از تجربه خیانت شریک زندگی به عنوان یکی از دردناک‌ترین تجربه‌ها در روابط یاد می‌شود که غالبا با اضطراب عاطفی نمود پیدا می‌کند. تحقیقات جدید اما حالا نشان داده‌اند که این کار چیزی بیشتر از یک قلب شکسته برای فرد باقی می‌گذارد.

آگهی

پژوهشگران می‌گویند افرادی که خیانت را تجربه کرده‌اند بیشتر در معرض خطر مشکلات مزمن سلامتی هستند و این مشکلات حتی زمانی که آن‌ها وارد یک رابطه جدید و مثبت می‌شوند نیز ادامه پیدا می‌کند.

محققان در دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور اخیراً مطالعه‌ای را برای بررسی اثرات بلندمدت خیانت بر سلامتی انجام داده‌اند.

آن‌ها از دو سری داده‌ سلامت با اختلاف ۹ سال مربوط به ۲۵۷۹ بزرگسال آمریکایی ۳۳ تا ۸۴ سال، که در مرکز مطالعات میانسالی در ایالات متحده (MIDUS) در دسترس قرار داشت، برای تحقیق خود استفاده کردند.

در این مطالعه از پاسخ‌دهندگان پرسیده شده بود که آیا شریک زندگی آن‌ها تا به حال به آنان خیانت کرده است یا خیر؟همزمان سایر اطلاعات مربوط به دوستی، روابط خانوادگی، وضعیت شغلی، تحصیلات، درآمد و رضایت کلی از رابطه نیز جمع‌آوری شد.

همچنین از این افراد خواسته شد تا شرایط سلامتی بلند‌مدت خود مانند میگرن مزمن، اختلالات خواب و مشکلات ریوی را گزارش کنند.

هنگامی که نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، محققان دریافتند افرادی که خیانت به شریک زندگی خود را تجربه کرده بودند، بیشتر از کسانی که تجربه نکرده بودند، مشکلات سلامتی مزمن را گزارش کرده‌اند.

در واقع یافته‌ها ارتباط واضحی بین تجربه خیانت دیدن از شریک زندگی و پیامدهای سلامت مزمن ضعیف را نشان می‌دادند.

دکتر اونیشیا هوی، محقق در دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور، در این باره گفت: «خبر خوب این است که اندازه تأثیرات بین خیانت و سلامت مزمن در محدوده کوچک ارزیابی می‌شود. هرچند چنین تأثیراتی پتانسیل وارد کردن آسیب ماندگار با پیامدهای عملی را دارند، اما حداقل می‌توان گفت که تأثیرات آن‌ها بسیار شدید نیست.»

وی اضافه کرد: «شاید تعجب‌آور باشد که داشتن یک شبکه قوی از خانواده و دوستان، یا حرکت به سمت برقراری یک رابطه عاطفی حمایتی‌تر ابتلا به به مشکلات سلامتی مزمن را کاهش نمی‌داد. ما امیدوار بودیم که دریابیم سایر منابع حمایت اجتماعی حداقل باعث کاهش میزان ابتلا به این مشکلات سلامت ناشی از خیانت باشد. ولی متأسفانه بر اساس یافته‌های ما اینطور نبود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محققان همچنین می‌گویند که افراد کم درآمدی که خیانت را تجربه کرده بودند، بیشتر از همتایان ثروتمند خود از مشکلات سلامتی مزمن رنج می‌بردند.

نویسندگان در مقاله خود آورده‌اند ناراحتی عاطفی‌ای که خیانت ایجاد می‌کند، می‌تواند بر سلامت جسمانی افراد تأثیر بگذارد. آنان با این حال گفته‌اند که اثبات کامل این امر هنوز به انجام تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Social and Personal Relationships» منتشر شده است.

source

توسط modekhabari.ir