چشم یک عضو حیاتی در بدن است بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کرد به همین دلیل به بررسی راه های مراقبتی از آن می پردازیم. بهترین راهکارها برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم عبارتند از: مصرف غذاهای سالم و کم روغن، استفاده از نور مناسب هنگام کار و مطالعه، خواب کافی، استفاده کمتر از لوازم الکترونیکی چون موبایل و … به علاوه برای مراقبت از چشمانتان در برابر نور خورشید بهتر است خرید عینک آفتابی مردانه و زنانه را در برنامه خود قرار دهید.

ما در این گزارش از مجله قرمز می خواهیم درباره بهترین راهکارهای جلوگیری از ضعیف شدن چشم بیشتر صحبت کنیم.

انجام حرکات چشمی برای استراحت دادن به چشم ها

بهترین راهکارها برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم چه هستند؟

از جمله راه های جلوگیری از عارضه های چشمی عبارتند از:

عینک آفتابی

با خرید عینک آفتابی مردانه و زنانه می توانید از چشم های خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید. اشعه های uv می توانند برای چشمانتان بسیار مضر باشند، اما عینک های آفتابی آنها را مهار می کنند.

متاسفانه برخی مردم، عینک آفتابی را به عنوان یک اکسسوری می شناسند، به همین دلیل تمایلی به استفاده از آن ندارند؛ در صورتی که عینک یکی از لوازم اصلی برای محافظت از چشم ها است.

افرادی مانند کشاورزان، ماهی گیران، اسکی سواران و تمام افرادی که در طی روز ساعت ها بیرون از منزل فعالیت دارند، در معرض آسیب چشمی بیشتری قرار دارند. این افراد باید با استفاده از عینک آفتابی مناسب جلوی آسیب دیدگی چشم های خود را بگیرند.

استفاده از عینک آفتابی برای حفاظت از چشم ها

استفاده از نور مناسب در محیط کار و خانه

شما باید نور محیط را به اندازه مناسبی تنظیم کنید تا باعث خستگی چشم و مشکلات مشابه نشود. در صورتی که نور محیط زیاد یا کم باشد، مشکلاتی مانند کم بینایی برایتان ایجاد می شود.

راهکارهای مختلفی برای تنظیم نور مناسب در محیط وجود دارد که از جمله آنها می توان به استفاده حداکثری از نور طبیعی به جای مصنوعی، عدم خیره شدن به تلفن همراه یا لپتاپ در شرایط نور کم و فاصله گرفتن از لوازم الکترونیکی در زمان استفاده اشاره کرد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای چشم های خود را فراهم کنید، بنابراین دیگر دلیلی برای ضعیف شدن آنها وجود ندارد.

اما کدام مواد غذایی بیشترین کمک را به بهبود وضعیت چشم ها می کنند:

مواد غذایی سرشار از ویتامین A

هویج، کدو حلوایی، اسفناج، تخم مرغ، ماهی چرب مانند سالمون

مواد غذایی سرشار از ویتامین C

پرتقال، لیمو، فلفل قرمز، کیوی، گوجه فرنگی

ترکیبات سرشار از ویتامین E

آجیل، دانه‌های روغنی مانند بادام، گندم، روغن زیتون

مواد غذایی سرشار از گزانتین و لوتئین

اسفناج، کلم بروکلی، ذرت، تخم مرغ

مواد غذایی سرشار از امگا ۳

ماهی چرب مانند سالمون، آزاد، ماهی تن، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها

مواد غذایی سرشار از روی

گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، تخم مرغ

استفاده از رژیم غذایی مناسب برای چشم ها

معاینه چشم ها به طور مداوم

شما باید به طور مداوم و در بازه های زمانی مشخص به یک بینایی سنج برای بررسی وضعیت بینایی خود مراجعه کنید؛ این تنها راهی است که می توانید از وضعیت سلامت کامل چشم هایتان مطمئن شوید.

اپتومتریست ها معمولاً با استفاده از یک قطره مخصوص مردمک چشم را گشاد می کنند تا بتوانند وضعیت کامل سلامتی آنها را بررسی کنند. در طی این معاینات پزشک مواردی را گوشزد می کند تا بتوانید با رعایت آنها از ضعیف شدن چشم هایتان جلوگیری کنید.

مدیریت بیماری های مزمن

بیماری های مختلفی هستند که می توانند روی سلامت چشم ها تاثیر بگذارند. در اغلب موارد افراد بالای ۶۵ سال به واسطه بیماری های مزمن درگیر اختلالات چشمی می شوند. از جمله مهمترین بیماری هایی که روی سلامت چشم ها تاثیر می گذارند، عبارت هستند از:

  • فشار خون بالا
  • آرتریت
  • هپاتیت
  • آسم
  • افسردگی
  • سرطان
  • بیماری کلیوی
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • کلسترول بالای خون
  • اختلال شنوایی

استفاده از محافظ چشم برای انجام برخی کارها

اگر فعالیت های کاری یا روزمره شما به نحوی هستند که باعث آسیب زدن به چشم ها می شوند، باید با استفاده از محافظ آسیب های آنها را مهار کنید؛ مثلاً افرادی که با لپتاپ و وسایل الکترونیکی سروکار دارند، باید از عینک های محافظ استفاده کنند یا افرادی که به طور مداوم در معرض نور خورشید رانندگی می کنند، باید با تهیه بهترین عینک آفتابی برای رانندگی جلوی آسیب های اشعه های مضر خورشید را بگیرند.

برخی افراد به دلیل انجام فعالیت های آسیب زننده نیز باید از محافظ استفاده کنند؛ مثلاً کسانی که به ورزش هایی مثل راکتبال یا هاکی روی یخ علاقه مند هستند، باید حتماً محافظت های مخصوص روی چشم های خود بزنند تا جلوی آسیب به آنها را بگیرند.

استفاده به اندازه از دستگاه های الکترونیکی

هرچند تکنولوژی و دستگاه های الکترونیکی کمک های زیادی به ما کرده اند، اما استفاده مداوم از آنها می تواند منجر به آسیب های جدی به چشم شود؛ به همین دلیل پزشکان یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم را استفاده به اندازه از دستگاه های الکترونیکی می دانند.

استفاده از طب سنتی

درمان ضعیفی چشم با طب سنتی راهکاری متداول است که اغلب افراد از آن نتیجه گرفته اند. اگر می خواهید با توجه به اصول طب سنتی جلوی عارضه های بینایی را بگیرید، به این نکته ها توجه داشته باشید:

  • مصرف غذاهای سبک
  • خوردن به، هویج و سیب
  • پرهیز از حبوبات نفخ آور مثل لوبیا
  • خوردن گیاه شوک برای جلوگیری از تیرگی و ضعف چشم ها
  • استفاده از چوب مسواک برای مسواک زدن
  • استفاده از سرمه کافوری در شب ها و در بازه های زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه
  • استفاده از حنا
  • ماساژ دادن ملایم چشم ها هر شب قبل از خواب و هر روز صبح بعد از بیدارشدن از خواب
  • پرهیز از پرخوری و کمتر غذاخوردن

اطلاع از سابقه بیماری های خانوادگی

برخی افراد بیماری های چشمی خود را از خانواده به ارث می برند. اگر خانواده شما درگیر بیماری های چشمی خاصی هستند، از این موضوع مطمئن شوید تا بتوانید از همان ابتدا با راهکارهای مناسب جلوی پیشرفت این بیماری ها را در خود بگیرید.

بیماری های چشمی مختلفی به صورت ارثی به فرزندان منتقل می شوند که از جمله آنها می توان به تباهی لکه زرد مرتبط با سن، نزدیک بینی، آب سیاه یا آب مروارید اشاره کرد.

استراحت منظم

یک قانون برای استراحت دادن منظم برای چشم ها به نام قانون ۲۰-۲۰-۲۰ وجود دارد. طبق این قانون شما باید طی هر ۲۰ دقیقه فعالیت چشمی مثل استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر به مدت ۲۰ ثانیه به یک شیء در فاصله ۲۰ فوتی خود نگاه کنید. با این کار چشم ها فرصت دوباره برای استراحت و تمرکز به دست می آورند.

همچنین شما باید طی هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فعالیت چشمی برای مدت کوتاهی استراحت داشته باشید تا جلوی خستگی چشم هایتان را بگیرید.

داشتن استراحت منظم برای مراقبت از بدن و چشم ها

جلوگیری از ضعیف شدن چشم، اقدامی با راهکارهای مختلف

برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید سلامتی را به چشم هایتان هدیه دهید. شما می توانید با استفاده از یک عینک آفتابی مناسب مثل عینک گوچی یا مراجعه به چشم پزشک جلوی بسیاری از آسیب های چشمی را بگیرید. در این گزارش به تمام راهکارهای مراقبتی چشم اشاره کردیم، برای محافظت از چشمانتان از این روش ها استفاده کنید.

source

توسط modekhabari.ir