هفته پیش بخشی از نواحی مرزی استان کورسک روسیه را تصرف کردند، خبر داده است.

پیشروی ارتش روسیه در این جبهه ممکن است به درهم شکستن یکی از خطوط دفاعی مهم اوکراین در شرق این کشور منجر شود.

در هفته‌های گذشته، پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین، به‌ویژه استان دونتسک، سرعت بیشتری پیدا کرده است. همچنین در این روزها حملات پیاپی موشکی و پهپادی روسیه به نقاط مختلف اوکراین، از جمله تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های انرژی بدون وقفه ادامه داشته است.

source

توسط modekhabari.ir