انتشار یک آهنگ قر دار که جوانان را به رقص وا می‌دارد و یک بازی ویدیویی آنلاین جذاب که هر دو اخراج‌ دسته جمعی مهاجران را تبلیغ می‌کنند، از جمله شگردهای گروه‌های راست افراطی برای جذب هر چه بیشتر جوانان آلمانی به شمار می‌رود.

آگهی

شاخه جوانان حزب راست افراطیِ آلترناتیو برای آلمان (AfD) ویدیویی را به کمک هوش مصنوعی برای سرود اروپایی مهاجرت مجدد ساخته که در آغاز آن دختری جوان از پدرش می‌پرسد: «پدر، در مورد روزهایی برایم بگو که توانستی به موقع آلمان را نجات بدهی.» پدرش در پاسخ می‌گوید: «همه چیز با مهاجرت مجددِ بزرگ شروع شد.» سپس ریتم رقص‌آور سرود شروع می‌شود.

ترانه این سرود هم با «خارجی‌ها بیرون» شروع می‌شود. سپس با یادآوری چاقوکشی‌ها، تیراندازی‌ها و تجاوز‌های گروهی مهاجران تاکید می‌کند که مهاجران خارجی باید اخراج شوند و آلمان برای آلمانی‌هاست.

کارزارهای آنلاین مانند پخش این سرود و موزیک ویدیوی آن و نیز تولید بازی‌های ویدیویی ضدمهاجران به رادیکال شدن طیف گسترده‌ای از جوانان آلمان کمک کرده و ایده‌های راست افراطی را که سال‌ها به حاشیه گفتمان سیاسی آلمان رانده شده بود، به جریان اصلی تبدیل کرده است.

در سه انتخابات ایالتی اخیر در شرق آلمان، حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) بین ۲۹ تا ۳۸ درصد از رای دهندگان جوان را جذب کرد و به انتخاب اول جوانان در مقایسه با سایر احزاب بدل شد.

چنان که هانس کریستف برنت، کاندیدای اصلی حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) در براندنبورگ، پس از پایان رای‌گیری در نطقی تلویزیونی گفت: «ما حزب جوانان هستیم. چون آینده با همراهی ما رقم می‌خورد.»

پدیده گرایش جوانان به سمت راست افراطی نه تنها در شرق آلمان، بلکه در سراسر کشور و در بسیاری از اروپا مشهود است. در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا که در ژوئن گذشته برگزار شد، سهم جوانانی که به حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) در آلمان رای می‌دادند با ۱۱ درصد افزایش به ۱۶ درصد رسید که بسیار بیشتر از حمایت آنها از سبزهای چپ‌گرا است که زمانی محبوب جوانان بودند.

در فرانسه، حزب راست افراطیِ اجتماع ملی به سرکردگی مارین لوپن حدود ۳۰ درصد از آرای جوانان را در انتخابات پارلمانی اروپا به دست آورد که نشان از یک افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ داشت. در انتخابات سراسری اتریش نیز که یکشنبه گذشته برگزار شد، حزب راست افراطی آزادی (FPÖ) در کل کشور و از جمله در میان رای دهندگان ۱۶ تا ۳۴ ساله صدرنشین شد.

حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) امیدوار است که در انتخابات سراسری آلمان که سال آینده برگزار می‌شود، بتواند موفقیت حزب آزادی (FPÖ) در اتریش را تکرار کند. در حال حاضر، این حزب راست افراطی در نظرسنجی‌های سراسری دوم است.

پرداختن به تغییرات اقلیمی که موضوع اصلی سبزها بود دیگر اهمیت خود را برای بسیاری از رای دهندگان جوان از دست داده است، در حالی که راست‌های افراطی تصویر خود را به عنوان حزبی که نماینده جوانان و نوآوری است، تغییر داده‌اند.

در نتیجه کارزار‌های آنلاین آنها در هدف قرار دادن جوانان بیش از سایر احزاب موفق بوده است. به عنوان نمونه، بر اساس مطالعه محققان دانشگاه پوتسدام، آلترناتیو برای آلمان پیش از برگزاری سه انتخابات ایالتی آلمان در ماه سپتامبر، دو برابر موفق‌تر از مجموع همه احزاب دیگر در جذب رای‌دهندگان جوان از طریق شبکه اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) موفق بوده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که گفتمان غالب در رسانه‌های اجتماعی آلمان تحت سلطه راستگراها است. رولاند ورویبه، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، می‌گوید که این رخداد تازه‌ای است و حاصل هزینه‌کرد و برنامه‌ریزی گسترده راست‌های افراطی در بخش رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

راست‌های افراطی همچنین موفق شده‌اند که «مهاجرت مجدد» را به یک بحث عادی در آلمان و سایر جوامع اروپایی بدل کنند.

یوهانس کیس، جامعه شناس در دانشگاه لایپزیگ، می‌گوید: «بحث علیه مهاجرت اکنون دیگر نمی‌تواند مثل گذشته شوک‌آور و برانگیزاننده خشم مردم پرشماری شود زیرا گفتمان غالب در کل جامعه در مورد موضوع مهاجرت بسیار رادیکال شده است. این تا حدی به دلیل تلاش‌های فعالان راست افراطی برای عادی‌سازی این مفهوم برای جوانان آلمانی با استفاده از ابزارهای غیرمتعارف است.»

نمونه دیگری از این ابزارها، یک بازی ویدیویی آنلاین با مضمون اخراج به نام «نجاتگر آلمان» است که با صدایی شروع می‌شود که می‌پرسد: «آیا هنوز هم می‌توانیم آلمان را نجات دهیم؟»

آگهی

«Germany Rescuer» با الگوبرداری از بازی معروف «Candy Crush Saga»، ساخته شده و از بازیکنان می‌خواهد که کشور را از «هرج و مرج» و «مهاجرت انبوه» نجات دهند، به‌عنوان مثال، با ترتیب دادن آواتار یک مرد سیاه‌پوست برای نشاندن در هواپیما برای استرداد او به کشور محل تولدش.

این بازی توسط سازمان جوانان حزب آلترناتیو برای آلمان ساخته شده است. آنا لایستن، یکی از رهبران شاخه جوانان این حزب در براندنبورگ، در مصاحبه‌ای با یک رسانه راستگرا گفت: «تقریبا هیچ جوانی برنامه انتخابات ایالتی را در یک گروه واتس‌اپ پست نمی‌کند. اما امتیاز بالای خود را در بازی اخراج مهاجران با اشتیاق در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.»

source

توسط modekhabari.ir