آشنایی با شهرهای دیدنی اطراف شیراز

شیراز، شهر شعر و ادب و تاریخ، یک مقصد عالی برای لذت‌بردن از تعطیلات است که علاوه بر جاذبه‌های زیبای داخل شهر، گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را گرد خود جمع کرده است. از بناهای تاریخی باشکوه هخامنشیان و ساسانیان گرفته تا طبیعت بکر و دشت‌های سرسبز، هر یک از شهرهای اطراف شیراز داستانی برای گفتن دارد.

اگر در شیراز هستید و قصد دارید از شهر بیرون بزنید، مناطق بکر و دیدنی بسیاری در اطراف این شهر منتظر شما هستند و نمی‌دانید که کجا بروید با ما در یک سفر مجازی همراه شوید تا شما را با زیباترین و خاص‌ترین شهرهای اطراف شیراز از مرودشت گرفته تا کازرون، فیروزآباد و جهرم آشنا کنیم.

با شروع پاییز، شیراز و شهرهای اطراف آن مکانی زیبا و آرام برای استراحت به شمار می‌رود. با رزرو زود هنگام بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار و رزرو هتل‌های شیراز، می‌توانید بسیار ساده و ارزان از این شهر زیبا دیدن کنید.

شهرهای دیدنی اطراف شیراز

شیراز موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای دارد از طبیعت بکر جنگ‌ها و دشت‌ها و آبشارها گرفته تا زیبایی ابنیه تاریخی مثل تخت‌جمشید، نقش‌رستم، شهر باستانی استخر و مجموعه سلطنتی پاسارگاد و مقبره کوروش کبیر همه از زیبایی‌های اطراف شیراز هستند که نه یک‌بار، بلکه چندباره هم از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شوید، اما زیبایی‌های شیراز تنها به این مکان‌ها ختم نمی‌شود در اطراف شیراز، شهرهای زیبا و خاصی وجود دارند که سفر به آن‌ها خالی‌ از لطف نیست. در ادامه شما را برخی از شهرهای دیدنی اطراف شیراز آشنا می‌کنیم.

جهرم

جهرم، یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان فارس است که حدود ۱۸۵ کیلومتر از شیراز فاصله دارد. این شهر قدمتی تاریخی و آثار باستانی ارزشمند دارد به همین دلیل یک مقصد دیدنی برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ کهن ایران زمین است. بلیط اتوبوس شیراز جهرم یکی از راه‌های آسان و راحت برای سفر به این شهر است و برای بازگشت به شیراز هم اتوبوس جهرم شیراز یک انتخابی عالی و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های جهرم که حتماً باید از آن‌ها دیدن کنید، عبارت‌‍اند از:

  • غار سنگ‌تراشان: غار سنگ‌تراشان جهرم، یکی از منحصربه‌فردترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران است که در دل کوه‌های این شهر ساخته شده است! درست شنیدید. غار سنگ‌تراشان بزرگ‌ترین غار مصنوعی جهان است که به دست سنگ‌تراشان جهرمی در دوران صفویه بنا شد و شهرت جهانی دارد.

در دوران صفویه سنگ‌تراشان جهرمی برای امرار معاش و با هدف استخراج سنگ‌آهک به دل کوه‌ها پناه بردند و با ابزارهای ساده، تونل‌هایی عظیم را در دل کوه حفر کردند و ناخواسته شاهکار بی‌نظیری آفریدند که امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران شناخته می‌شود.

  • آبشار مروارید خفر: یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس و شهرستان جهرم، آبشار مروارید خفر است. این آبشار با آب زلال و گوارا و چشم‌اندازهای بی‌نظیر اطرافش، هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. از جمله ویژگی‌های که این آبشار را از سایر آبشارها متمایز می‌کند، آب شیرین و قابل شرب آن است که از دل کوه‌ها می‌جوشد و به پایین سرازیر می‌شود. دمای آب این آبشار در زمستان گرم شده و بخار آب ناشی از آن اطراف آبشار را فرامی‌گیرد و جلوه بسیار زیبایی به آن می‌دهد.

نقش رستم از جذابه‌های تاریخی زیبای اطراف شیراز

کازرون

کازرون، شهری با تاریخ کهن و طبیعتی زیبا که در فاصله ۱۴۶ کیلومتری شیراز واقع شده از جمله مهم‌ترین شهرهای استراتژیک در دوران ساسانیان بود و آثار تاریخی بسیاری در آن وجود دارد. البته از انصاف نگذشت، طبیعت زیبای آن نیز چشم هر بیننده‌ای را خیر می‌کند.

کازرون، با قدمتی چند هزار ساله، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر در دوران ساسانیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی و فرهنگی ایران شناخته می‌شد. آثار تاریخی فراوانی از این دوره در کازرون به‌جامانده که نشان از عظمت و شکوه این شهر در گذشته دارد.

دریاچه پریشان نیز از جاذبه‌های طبیعی کازرون و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی خاورمیانه است که همچون نگینی در دل کویر ایران می‌درخشد.

میلیون‌ها سال است که دریاچه پریشان با آب زلال و نیلوفرهای آبی‌اش، حیات‌بخش مردمان منطقه و میزبان زندگی گونه‌های مختلفی جانوری به شمار می‌آید. این دریاچه که در اثر فعالیت‌های تکتونیکی شکل‌گرفته، به دلیل تنوع زیستی بی‌نظیرش همواره مورد توجه دانشمندان و دوستداران طبیعت بوده است، اما امروزه این دریاچه زیبا با چالش‌های جدی مانند خشکسالی درگیر است.

فیروزآباد

فیروزآباد، شهری با قدمتی دیرینه و تاریخی پربار که در استان فارس واقع شده و ۹۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این شهر که زمانی به عنوان پایتخت ساسانیان شناخته می‌شد دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است و یکی از دیدنی‌ترین شهرهای اطراف شیراز برای گردشگران است.

فیروزآباد به دستور اردشیر بابکان، بنیان‌گذار سلسله ساسانیان تأسیس شد و اردشیر خوره به معنای شکوه اردشیر، نام اولیه آن بود. این شهر در دوران ساسانیان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران رونق بسیار داشت. امروزه آثار باستانی متعددی از جمله کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر و شهر گور از آن دوران به‌جامانده که گویای شکوه و عظمت این شهر در گذشته هستند.

مرودشت

مرودشت از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای استان فارس است که در شمال کلان‌شهر شیراز قرار گرفته و دارای آب‌وهوایی معتدل و مناسب است. شهر به واسطه آثار باستانی بی‌نظیرش همچون تخت‌جمشید و نقش‌رستم در جهان شناخته شده و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌‎آید.

هزاران سال پیش تمدن‌های کهن در دشت پهناور مرودشت می‌زیسته‌اند. ویرانه‌های شهر باستانی استخر و تخت‌جمشید گواه این ادعا هستند. تخت‌جمشید یکی از شاهکارهای معماری جهان و نماد تمدن هخامنشی است. این مجموعه کاخ‌های باشکوه با نقش‌برجسته‌های بی‌نظیر، حکایت از قدرت و شکوه امپراتوری هخامنشی دارند.

تخت جمشید مجموعه‌ای تاریخی با شهرت جهانی

بهترین زمان سفر به اطراف شیراز

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای هر مسافر پیش می‌آید، انتخاب بهترین زمان برای سفر است. شهرهای اطراف شیراز، تنوع جغرافیایی و آب‌وهوایی بسیاری دارند و به همین دلیل در فصل‌های مختلف، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد. بهترین زمان برای سفر به شهرهای اطراف شیراز بهار و پاییز است.

شکوفه‌های درختان و هوای معتدل بهاری، این فصل را بهترین زمان سفر به مناطقی مانند جهرم و سپیدان تبدیل کرده است. طبیعت زیبا و هوای دلپذیر شهرهای اطراف شیراز فرصتی مناسب برای گردش و لذت‌بردن از مناطق طبیعی و تاریخی آن است.

اما اگر به تماشای رنگ‌های پاییزی علاقه دارید، پاییز نیز زمانی مناسب برای بازدید از شهرهای اطراف شیراز است. هوای خنک و معتدل این فصل به‌خصوص برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعت بکر کازرون و فیروزآباد، فرصتی عالی خواهد بود.

نکات مهم برای سفر به اطراف شیراز

پیش از سفر به شهرهای اطراف شیراز باید چند نکته را به‌خاطر بسپارید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی مسیر

اگر قصد دارید از چندین شهر و منطقه در اطراف شیراز دیدن کنید باید از قبل برنامه‌ریزی دقیقی برای مسیرها داشته باشید. بلیط اتوبوس شیراز به بسیاری از شهرهای گردشگری آن مانند جهرم و کازرون به‌راحتی در دسترس است و می‌توانید یک سفر هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی را با اتوبوس تجربه کنید. اگر از جهرم دیدن کردید توصیه می‌کنیم حتماً برای برگشت با اتوبوس جهرم شیراز به شیراز بازگردید؛ چون بعد از همه بازدیدهایی که انجام دادید، تماشای مسیر جاده‌‎ای بین جهرم و شیراز لذتی وصف‌ناپذیر است.

  • همراه‌داشتن تجهیزات و وسایل مناسب

برای دیدن مناطق طبیعی مانند آبشار مارگون یا دریاچه پریشان باید وسایل و تجهیزات مناسب مانند کفش‌های پیاده‌روی و لباس‌های مناسب فصل را همراه داشته باشید. همچنین برای سفر به مناطق تاریخی، دوربین عکاسی و نقشه را نیز فراموش نکنید.

  • شرایط آب‌وهوایی

پیش از سفر و رزرو بلیط اتوبوس شیراز، وضعیت آب‌وهوای منطقه‌ای که قصد بازدید از آن را دارید، بررسی کنید. برخی از مناطق اطراف شیراز در فصل‌های خاصی ممکن است دارای شرایط آب‌وهوایی نامناسبی باشند به‌خصوص در تابستان گرمای برخی از مناطق مانند جهرم، شدید و ناخوشایند است؛ بنابراین بهتر است باتوجه‌به دمای هوا برنامه‌ریزی کنید.

شیراز با جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی که شما را به سوی خود می‌خواند

جمع‌بندی

شیراز و اطراف آن، گنجینه‌ای عظیم برای صنعت گردشگری ایران هستند. شیراز و شهرهای اطراف آن با تاریخی کهن، فرهنگ غنی و طبیعتی چشم‌نواز هر کسی را شیفته خود می‌کند. از بناهای تاریخی باشکوه هخامنشیان و ساسانیان گرفته تا طبیعت بکر و دشت‌های سرسبز، هر گوشه‌ای از این منطقه داستانی شنیدنی است که از دیدن و شنیدنش سیر نمی‌شوید.

در این سفر مجازی با برخی از زیباترین و خاص‌ترین شهرهای اطراف شیراز آشنا شدیم. از جهرم با غار سنگ‌تراشان شگفت‌انگیز و آبشار مروارید خفر گرفته تا کازرون با تاریخ کهن و دریاچه پریشان زیبا، فیروزآباد با آثار تاریخی باشکوه و مرودشت با تخت‌جمشید بی‌نظیر، هر یک از این شهرها زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند.

source

توسط modekhabari.ir