رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادامه «قتل‌عام» فلسطینی‌ها در باریکه غزه را شبیه نسل‌کشی دهه ۹۰ میلادی در بوسنی و هرزگووین خواند و خواستار محاکمه مقامات اسرائیلی شد که این قتل‌عام به گفته وی به دستور آنان صورت می‌گیرد.

آگهی

وی در نشستی خبری با «دنیس بچیراوویچ»، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگووین در استانبول گفت مقامات اسرائیلی همانند مقامات صرب که در جنگ بوسنی مرتکب قتل‌عام شدند باید محاکمه شوند. دنیس بچیراوویچ نیز آنچه در غزه می‌گذرد را بزرگ‌ترین اشتباه جهان معاصر خواند.

اردوغان افزود که مسئولان کشتار در غزه نیز مانند عوامل نسل‌کشی سربرنیتسا در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم خواهند شد.

رئیس جمهوری ترکیه در ارتباط با قتل «عایشه‌نور اِزگی اِیگی» فعال زن حقوق بشر تُرک-آمریکایی توسط نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری گفت که آنکارا اسرائیل را برای ارتکاب این قتل و کشتار ۴۱ هزار فلسطینی در غزه پاسخگو خواهد کرد.

نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه نیز در مراسم خاکسپاری این زن جوان با تاکید بر پیگیری قتل وی بدست نظامیان اسرائیلی و کشاندن پرونده به محاکم بین‌المللی گفت که «خون عایشه‌نور نیز مانند خون هر شهید فلسطینی مقدس است.»

«عایشه‌نور ازگی ایگی» در ماه سپتامبر در جریان تظاهراتی در کرانه باختری بر اثر شلیک تک‌تیرانداز اسرائیلی کشته شد. به گفته رئیس مجلس ترکیه عایشه‌نور مستقیما هدف قرار گرفته و گلوله مستقیم از سمت گوش چپ به وی اصابت کرده است.

همزمان و در دیداری دیگر، «ابراهیم کالین»، رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در آنکارا با اعضای دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

به گزارش آناتولی، مذاکرات آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل محور دیدار وی با اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس بوده و بر ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه تاکیده شده است.

source

توسط modekhabari.ir