آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» تصمیم به استخدام خبرچین در ایران، چین و کره شمالی گرفته است.

آگهی

این سازمان روز چهارشنبه ضمن انتشار اطلاعیه‌ای در همین موضوع در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های ماندارین، فارسی و کره‌ای، دستورالعملی را نیز درباره چگونگی برقراری «ارتباط ایمن» با این آژانس برای استخدام در این حرفه منتشر کرد.

پیش از این «سیا» اقدام مشابهی برای استخدام روس‌ها در پی تهاجم روسیه به اوکراین به اجرا گذاشته بود و این سازمان می‌گوید که تلاش‌هایش در این باره موفقیت‌آمیز بوده است.

سخنگوی سیا در بیانیه‌ای گفت: «مردم در رژیم‌های اقتدارگرا، باید بدانند که ما برای کار با آنها آماده هستیم».

آگهی‌های استخدام که در پلتفرم‌هایی مانند ایکس، فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام و لینکدین همچنین در شبکه «دارک وب» منتشر شده، از متقاضیان استخدام می‌خواهد که نام، مکان و جزئیات تماس خود را برای این سازمان بفرستند.

میسون ریچی، دانشیار سیاست بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک در سئول می‌گوید: «به یاد نمی‌آورم که پیش از این، از چنین شیوه‌هایی یعنی از یوتیوب یا دیگر رسانه‌های اجتماعی برای استخدام نیرو استفاده شده باشد؛ دست‌کم به زبان کره‌ای.»

او می‌افزاید: «به نظر می‌رسد سیا این کار را با توجه به موفقیتی که در موضوع روسیه به دست آورده‌ تکرار می‌کند. با این وجود از آنجا که اکثر مردم کره شمالی به اینترنت دسترسی ندارند، نمی‌دانم که این شیوه چقدر مؤثر خواهد بود».

میسون ریچی احتمال می‌دهد که ایالات متحده، در همین رابطه تاجران کره شمالی را هدف قرار دهد که بطور غیررسمی از مرز این کشور با چین عبور می‌کنند و ممکن است بتوانند به «وی‌پی‌ان» دسترسی داشته باشند.

از نظر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، جمع‌آوری اطلاعات از کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و چین، با توجه به سطح بالای سرکوب مخالفان به‌سختی ممکن است.

با این وجود دیوید کوهن، معاون رئیس سیا درباره احتمال همکاری مردم بطور مثال در کشور چین می‌گوید: «افراد زیادی هستند که به اطلاعات قابل توجهی دسترسی دارند و از رژیم شی در چین نیز ناراضی هستند؛ افرادی در داخل آن کشور که به دلایل مختلف با سیاست‌های شی مخالفند و امیدوارند از مسیر همکاری با ما، راهی برای کمک به کشورشان باز شود.»

میسو ریچی معتقد است که راه اندازی چنین کمپینی در این مقیاس، به این معناست که ایالات متحده به خوبی چالش‌های امنیت ملی خود را می‌شناسد.

او می‌گوید: «ایالات متحده اکنون متقاعد شده که نه‎‌تنها درگیر رویارویی‌های دوجانبه با چین، روسیه و ایران و کره شمالی است، بلکه باید با یک بلوک در حال ظهور نیز روبرو شود که آشکارا حس دوران جنگ سرد را به یادها می‌آورد.»

source

توسط modekhabari.ir