کالکشن بهار-تابستان ۲۰۲۵ Antonio Marras

خاطرات یک عصر تابستانی

آنتونیو ماراس با درامی عاشقانه به استقبال فصل بهار تابستان ۲۰۲۵ می‌رود؛ فضایی بسیار رمانتیک که یادآور خاطرات کودکی او از مادربزرگ هنرپیشه‌اش Anna Maria Pierangeli بود. آنا که بعد از موفقیت به عنوان بهترین بازیگر زن فیلم  “Tomorrow Is Too Late” از جشنواره‌ی ونیز، رویای  ستاره شدن در هالیوود را دنبال می‌کرد، اکنون برای کالکشن  ۲۰۲۵ منبع الهام نوه‌اش شده است.

کالکشن ماراس، تحت تأثیر خاطرات و دلتنگی مادربزرگ او برای زادگاه خود و عشق کوتاه مدتی که میان او و ستاره‌ی نوظهور آن زمان، James Dean  وجود داشت، شکل گرفته است؛ این عشق با وجود تفاوت‌ فرهنگی آن دو، دلتنگی‌ زیادی را برای آنا به همراه داشته است.

آنا در آن زمان کارت پستال‌هایی را از هالیوود، آلگرو و آکاپولکو همراه با نامه برای مادرش فرستاده است.  او در نامه‌هایی که برای مادرش می‌نویسد لس‌آنجلس و کالیفرنیا را زیبا  توصیف می‌کند، اما دلتنگی خود را نسبت به ایتالیا نمی‌تواند کتمان کند. او در نامه به مادرش می‌نویسد: “اغلب با جیمی به آکاپولکو می‌رویم. می‌دانم او را نمی‌پذیری چراکه با من تفاوت‌های زیادی دارد؛ اما من او را بسیار دوست دارم.” 
این کالکشن بیان‌کننده‌ی داستان عشق، رویا پردازی و موفقیت است که ماراس آن را در یک بعدازظهر تابستانی به وسیله‌ی لباس‌های مجموعه‌ی خود نمایان می‌کند؛ لباس‌هایی با طرح‌های تروپیکال که نمایشگر تابستان‌های داغ کالیفرنیا و آکاپولکو است.

 در این کالکشن از تکنیک‌های متنوع پارچه‌سازی مانند تکه‌دوزی و منجوق‌دوزی، هم‌چنین روی هم قرار گرفتن موتیف‌های چهارخانه، گلدار، پترن‌های حیوانی ، پارچه‌های  توری، ژاکارد و سیلک در سیلوئت های متنوع استفاده شده است.
از جمله لوک‌های مورد توجه در این کالکشن، لباس‌هایی با پارچه‌ی جین‌ به عنوان نمادی از امریکا بودند که با استفاده از تکنیک‌های پارچه‌سازی به چرم مشهور ایتالیا  شبیه شده بودند و در فرم کاپشن موتورسواری به نمایش درآمدند.

ماراس با طراحی آیتم‌های متنوع در این کالکشن، به تنوع فرهنگ‌ها در ایالات متحده و ایتالیا اشاره می‌کند که در این مجموعه از آن‌ها الهام گرفته است. 

لوک‌ها تنوع قابل توجهی دارند؛ انواع تیشرت، بلوزهای آستین کوتاه، شورت‌های تابستانی، پیراهن‌های گلدار کوتاه و بلند، دامن‌های دراپه و حتی کفتان در این کالکشن دیده می‌شود. این لوک‌ها در پالت‌های رنگی سبز پاستلی (مریم گلی) و آبی کم‌رنگ ظاهر شدند.

 در طول نمایش، موسیقی راک اند رول که بخش جدانشدنی از دوران کودکی آنتونیو بود، تمام فضای سالن را پر کرده و باعث تداعی خاطرات هنگام نمایش این مجموعه شد. 

نویسنده: پرستو نباتی

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ Jil Sander

در نمایش بهار ۲۰۲۵ برند Jil Sander، مدیران خلاقیت برند یعنی زوج مایر -لوسی و لوک مایر(Lucie and Luke Meier) که لوسی در Dior و لوک در Supreme کار می‌کردند- به دنبال دیدگاهی تاریک‌تر و قدرتمندتر نسبت به فصل قبل بودند. آن‌ها این رویکرد را واکنشی به شرایط حاکم بر جهان تشبیه کردند که در آن فقط قوی‌ترین‌ها زنده می‌مانند. در حالی که فصل گذشته تمرکز این زوج بر اشکال پیچیده و حرکات زنانه بود، این بار طراحی‌ها برای موقعیت‌های سخت تنظیم شده بود. آن‌ها در این مجموعه از آثار عکاس کانادایی گرگ گیرارد(Greg Girard) الهام گرفتند که در ردیف اول فشن‌شو نیز حضور داشت. تصاویر او از خودروهای قرن بیستم و اتاق‌ مسافرخانه‌ها به شکل چاپ‌ روی لباس‌ها ظاهر شدند و رنگ‌بندی مجموعه نیز تحت تأثیر عکس‌های شبانه‌ی نئونی او قرار گرفته بودند.

هفته‌ مد کپنهاگ

ادامه مطلب

سیلوئت‌های این مجموعه یادآور دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۸۰ میلادی بود، اما در عین حال فضایی مدرن و غیر نوستالژیک هم ایجاد می‌کردند. مایرها هم‌چنین عناصر روشن‌تر و لطیف‌تری را به کار بردند و به جزئیات دست‌ساز مانند قلاب‌بافی و گلدوزی‌های سه‌بعدی نیز توجه داشتند. لوک و لوسی مایر، که از سال ۲۰۱۷ مدیریت Jil Sander را بر عهده دارند، با تخصص خود در تجمل مینیمالیستی، به سمت طراحی‌های تزئینی‌تر حرکت کرده‌اند. این مجموعه در حضور چهره‌های معروفی در ردیف اول مانند مارینا آبراموویچ و مدل‌های مشهور دیگری ارائه شد که حال و هوایی نوآورانه نیز داشت. در نهایت، می‌توان گفت مجموعه‌ی بهار-تابستان جیل سندر نشان‌دهنده‌ی توانایی مایرها در ترکیب ظرافت مینیمالیستی با جزئیات تزئینی بود و سبک متفاوتی را برای برند رقم زد که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.

نویسنده: فریناز غفاری

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ MARNI

ریزو در نمایش بهار ۲۰۲۵ مارنی که در نخستین روز از هفته‌ی مد میلان برگزار شد، به دنیای سورئال خود وفادار مانده و به تمایلاتش در زمینه‌ی هنر انتزاعی و خیال‌پردازی پرداخت. مدل‌ها در یک اتاق کم‌نور به طرز جالبی حرکت می‌کردند، گویی از دل تاریکی، تصاویری از خیال‌های خالص و ناب به نمایش درمی‌آمد و سپس ناپدید می‌شدند. این رویکرد خاص، دیدگاه همیشگی و خلاقانه‌ی فرانچسکو ریزو (Francesco Risso)، مدیر خلاق برند را به خوبی نشان می‌داد. ریزو اکنون در نهمین سال حضورش در مارنی است و به نظر می‌رسد که همواره با گذر زمان پیشرفت می‌کند. مجموعه‌ی امروز، با این‌که زرق‌وبرق کمتری نسبت به استانداردهای معمولش داشت، یکی از بهترین کالکشن‌های او بود.

کالکشن بهار ۲۰۲۵ مارنی با کلاه‌های هنری و اغراق‌آمیز، به‌ وضوح آغازگر دوره‌ای جدید برای کلاه‌ها و اکسسوری‌های این برند بود. Paloma Elsesser، Eva Herzigová و Leon Dame نیز برای این مجموعه کت‌واک کردند. این نمایش نه‌تنها یک تجربه‌ی بصری، بلکه به نوعی دعوت به دنیای تخیل و نوآوری نیز محسوب می‌شد. روی هر صندلی، که به‌ صورت پراکنده چیده شده بودند، شعری چاپ‌شده روی کاغذ اوریگامی از نویسنده‌ای ناشناس قرار داشت. این شعر درباره‌ی یک خرگوش سفید بود که در آرامش یک جنگل تاریک و زیر نور ماه می‌دود و ناگهان ناپدید می‌شود. ریزو در پشت صحنه گفت: “زیبایی مانند این خرگوش سفید است. آن را دنبال می‌کنی، حتی اگر نتوانی به دستش آوری.”

ریزو با وفاداری به رادیکالیسم (رادیکالیسم رویکردی‌ست که به دنبال تغییرات بنیادی و عمیق در زمینه‌های مختلف، از جمله هنر و طراحی است و معمولا بر ارزش‌های جدید و غیر متعارف تأکید می‌کند.) خیالی‌اش، تمام مجموعه را تنها از پنبه، اما با بافت‌های مختلف طراحی کرده بود. پنبه، که به عقیده‌ی ریزو متریالی همیشگی و ساده است، نماد استقامت و تجسم پاکی و زیبایی‌ست که ریزو همواره به دنبالش بوده است: ” نخ پنبه، نماد نخی است که زخم‌ها را ترمیم می‌کند، ما را به مسیر درست بازمی‌گرداند و به آن‌چه که من “روتین زیبایی” می‌نامم، هدایت می‌کند.”

هفته مد لندن 2020 و حواشی آن

ادامه مطلب

۵۴ لوکِ کالکشن با آرایش خاصی برای ابروها، اکثرا نشانه‌هایی از مد دهه‌ی ۵۰ میلادی را به نمایش گذاشتند و با کلاه‌هایی به سبک آدری هپبورن ارائه شده‌ بودند؛ با این حال، نوستالژی در واژه‌نامه‌ی ریزو جایی ندارد. او به زیبایی و مد از دیدگاهی نوین می‌نگرد و این نمایش را فرصتی برای ارائه‌ی یک درس استادانه در مورد زیبایی می‌داند: “لباس‌های من جلوه‌هایی از یک زیبایی غیرممکن هستند. زیبایی فراگیر است و باعث می‌شود همه احساس زیبایی بیشتری کنند.” این رویکرد نشان می‌دهد که ریزو به دنبال خلق نوعی از زیبایی‌شناسی است که فراتر از زمان و خاطرات باشد و توانایی آن را دارد که هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد. او با استفاده از عناصر کلاسیک، سعی دارد شکلی از زیبایی‌ را معرفی کند که به جای بازگشت به گذشته، به آینده‌ای روشن‌تر و الهام‌بخش‌تر اشاره دارد.

نویسنده: فریناز غفاری

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ Fendi

کالکشن بهار/ تابستان 2025 برند فندی به مناسبت 100 سالگی این خانه‌ی مد، ترکیبی از فشن در سال‌های اول تأسیس این برند یعنی دهه‌ی 20 با مدرنیته بود. 

چند لوک اول و آخر این مجموعه طرح‌های آرت‌دکو و سیلوئت‌های دهه‌ی 20 را به شکلی مدرن به نمایش می‌گذاشتند و وجود پارچه‌های شفاف و بدن‌‌نما در بسیاری از لوک‌های این کالکشن نشان می‌داد که این پارچه‌ها هم‌چنان جزو ترندها خواهند بود.

کیم جونز در این مجموعه به زنان خانواده‌ی فندی که در تأسیس و اداره‌ی این برند نقش مهمی داشته‌اند، به ویژه ادل کاساگرانده همسر ادواردو فندی، ادای احترام کرده بود. 

هنگامی که مدل‌ها روی ران‌وی قدم می‌زدند، صدای دختر و نوه‌ی ادل یعنی آنا و سیلویا فندی پخش می‌شد که در مورد خانه‌ی مد فندی، زیبایی، فشن و خاطرات ادل صحبت می‌کردند.

زیورآلات و لوازم جانبی این مجموعه هم توسط وارثین این برند یعنی دلفینا و سیلویا فندی به زیبایی طراحی شده بودند و می‌توان گفت بیشتر از لباس‌ها جلب توجه می‌کردند. برند فندی برای بوت‌های این مجموعه با برند Red Wing همکاری کرده بود. جونز در این باره گفت: « ما به جای کفش‌های زنانه، بوت‌های Red Wing بر پای مدل‌ها کردیم چون من نمونه‌ای از یک زن واقعی می‌خواستم.»

از دیگر اکسسو‌ری‌های قابل توجه این مجموعه می‌توان به کیف‌های زیبای این برند و استفاده از دو یا سه کیف در برخی از لوک‌ها اشاره کرد. هم‌چنین جوراب‌های ارگانزا با تزئینات پولک و منجوق، آویز کیف، عینک آفتابی و زیورآلاتی چون گوشواره‌های غیر قرینه و گردنبندهایی شبیه به دسته‌ی کیف از آیتم‌های خاص این کالکشن بودند.

هفته مد نیویورک سپتامبر 2019

ادامه مطلب

به طور کلی می‌توان جدیدترین کالکشن زنانه‌ی فندی را مجموعه‌ای از سیلوئت‌های رترو، پارچه‌های شفاف و بدن‌نما، طرح‌های آرت دکو و تزئینات دست‌دوز با پالت رنگی خنثی تعریف کرد که با ۴۴ لوک، مدرنیته را به تصویر کشید و صدمین سالگرد تأسیس این خانه‌ی مد را گرامی داشت.

نویسنده: تانیا هاتفی سعید

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ BOSS

برند BOSS در نمایش بهار/تابستان ۲۰۲۵ خود، مجموعه‌ای به نام “خارج از دفتر” را به نمایش گذاشت که با نگاهی به سبک‌های دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، مرزهای پوشش رسمی و اداری را گسترش داد. این رویداد در کاخ Palazzo del Senato در میلان برگزار شد و به بازتعریف کدهای لباس رسمی پرداخت تا سبکی آزادتر و متعادل‌تر برای زندگی روزمره ارائه دهد. این مجموعه با ۵۶ لوک و در یک باغ سورئال نمایش داده شد و ورزشکاران و سلبریتی‌هایی هم‌چون Taylor Fritz، Khalid و Anna Wintour در ردیف اول حضور داشتند. دیوید بکهام نیز برای اولین بار پس از اعلام همکاری‌اش با برند BOSS در این نمایش شرکت کرده بود.

مدل‌های این کالکشن نیز بسیار متنوع بودند؛ استراتژی داخلی برند باس، با نام “Claim 5″، بر تنوع مدل‌ها تأکید دارد و به دنبال ترکیب ورزشکاران، سلبریتی‌ها، موسیقیدانان و شخصیت‌های فرهنگی است. معیار انتخاب این افراد، تأثیرگذاری آن‌ها و توانایی ایجاد ارتباط با مخاطبان است، نه صرفا سایز. 

ران‌وی نمایش بهار-تابستان ۲۰۲۵ باس، به شکل باغی آرامش‌بخش طراحی شده بود که تضاد میان ساختارهای رسمی پوشش اداری و تمایل افراد به فرار از این فضا به سمت طبیعت را به تصویر می‌کشید. این دکور بهاری از ایده‌های Villa Eugenie الهام گرفته شده بود؛ از تصاویر کمپین BOSS در سال ۲۰۰۳ که John F. Kennedy Jr. لباس‌های رسمی BOSS را به سبک روزمره می‌پوشید نیز در فضای نمایش استفاده شده بود. مارکو فالکون(Marco Falcone) معاون ارشد بخش خلاقیت BOSS، توضیح داد که این مجموعه کت‌وشلوارها را با رویکردی ساده‌تر و با تمرکز بر آزادی بیشتر طراحی کرده است. کت‌وشلوارهای سه‌دکمه‌ای با پارچه‌های سبک‌ از جمله آیتم‌های اصلی مجموعه بودند و هدف این بود که افراد بتوانند بین کار و آرامش تعادل برقرار کنند.

پارچه‌های استفاده‌شده در این کالکشن شامل پشم، ابریشم و چرم بود و کفش‌ها با پنجه‌های گرد ملایم طراحی شده بودند. اکسسوری‌ها نیز با فاصله‌گیری از ساختارهای سنتی، شامل کیف‌های اسنادی و ورزشی با طراحی خلاقانه بودند.‌ فالکون با این مجموعه، هویت اداری برند BOSS را به سمت سبکی متعادل‌تر تغییر داد که شامل اوقات فراغت و روزهای کاری می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که با آرامش بیشتری کار و زندگی کنند.

نویسنده: فریناز غفاری

source

توسط modekhabari.ir