نگارش از&nbspEvelyn Ann-Marie Dom&nbsp&&nbspیورونیوز فارسی&nbspبا استفاده از&nbspAP

تاریخ انتشار

آگهی

گزارش اولیه کمیته تحقیقات سقوط هواپیمای ایر ایندیا که توسط دفتر بررسی سوانح هوایی هند منتشر شده حاکی از آن است که سوییچ‌های کنترل سوخت از وضعیت «روشن» به «قطع» تغییر کرده بودند.

طبق این گزارش که بامداد شنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) منتشر شد، اندکی پس از برخاستن این هواپیما و در حالی‌که سرعت آن به ۱۸۰ نات (۳۳۳ کیلومتر بر ساعت) رسیده بود، «سوییچ‌های سوخت موتورهای یک و دو به‌صورت پیاپی و ظرف کمتر از یک ثانیه از حالت روشن به قطع تغییر پیدا کردند.» این مسئله‌ بلافاصله منجر به از دست رفتن نیروی رانشی موتور تنها لحظاتی پس از ترک باند شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

خلبان‌ها خیلی سریع هر دو سوییچ سوخت را از حالت قطع (CUTOFF) دوباره به حالت روشن (RUN) بازگرداندند.

یکی از خلبانان پیام اضطراری «می‌دی، می‌دی، می‌دی» (یک سیگنال اضطراری بین‌المللی به معنای کمک فور ی) را مخابره کرد؛ اما هواپیما که در حال کاهش ارتفاع بود و نتوانست به‌موقع توان موتور را بازیابی کند.

بدین ترتیب این پرواز پیش از آن‌که سقوط کند، تنها حدود ۳۰ ثانیه دوام آورد.

این گزارش اولیه همچنین فاش می‌کند که پیش از سقوط، در ضبط صدای کابین شنیده می‌شود که یکی از خلبانان از دیگری می‌پرسد چرا سوخت را قطع کرده و دیگری پاسخ می‌دهد که چنین کاری را انجام نداده است.

در این گزارش توضیح داده نشده که چگونه کلیدهای سوخت به حالت «قطع» تغییر وضعیت داده‌اند و هیچ توصیه‌ای نیز به شرکت بوئینگ ارائه نشده است.

کلیدهای موتور معمولا توسط خلبانان برای روشن یا خاموش کردن دستی موتور روی زمین یا در مواقع بروز نقص فنی در پرواز استفاده می‌شوند.

کارشناسان هوانوردی می‌گویند جابه‌جایی تصادفی این کلیدها امکان‌پذیر نیست، چراکه این کلیدها پشت اهرم‌های رانش قرار دارند و مکانیزم قفل آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که از خاموش شدن ناخواسته جلوگیری کند.

این هواپیما اندکی پس از عبور از دیوار پیرامونی فرودگاه شروع به کاهش ارتفاع کرد و در نهایت به یک خوابگاه کادر درمانی برخورد کرد.

این هواپیما ۲۳۰ مسافر را حمل می‌کرد که به‌جز یک نفر، همه سرنشینان آن جان باختند.

source

توسط modekhabari.ir