ارتش اسرائیل اعلام که نیروهایش شبانه وارد خاک لبنان شدند و عملیات متمرکز منطقه‌ای را برای ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان حزب‌الله و زیرساخت‌های آن آغاز کردند. اما حزب‌الله با تاکید بر آمادگی کامل نیروهایش برای مقابله با ارتش اسرائیل اعلام کرد که اثری از نیروهای اسرائیلی مشاهده نکرده است. ماجرا چیست؟

آگهی

در روزهای اخیر، موجی از حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و چندین تن از فرماندهان ارشد و تعدادی از پایگاه‌های این گروه شبه‌نظامی شده، موجب آوارگی چند صد هزار لبنانی شده‌ است.

اما اسرائیل می‌گوید که فراتر از آن، برای تحقق هدف حملات خود که بازگرداندن ۷۰ هزار اسرائیلی آواره شدن از شمال این کشور و نیز تضمین امنیت این بخش از کشور است، ناچار به اجرای عملیات زمینی در خاک لبنان شده تا بتواند به شلیک مستمر راکت‌های حزب‌الله که از ۸ اکتبر و بلافاصله پس از حمله حماس به اسرائیل آغاز شده، پایان دهد.

هر چند که اسرائیل گفته که حمله زمینی بر روی نوار باریک مرزی متمرکز خواهد شد اما هشدارهای تخلیه برای مناطق وسیع‌تری از لبنان صادر کرده تا نگرانی نسبت به افزایش وسعت حمله زمینی اسرائیل افزایش یابد.

آیا نیروهای اسرائیلی وارد لبنان شدند؟

ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهایش اواخر روز دوشنبه وارد لبنان شدند. یک مقام نظامی اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن در راستای مقررات نظامی با آسوشیتدپرس صحبت کرد، از پاسخ به این که آیا نیروهای اسرائیل در داخل و خارج ازخاک کشور در حال گشت‌زنی هستند یا برای انجام عملیات طراحی شده در مرز مستقر شده‌اند، خودداری کرد.

اسرائیل همچنین روز سه‌شنبه گفت که نیروهایش طی سال گذشته نیز در خاک لبنان ده‌ها عملیات زمینی کوچک انجام داده‌اند. دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بدون ارائه جزئیات دقیق، گفت که حمله فعلی گسترش عملیات سال گذشته است.

ارتش لبنان و یونیفیل(UNIFIL)، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان، هنوز عبور نیروهای اسرائیلی از مرز را تایید نکرده‌اند. البته یونیفیل گفته است که ارتش اسرائیل به آنها اطلاع داده که قصد ورود به خاک لبنان را دارد.

فاصله نیروهای زمینی اسرائیل تا لبنان چقدر است؟

مقام نظامی اسرائیل به آسوشیتدپرس گفت که در این مقطع زمانی، نیروهای زمینی اسرائیل در «فاصله چند قدمی» از مرز مستقر هستند و روستاهای کوچک لبنانی را که در چند صد متری خاک اسرائیل قرار دارند، هدف می‌گیرند.

ارتش می‌گوید با وجود بمباران شدید اسرائیل در چند هفته گذشته، شبه نظامیان حزب‌الله همچنان در این منطقه مخفی شده‌اند و از این مناطق روستایی برای حمله به اسرائیل و مخفی کردن سلاح استفاده می‌کنند.

آیا درگیری بین حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی رخ داده است؟

هیچ نشانه‌ای از درگیری زمینی در نیمه شب گذشته و روز سه‌شنبه در جنوب لبنان مشاهده و گزارش نشده است. مقام نظامی اسرائیلی نیز در گفتگو با آسوشیتدپرس تاکید کرد که تا کنون هیچ درگیری بین شبه‌نظامیان حزب‌الله و نظامیان اسرائیلی رخ نداده است.

با این حال، تبادل آتش برون مرزی بین دو طرف ادامه داشت. حزب‌الله در بیانیه‌هایی اعلام کرد که گروه‌هایی از سربازان اسرائیلی را در چندین منطقه مرزی با گلوله باران و موشک هدف قرار داده است. اسرائیل گفت که هیچ سربازی آسیب ندیده و هدف‌گیری ناموفق بوده است.

با این حال، واحدهای توپخانه اسرائیل اهدافی را در جنوب لبنان در طول شب گذشته کوبیدند و صدای حملات هوایی در سراسر بیروت شنیده شد.

به گفته امدادگران اسرائیلی، حزب‌الله روز سه‌شنبه یک رگبار نادر راکت به سمت مرکز اسرائیل روانه کرد که در نتیجه آن یک نفر مجروح شد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

عملیات برنامه‌ریزی شده چقدر گسترده خواهد بود؟

اسرائیل جدول زمانی مشخصی برای مدت زمان عملیات خود در جنوب لبنان ارائه نکرده و از مشخص کردن این که نیروهایش تا چه میزانی در خاک لبنان پیشروی خواهند کرد، خودداری کرده است.

مقام نظامی اسرائیل به آسوشیتدپرس گفت که پیشروی زمینی به سوی بیروت، آن گونه که اسرائیل در حمله سال ۱۹۸۲ به لبنان انجام داد، «روی میز نیست.» در آن زمان، حمله اسرائیل نیز به عنوان یک تهاجم محدود با هدف عقب راندن سازمان آزادیبخش فلسطینی انجام شد.

آگهی

او افزود: «این عملیات در مراحل فعلی خود همانند حملات زمینی اسرائیل در غزه نیست، جایی که ارتش با سربازان پرشمار، توپخانه و تانک وارد شهرها شد.»

با این وجود، ارتش اسرائیل همچنین خبر داد که نیروهایی که وارد خاک لبنان شده‌اند از لشکر ۹۸ هستند، لشکری متشکل نیروهای ویژه که مسئول برخی از شدیدترین نبردها در داخل غزه بوده است.

کریس کویل، یکی از ساکنان شمال اسرائیل، هم روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت که تانک‌های اسرائیلی در امتداد مرز مستقر شده‌اند. در همین حال، اسرائیل هشدارهای تخلیه خود را در مناطق گسترده‌‌تری در جنوب لبنان منتشر می‌کند.

بنابراین، به نظر می‌رسد، بسته به این که دولت اسرائیل تصمیم به آغاز عملیات زمینی گسترده‌تری بگیرد، ممکن است شرایط و چارچوب حمله تغییر کند.

آگهی

source

توسط modekhabari.ir