تاریخ انتشار •به روز شده در
صنعت خودروسازی جهان در حالی دستخوش تغییرات چشمگیری در دوران گذار از سوختهای فسیلی است که خودروسازان ژاپنی هوندا و نیسان اعلام کردند که قصد دارند در مسیر ادغام این دو شرکت با یکدیگر همکاری کنند و به سومین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ فروش تبدیل شوند.
دو شرکت «هوندا» و «نیسان» روز دوشنبه ۲۳ دسامبر (سوم دی ۱۴۰۳) یادداشت تفاهمی در زمینه ادغام با یکدیگر به امضا رساندند.
به موجب این تفاهمنامه، شرکت «میتسوبیشی موتورز» نیز به عنوان عضو کوچکتر اتحادیه نیسان موافقت کرد که به مذاکرات برای یکپارچهسازی کسبوکارشان بپیوندد.
به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید
توشیهیرو میبه، رئیس شرکت هوندا اظهار داشت که هوندا و نیسان هر دو قصد دارند عملیات خود را تحت یک شرکت هلدینگ مشترک تجمیع کنند. البته قرار است شرکت هوندا رهبری ساختار مدیریتی جدید را ضمن حفظ اصول اصلی و برندهای هر دو شرکت، بر عهده بگیرد.
او گفت که هدف این است که توافقنامه رسمی ادغام دو شرکت تا ماه ژوئن نهایی شود و سهام شرکت هلدینگ جدید را تا ماه اوت ۲۰۲۶ در بورس اوراق بهادار توکیو قرار دهیم. آقای میبه اشاره کرد که مذاکرات رسمی تازه شروع شده و هنوز ارزش دلاری این هلینگ تعیین نشده است.
وی با بیان اینکه جنبههای مختلفی وجود دارد که نیازمند باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد، گفت: «صادقانه بگویم، احتمال اجرایی نشدن آن صفر نیست.»
صحبت از چند میلیون خودرو است؟
خودروسازان ژاپنی از رقبای بزرگ خود در بخش خودروهای برقی عقب افتادهاند و سعی میکنند هزینهها را کاهش دهند و زمان از دست رفته را جبران کنند.
این ادغام میتواند یک غول بزرگ خودروسازی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار را بر اساس ارزش بازار هوندا، نیسان و میتسوبیشی ایجاد کند و به این شرکتها اجازه دهد تا منابع خود را ترکیب کرده و به طور موثرتری با تویوتا و فولکس واگن آلمان رقابت کنند.
حتی با این ادغام، باز هم تویوتا که ۱۱.۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ تولید کرد، همچنان جایگاه خود را به عنوان برترین خودروساز ژاپنی حفظ خواهد کرد.
حال آنکه سه شرکت هوندا، نیسان و میتسوبیشی در مجموع حدود ۸ میلیون خودرو تولید خواهند کرد. در سال ۲۰۲۳، هوندا ۴ میلیون خودرو و نیسان ۳.۴ میلیون دستگاه تولید کرد. میتسوبیشی نیز کمی بیش از ۱ میلیون خودرو فروش داشته است.
نیسان، هوندا و میتسوبیشی در ماه اوت اعلام کردند که قطعات خودروهای برقی خود مانند باتریها و نرمافزار رانندگی خودکار را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.
به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
شرکت نیسان از زمان رسوایی دستگیری رئیس سابق آن، کارلوس غُصن در اواخر سال ۲۰۱۸ به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده از دارایی، با مشکلاتی مواجه شده است، اتهاماتی که خود او رد می کند.
او در نهایت به قید وثیقه آزاد شد و به لبنان گریخت.
آقای غصن روز دوشنبه از طریق یک ارتباط ویدیویی با خبرنگاران حاضر در توکیو ، این طرح ادغام را به عنوان یک «حرکت ناامیدکننده» به سخره گرفت.
source