کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ Jw Anderson

در نمایش بهار-تابستان 2025 برندJW Anderson ، جاناتان اندرسون به بررسی مفاهیمی چون محدودیت و خلاقیت پرداخت. او با محدود کردن خود به استفاده از تنها چهار متریال یعنی کشمیر، چرم، ابریشم و پولک، ثابت کرد که محدودیت‌ها می‌توانند انگیزه‌ای برای بروز خلاقیت باشند. به جای تمرکز بر پیچیدگی و ایده‌های اغراق‌آمیز که در مجموعه‌های قبلی دیده می‌شد، در این فصل او به سمت سادگی و مینیمالیسم حرکت کرد.

یکی از آیتم‌های برجسته در این مجموعه، توجه به طراحی لباس‌های کوتاه و مینی(Mini Dresses) بود که بخش عمده‌ای از نمایش را تشکیل می‌دادند. این لباس‌ها با برش‌های متنوعی طراحی شده و به نمایش درآمدند. هم‌چنین جاناتان اندرسون با نمایش دکمه‌، جیب‌ و کلاه‌هایی که روی پارچه لباس‌ها چاپ شده بودند، سعی داشت مرز بین واقعیت و خیال را محو کند و حس بازیگوشی را در کالکشن خود تقویت کند.

این مدیر خلاق با ایجاد تغییر در حجم و ابعاد لباس‌ها به دنبال ایجاد پویایی و جنبش در طراحی‌های خود بوده است.این ویژگی در اکثر مجموعه‌های پیشین او،  در طراحی دامن‌های معلق و لباس‌های بافتنی حجیم به وضوح دیده می‌شد. در این فصل نیز، او با نمایش دامن‌های پفی، یقه‌های نامتقارن و بافتنی‌های در هم تنیده، به این روند ادامه داد و نشان داد که با ایجاد تغییرات کوچک در جزئیات  نیز می‌تواند ساختار لباس‌های معمولی را به سطحی خلاقانه‌تر برساند.

افزودن نقل‌قول‌هایی از کلایو بل(Clive Bell)، منتقد هنری، به این مجموعه نیز نشان‌دهنده‌ی تلاش جاناتان اندرسون برای ایجاد ارتباط بین هنر و مد بود. این  نقل‌قول‌ها از مقاله‌ی مشهور “هنر” (1914) برگرفته شده بودند که در آن بِل درباره‌ی تفاوت هنر خوب و بد صحبت کرده است. اندرسون با قرار دادن این مطالب با فونت مشکی روی پارچه‌ی سفید قصد داشت بر مفهوم شروعی دوباره و بازنگری در طراحی‌های این مجموعه تأکید کند.

 اندرسون در این مجموعه که در هفته‌ی مد لندن به نمایش درآمد، ثابت کرد که زیبایی و خلاقیت می‌تواند از دل سادگی بیرون بیاید. این مجموعه علاوه بر جذابیت بصری، در انتقال پیام و ایده‌های طراحی نیز موفق بود.

نویسنده : فاطمه دانشور

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ Richard Quinn

مجموعه‌ی جدید ریچارد کویین برای هفته‌ی مد لندن در سالن مجلل هتل Dorchester واقع در Mayfair برگزار شد و از دهه‌ی پنجاه میلادی الهام گرفته شده بود. این مجموعه با استفاده از گل‌های فراوان در فضای ران‌وی و روی لباس‌ها، زیبایی‌شناسی «زن سنتی انگلیسی» را به تصویر کشید و به‌طور خاص بر مد آن دوران تأکید داشت. در این فشن‌شو، سلبریتی‌هایی نظیر Saweetie و Leigh-Anne Pinnock، خواننده‌ی سابق گروه Little Mix، در ردیف اول حضور داشتند.

مجموعه‌ی کویین با گلدوزی‌های زیبا روی لباس‌ها، به مزارع گل رز شباهت داشت و فضای ران‌وی، یادآور یک باغ انگلیسی بود. کویین با لوک‌های اولیه‌ی کالکشن، سادگی را در طراحی‌های خود به نمایش گذاشت و به تدریج لباس‌ها به سمت طراحی‌های ماکسیمال تغییر یافتند. سیلوئت‌های این کالکشن به‌طور مشخص تحت تأثیر لباس نمادین «The New Look» کریستین دیور بودند که در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و بر کمرهای باریک، دامن‌های حجیم و سیلوئت ساعت‌شنیِ اغراق‌آمیز تأکید داشت. کویین در مورد طراحی‌هایش گفت: “زیر هر یک از لباس‌ها فوم‌‌های اضافی وجود دارد تا سیلوئت‌ها کاملا زنانه و مانند مجسمه شوند.” این مجموعه با دستکش‌های نازکی که امضای طراح به شمار می‌روند، لباس‌هایی مناسب فرش‌قرمز و مراسم‌های بزرگ به نمایش گذاشته بود.

این طراح اهل لندن که قبل از تأسیس برند خود در سال ۲۰۱۷، در خانه‌ی مد دیور (Dior) فعالیت کرده بود؛ به خاطر مجموعه‌های شیک و رمانتیکش در طراحی لباس زنانه و لباس‌های عروس شناخته شده است. آرتیست آرایشی برند MAC، تری باربر که میکاپ آرتیست این کالکشن کویین بود در آرایش‌های خود از رنگ‌های خنثی استفاده کرده بود: “هدفم خلق ظاهری زیبا اما ساده برای کسانی‌ است که این لباس‌ها را می‌پوشند.”

 ریچارد کویین برای صداگذاری فشن‌شوی خود از نسخه‌ی ارکستری آهنگ “Numb” گروه Linkin Park که به تازگی به خاطر اضافه شدن خواننده‌ی جدیدش مورد توجه قرار گرفته است، استفاده کرد. این آهنگ توسط یک گروه کر اجرا شد و به زیبایی، فضای نمایش را تکمیل کرد.

نویسنده: فریناز غفاری

کالکشن بهار-تابستان S.S. Daley

استیون استوکی-دالی (Steven Stokey-Daley)، طراح جوان و متولد لیورپول، اولین مجموعه لباس‌های زنانه‌اش را برای کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۵ در هفته‌ی مد لندن رونمایی کرد. این مجموعه با عنوان “بدون پیشوند، پسوند یا نقل‌قول” شامل ۲۴ لوک زنانه با الهام از سبک قرون وسطایی بود و در “آکادمی سلطنتی لندن” به نمایش درآمد. مهمانان ردیف اول فشن‌شوی S.S. Daley چهره‌های مشهوری بودند؛ مانند هری استایلز که اوایل امسال به عنوان سرمایه‌گذار مالی S.S. Daley معرفی شد، آنا وینتور که عینک مخصوصش را با شالی از کمپین Harris-Walz ست کرده بود و اما کوری که لباس‌هایی از مجموعه‌ی جدید این برند را به تن داشت.

استوکی-دالی با اعتماد به نفس و درخششی خاص در روز نخست هفته‌ی مد لندن حاضر شده بود. این مجموعه تحت تأثیر زندگی هنرمند و نقاش زن بریتانیایی، گلک (Gluck)، که در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰ به عنوان یک مرد شناخته می‌شد و هم‌چنین معشوقه‌اش، گل‌فروشی معروف به نام کانستنس اسپرای (Constance Spry)، طراحی شده بود. این تأثیرات به طرز خلاقانه‌ای با سبک مدرن استوکی-دالی ترکیب شده و جلوه‌ای منحصربه‌‌فرد به مجموعه بخشیده بود. گلک، که به عنوان هانا گلکستاین در خانواده‌ای ثروتمند در لاینز کوره‌چای به دنیا آمد، در ۲۱ سالگی موهایش را کوتاه کرد و به پوشیدن لباس‌های مردانه روی آورد. او نام خانوادگی‌اش را حذف کرد و به کورنوال رفت تا در کنار گروهی از دوستان هم‌فکر خود زندگی کند.

استوکی-دالی نیز با توجه به این موضوع، کلاسیک‌های انگلیسی را به شکلی زیبا ترکیب کرده بود تا مجموعه‌ای طراحی کند که به صورت هم‌زمان دنیای “زنانه” را با دامن‌های گل‌دار و کیف‌های دستی با طرح گل‌های آبی پیکسلی و دنیای “مردانه” را با کت و تاکسیدوی چین‌دار نشان دهد. وی در این باره گفت: «من در تلاشم تا پلی بسازم که زیبایی‌شناسی لباس‌های مردانه و سیاست‌های پشت آن را به لباس‌های زنانه متصل کنم.»

استوکی-دالی برای ورود به دنیای لباس‌های زنانه، به گسترش ایده‌های خود پرداخت و سعی کرد خواسته‌های زنان را در طراحی‌هایش مد نظر قرار دهد. او با تأکید بر اهمیت نظرات زنان در تیمش، از نگرانی‌های خود درباره‌ی عدم درک صحیح از زنانگی سخن گفت و هدفش این بود که به جای استفاده از کلیشه‌های رایج، طراحی‌هایی متناسب با واقعیت‌های امروز ارائه کند. استوکی-دالی هم‌چنین با حفظ حس شوخ‌طبعی در آثارش، تلاش کرد جوهره‌ی فرهنگ بریتانیایی را در طراحی‌های خود بگنجاند. او در پایان نمایش با اشاره به قدرت امید در زمان‌های سخت گفت: «از دل بتن، گل‌ها می‌رویند.» این جمله به خوبی نمایانگر رویکرد مثبت و خلاقانه‌ی او در دنیای مد است.

استوکی-دالی در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه‌ی کرونا به عنوان یک فارغ‌التحصیل تازه‌کار وارد دنیای مد شد و با بهره‌گیری از مواد بازیافتی و طراحی‌های نوآورانه، به سرعت توجه‌ها را جلب کرد. موفقیت او به‌ویژه پس از استفاده‌ی هری استایلز از لباس‌هایش در موزیک ویدئوی “Golden” به‌ دست آمد. او برنده‌ی جوایز متعدد، از جمله جایزه‌ی LVMH در سال ۲۰۲۲ و جایزه‌ی ملکه الیزابت دوم برای بهترین طراحی در روز قبل از فشن‌شوی هفته‌ی مد لندن است.

نویسنده: فریناز غفاری

کالکشن بهار-تابستان Harris Reed

Harris Reed برای ساخت مجموعه‌ی بهار ۲۰۲۵ خود سراغ پارچه‌های دست‌‌دوم رفت. او از فروشگاه‌های اینترنتی تا دست‌دوم‌فروشی‌های پاریس را زیر و رو کرد تا پارچه‌های مورد نظرش را پیدا کند؛ از رومبلی‌های قدیمی تا یک رومیزی ایتالیایی، این کالکشن حسی وینتج، باشکوه و جادویی با خود داشت. استفاده از وسایل خانه در فصل قبل این برند هم وجود داشت که هریس برای مجموعه‌اش با یک طراح کاغذ دیواری همکاری کرده بود.

 این طراح با وجود تازه‌کار بودن هویت خود را در دنیای فشن پیدا کرده است. یکی از ویژگی‌های همیشگی او بازی با فرم است. لباس‌های هریس خیلی وقت‌ها به مجسمه شباهت بیشتری پیدا می‌کنند. او در این کالکشن حتی یک قدم فراتر رفت و سعی داشت لباس‌هایش وسایل خانه را تداعی کنند. علاوه بر این‌، تئاترهای شکسپیر و طراحی داخلی دوره‌ی ویکتوریایی از منابع الهام همیشگی‌اش هستند. شاید این موضوع باعث می‌شود نمایش‌های مد هریس همیشه حسی تئاتری داشته باشند و این‌طور به نظر برسند که بیشتر به هفته‌ی کوتور تعلق دارند تا ردی تو ور لندن

نویسنده: ارغوان خواجه محمدی

source

توسط modekhabari.ir