آگهی

کشف این کشتی بزرگ قرون وسطایی توسط باستان‌شناسان در بارسلون می‌تواند بینش‌های تازه و جالبی درباره گذشته دریایی این شهر ارائه دهد.

این کشتی که قدمت آن نزدیک به ۵۰۰ سال برآورد شده است، هنگام حفاری در محل یک بازار ماهی‌روشی قدیمی در عمق بیش از پنج متری از سطح دریا کشف شد.

این کشتی از ۳۰ تیرک چوبی خمیده و ۷ تخته بدنه تشکیل شده و ابعادی در حدود ۱۰ متر درازا و ۳ متر پهنا دارد.

ساختار اسکلتی آن که از چوب و میخ‌های آهنی ساخته شده، نمونه‌ای سنتی از کشتی‌های قرون وسطی در اواسط قرن پانزدهم که روزگاری در مدیترانه و سراسر اروپا رایج بودند.

این کشتی اکنون با نام  «سیوتادلا – Ciutadella I» نام‌گذاری شده که برگرفته از پارکی به همین نام در مجاورت آن است.

سانتی پالاسیوس، باستان‌شناس ارشد این پروژه، این کشتی غرق‌شده را «کشفی بسیار مهم» توصیف کرده است.

این کشتی تازه‌ترین و در عین حال چشمگیرترین یافته در مجموعه‌ای از اکتشافات جالب توجه در محل «مرکات دِ پِیش» (بازار ماهی قدیمی) است. این مکان هم اکنون در حال بازسازی و تغییر کاربری به یک مرکز جدید تحقیقات زیست‌پزشکی و تنوع زیستی است.

آقای پالاسیوس در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین گفت: «ما از قبل انتظارش را داشتیم که در این محل که نزدیک اسکله سنگی مصنوعی قرار دارد و در قرن پانزدهم و شانزدهم منطقه‌ای فعال بوده، بقایایی از یک قایق تاریخی پیدا کنیم. حالا، دو سال بعد، خوش‌شانس بوده‌ایم که واقعا یک قایق پیدا کرده‌ایم.»

از دیگر یافته‌های مهم در این محل می‌توان به یک جان‌پناه حمله هوایی متعلق به سال ۱۹۳۸ میلادی، و همچنین سازه‌هایی مرتبط با دژ بوربون قرن هجدهم و خود بازار ماهی‌فروشی قرن نوزدهمی اشاره کرد.

به دلیل آنکه این کشتی قرن‌ها زیر آب بوده، اسکلت چوبی و شکننده آن بسیار آسیب‌پذیر شده و به راحتی ممکن است تخریب شود.

به گفته دلیا اِگیلوس، کارشناس مرمت این پروژه، برای جلوگیری از خشک شدن چوب، پژوهشگران از لایه‌ای از شن استفاده می‌کنند.

مراحل آینده برای حفاظت و پژوهش بیشتر روی کشتی

خانم اِگیلوس به روزنامه گاردین گفت: «چوب این کشتی باید همیشه مرطوب نگه داشته شود تا در وضعیت مناسبی باقی بماند. زمانی که بخواهیم آن را جابه‌جا کنیم، مجبور خواهیم بود که کشتی را قطعه‌قطعه جدا کنیم تا بتوانیم پژوهش خود را ادامه دهیم.»

در نهایت، این کشتی به یک مرکز تخصصی منتقل خواهد شد تا مراحل حرفه‌ای نگهداری و مرمت روی آن انجام شود. در این مرکز، چوب کشتی با نوعی موم محلول در آب آغشته می‌شود که هم به استحکام آن کمک می‌کند و هم ساختار اصلی آن را حفظ می‌نماید.

در این فاصله، پژوهشگران در حال نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف کشتی خواهند بود و امیدوارند این نمونه‌ها اطلاعات تازه‌ای درباره شیوه‌های ساخت کشتی در قرون وسطی، و همچنین محل دقیق ساخت آن ارائه دهند.

دومین کشتی قرون وسطایی کشف‌شده در بارسلون و اهمیت تاریخی آن

این دومین کشتی قرون وسطایی است که در بارسلون کشف می‌شود. پیش از این، کشتی «بارسلونِتا – Barceloneta I» هفده سال پیش در نزدیکی ایستگاه قطار «بارسلونا فرانسا» پیدا شده بود.

آگهی

نکته جالب در مورد آن کشتی این است که برخلاف انتظار، ساخت منطقه کانتابریا اسپانیا بود و نه مناطق مدیترانه‌‌ای. این کشتی هم‌اکنون در موزه تاریخ بارسلون نگهداری می‌شود.

آقای پالاسیوس می‌گوید: «ما اکنون دو نمونه کاملا مستند از ساخت‌وساز دریایی در شهر بارسلون داریم.»

وجود این دو کشتی، بینش تازه و ارزشمندی از فعالیت‌های دریایی متنوع بارسلون در قرون وسطی ارائه می‌دهد و نقش کلیدی این شهر را به‌عنوان بندری بین‌المللی در تجارت آن دوره برجسته می‌سازد.

منابع بیشتر • گاردین

source

توسط modekhabari.ir