یک گرافیست و پژوهشگر هنرهای مذهبی گفت: محرم زمانی مهد زیبایی شناسی و فرم های فاخر بود اما امروز هیجانات آنی جای تفکر و تعادل را در گرافیک عاشورایی گرفته است.
– اصفهان- یک گرافیست و پژوهشگر هنرهای مذهبی گفت: محرم زمانی مهد زیبایی شناسی و فرم های فاخر بود اما امروز هیجانات آنی جای تفکر و تعادل را در گرافیک عاشورایی گرفته است.
با نگاهی انتقادی و تحلیلی به مسیر طی شده در گرافیک عاشورایی، از آسیب هایی چون حذف فرم های اصیل، تقلیل رنگ ها، تغییر جایگاه نمادها و فاصله گرفتن از روح تعادل و ادب در مراسم محرم می گوید و بر ضرورت بازگشت به ریشه های هنری و فرهنگی این مناسک تأکید می کند.
آقای ناصحی، مناسک محرم چه جایگاهی در عرصه هنر و گرافیک دارند؟ مناسک و آیین هایی که در ایام محرم برگزار می شوند، تأثیر زیادی بر مخاطب در حوزه هنر و گرافیک دارند.
این تأثیر در دو بخش تصویر و نوشتار به خوبی دیده می شود و ما در هر دو حوزه، با فرم و رنگ سر و کار داریم.
این عناصر کمک می کنند که پیام ها انتقال پیدا کنند.
از تجربه شخصی خودم بگویم، از سال ها قبل با مراسم محرم همراه بودم.
این مناسک در گذشته بیشتر مردمی و خودجوش بودند.
مردم با سلیقه ها و ذوق های شخصی شان در برگزاری مراسم نقش داشتند و عناصر فرهنگی و بصری را تکمیل می کردند.
source