موسسه کلایمت ایکس (Climate X) که قطب تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با ریسک تغییرات آب و هوایی در جهان به شمار می‌رود، با انتشار تازه‌ترین بررسی خود در مورد ۵۰ بانک برتر جهان، اعلام کرد که ۸۸ درصد بانک‌های برتر جهان در ارزیابی کافی ریسک تغییرات آب و هوایی ناکام بوده‌اند.

آگهی

بر پایه نتایج این بررسی که با اتکا به ۱۷ شاخص مختلف، میزان سازگاری بانک‌ها در زمینه تامین مالی کسب و کارها و سرمایه‌گذاری‌ها با تغییرات آب و هوایی را ارزیابی کرده، تنها ۷ بانک از ۵۰ بانک برتر جهان بیش از نیمی از معیارهای انطباق کسب و کار خود را با تغییرات اقلیمی در فعالیت‌هایشان لحاظ کرده‌اند.

این بررسی نشان می‌دهد که بانک‌های اروپایی در سازگاری با تغییرات آب و هوایی پیشتاز هستند، در حالی که بانک‌های ایالات متحده و استرالیا عقب‌ترند و بسیاری از آنها در انتهای رتبه‌بندی کلایمت ایکس قرار دارند.

بانک‌های صدرنشین در این بررسی عبارتند از:

۱.استاندارد چارترد (بریتانیا)

۲.بانكو سانتاندير (اسپانیا)

۳.بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا (اسپانیا)

۴.یونی کردیت (ایتالیا)

۵.اسبربانک روسیه (روسیه)

در مقابل، بانک‌های زیر نیز قعرنشین این رتبه‌بندی هستند:

۴۶. پست بانک ژاپن (ژاپن)

۴۷.مورگان استنلی (ایالات متحده)

۴۸.گلدمن ساکس (ایالات متحده)

۴۹.کاپیتال وان فایننشال (ایالات متحده)

۵۰.یو.اس بانکورپ (ایالات متحده)

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

لوکی احمد، مدیر عامل کلایمت ایکس، گفت: «با شتاب گرفتن بحران آب و هوایی، توانایی بانک‌ها برای کمک به مشتریان برای درک بهتر و مدیریت ریسک‌های تغییرات آب و هوایی با هدف برقراری ثبات اقتصادی در بلندمدت، حیاتی است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش آگاهی‌ها در این زمینه، بسیاری از بانک‌ها هنوز در اجرای استراتژی‌های سازگار با تغییرات آب و هوایی کوتاهی می‌کنند.»

کمیل کلوزا، مدیر اجرایی ارشد این موسسه نیز گفت: «با توجه به این که تغییرات اقلیمی به طور بالقوه تا سال ۲۱۰۰ میلادی تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی انباشته جهانی را متاثر خواهد کرد، بانک‌ها باید نقش رهبری را در تأمین مالی سازگار با این تغییرات ایفا کنند تا کسب و کارها و اقتصادها بتوانند در برابر چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مقاوم شوند.»

source

توسط modekhabari.ir