طراح لباس اقوام ایرانی با بیان اینکه در دوخت لباس محلی، اصالت مهم ترین امر است، تاکید می کند : الگوی اصیل و واقعی لباس مازندرانی را تغییر ندهیم.
– ایسنا/مازندران طراح لباس اقوام ایرانی با بیان اینکه در دوخت لباس محلی، اصالت مهم ترین امر است، تاکید می کند : الگوی اصیل و واقعی لباس مازندرانی را تغییر ندهیم.
از پارچه های مخمل و گلدار لباس های خانگی تا منجوق ها و ملیله های شیشه ای و زری دوزی های نقش شده روی لباس هنرپیشه ها همگی یک پیام دارند؛ الگوی پوشاک سنتی به زندگی روزمره ما بازمی گردد .
دستکم در یک دهه اخیر تلاش طراحان پوشاک ایرانی برای آشتی طراحی سنتی با پوشاک جامعه امروز موفق بوده، شاید یکی از دلایل آن بازگشت به نوستالژی باشد اما از نقش توجه و تمرکز نهادهای آموزشی به این حوزه نمی توان گذشت.
طراحی لباس اقوام یکی از شاخه های مهم؛ اما مغفول در طراحی و دوخت پوشاک است، اهمیت این مساله به ویژه در سال های اخیر و بازگشت جامعه به نوستالژی های فرهنگی و تاریخی بیشتر شده، فرصتی درخشان برای احیای فرهنگ و هنر مازندران و بازآفرینی الگوهای سنتی در زندگی روزمره.
با ندا نوربخش کارشناس طراحی و دوخت و الگوسازی لباس گرایش اقوام ایرانی به گفت وگو نشستیم تا به پرسش های ما درباره پوشاک مازندران، نقش آن در انتقال فرهنگ، کاربردی سازی پوشاک سنتی
source