تاریخ انتشار به روز شده در

حزب‌الله لبنان روز شنبه همزمان با دور تازه بمباران‌های شدید بیروت از دور تازه درگیری‌های مستقیم با نیروهای ارتش اسرائيل خبر داد.

آگهی

شبه‌نظامیان شیعی لبنانی همچنین اعلام کردند یک پایگاه هوایی اسرائيل در نزدیکی حیفا را با راکت مورد حمله قرار دادند.

نیروهای حزب الله که پیش‌تر مدعی وارد آوردن ضرباتی به سربازان اسرائيلی و وادار کردن آنها به عقب نشینی شده بودند بامداد شنبه در بیانیه ای اعلام کردند: «نیروهای دشمن اسرائیلی بار دیگر تلاش کردند تا به سمت اطراف روستای عدسیه پیشروی کنند و درگیری‌ها برای متوقف کردن آنها ادامه دارد.»

شبه‌نظامیان شیعی تحت حمایت ایران همچنین مدعی شدند که نیروهای نظامی اسرائيل را در منطقه یارون در جنوب لبنان راکت‌باران کرده و همچنین سربازان دشمن را در دو نقطه مورد هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان صدای رشته انفجارهایی در حومه جنوبی بیروت، که مقر اصلی حزب‌الله در پایتخت لبنان به حساب می‌آید، شنیده شد.

تصاویر خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که دود ناشی از این انفجارها از منطقه‌ای نزدیک فرودگاه بیروت بلند می شود.

بنا به این گزارش، ارتش اسرائیل پیش از این دستور تخلیه برخی مناطق را در پایتخت لبنان و نیز نقاط مرزی این کشور صادر کرده بود.

ارتش اسرائيل شامگاه پنجشنبه نیز چندین ساختمان در ضاحیه واقع در حومه جنوبی بیروت را به شدت بمباران و ویران کرده بود.

این حملات هاشم صفی الدین، جانشین بالقوه حسن نصرالله در راس کادر رهبری حزب‌الله را هدف قرار داده بود که به ادعای برخی منابع اسرائیلی، در جریان بمباران‌های پنجشنبه ‌شب کشته شده است.

اسرائيل: نیروهای حزب‌الله را در مسجدی هدف قرار دادیم

از سوی دیگر، ارتش اسرائيل نیز همزمان با فراخوان‌های تازه برای تخلیه برخی مناطق مسکونی در حومه بیروت، از حملات تازه به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به یونیفیل اعلام کردند که به رغم درخواست ارتش اسرائیل برای جابجایی در برخی از نقاط، «همچنان در مواضع قبلی خود باقی خواهند ماند.»

ارتش اسراٰئیل در ادامه تحرکات خود در جنوب لبنان اعلام کرد که نیروهای حزب‌الله را در مسجدی هدف قرار داده است.

به گزارش فرانس‌پرس، این حمله (بمباران مسجد) نخستین مورد در نوع خود از زمان آغاز درگیری‌های مرزی میان شبه‌نظامیان حزب‌الله و ارتش اسرائيل طی یک سال گذشته به شمار می‌رود.

در بیانیه ارتش اسرائيل آمده است: «نیروهای هوایی شب گذشته تروریست‌های حزب‌الله را در یک مرکز فرماندهی، داخل مسجدی در مجاورت بیمارستان صلاح غندور در جنوب لبنان هدف قرار دادند.»

درگیر‌های ارتش اسرائيل و حزب‌الله در حالی همچنان ادامه دارد که رهبر جمهوری اسلامی ایران حمایت این گروه شبه‌نظامی شیعی از حماس در نبردهای غزه را مشروع و قانونی خوانده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه تهران بر ادامه مبارزه نیروهای مقاومت اسلامی حماس و حزب‌الله لبنان با اسرائيل تاکید کرد.

آگهی

این سخنان که دو روز پیش از نخستین سالگرد حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در هفت اکتبر گذشته ایراد شد به نگرانی‌ها در خصوص تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه دامن زد.

حماس کشته شدن یک فرمانده خود در حمله اسرائيل را تایید کرد

در حالی که درگیری‌های اخیر میان ارتش اسرائيل و نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان، تا حدودی نبردها در غزه میان نظامیان اسرائيلی و حماس را تحت‌الشعاع قرار داده اما شمار تلفات فلسطینی‌ها در این مناقشه همچنان رو به افزایش است.

بنا به تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس در غزه، شمار قربانیان حملات اسرائيل به این بخش محاصره شده از اراضی فلسطینی از هفت اکتبر گذشته تا کنون به ۴۱ هزار و ۸۲۵ نفر افزایش یافته است.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، روز شنبه کشته شدن یکی از فرماندهان خود به همراه خانواده‌اش در حمله اسرائيل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در نزدیکی طرابلس واقع در شمال لبنان را تایید کرد.

آگهی

بنا به آنچه در بیانیه حماس آمده، سعید عطاءالله علی، از فرماندهان این جنبش فلسطینی به همسر و دو دخترش در حمله اسرائيل به اردوگاه بداوی کشته شده‌اند.

به گزارش فرانس‌پرس، حمله به این اردوگاه نخستین مورد از نوع خود در طول درگیری‌های یکسال گذشته جنبش اسلام‌گرای فلسطینی و اسرائيل محسوب می‌شود.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ در غزه بارها اقدام به ترور مقامات و فرماندهان حماس در لبنان کرده است؛ به گفته جنبش اسلامگرای فلسطینی، در مجموع، دست کم ۱۸ فرمانده و شبه نظامی حماس تاکنون در لبنان کشته شده‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

source

توسط modekhabari.ir