پس از سقوط بشار اسد، رئیسجمهوری مخلوع سوریه و روی کار آمدن حکومت جدید این کشور، مسیرهای زمینی معمول جمهوری اسلامی ایران برای قاچاق تسلیحات به لبنان عمدتا مسدود شد. همچنین پس از آنکه در ماه فوریه مقامات لبنانی در پی اعتراضات اسرائیل، مانع از فرود دو هواپیمای شرکت «ماهان ایر» در فرودگاه «رفیق حریری» بیروت شدند، این فرودگاه دیگر شاهد فرود مکرر هواپیماهای باری ایرانی نیست.
بنابر گزارش جروزالم پست، این موارد باعث روی آوردن جمهوری اسلامی ایران به مسیرهای دریایی قاچاق تسلیحات به لبنان شده است.
با این حال استفاده از بندر بیروت نیز انتخاب عجیبی است. این بندر از سال ۲۰۲۰ و در پی انفجار مهیب که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از هفت هزار تن انجامید، از کار افتاده است. اما، بنابر اظهارات این منبع امنیتی، حزبالله اکنون بار دیگر از این بندر برای اهداف خود استفاده میکند.
شبکه الحدث عربستان سعودی هم اخیرا در گزارشی از استفاده جمهوری اسلامی ایران از مسیرهای قاچاق دریایی به لبنان خبر داد.
به گزارش جروزالم پست، عملیات قاچاق تسلیحات از طریق دریا بر عهده یگانهای ۱۹۰ و ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران است.
همچنین به گفته این منبع امنیتی، به رغم تلاشهای اسرائیل برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات به حزبالله و قدرتگیری این گروه شبهنظامی متحد جمهوری اسلامی ایران، حزبالله پس از یک سال و نیم جنگ با اسرائيل، همچنان به دنبال روشهای خلاقانه برای تسلیح مجدد خود است.
source