همزمان با دومین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، استرالیا علیه پنج مقام ارشد امنیتی و انتظامی ایران، تحریم‌های مالی و ممنوعیت مسافرتی وضع کرد.

آگهی

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا روز دوشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام کرد که افراد تحریم شده از جمله مقام‌های ایرانی هستند که «در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران» شراکت داشته‌اند.

خانم وانگ در بیانیه خود نوشت که تحریم‌های جدید استرالیا نشانه «تعهد» دولت کشورش در پاسخگو کردن ایران در قبال «نقض حقوق بشر و سایر اقدامات بی‌ثبات‌‌کننده» است.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ از سوی گشت ارشاد در تهران به دلیل «حجاب نامناسب» بازداشت و خبر جان‌باختن او روز ۲۵ شهریور اعلام شد، آغازگر اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران بود.

وزیر خارجه استرالیا با «وخیم» توصیف کردن وضعیت حقوق بشر در ایران به‌ویژه برای زنان و دختران، تصریح کرد که مقام‌های ایران برای اجرای قوانین حجاب اجباری از طریق «افزایش نظارت و اذیت و آزار زنان و دختران»، یک کارزار هدفمند را از مدتی پیش آغاز کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه با اشاره به زندانی بودن فعالان حقوق زنان در ایران، تأکید کرد که استرالیا در مبارزه زنان و دختران ایران برای برابری و توانمند شدن کنارشان ایستاده است.

استرالیا در نوامبر ۲۰۲۲ نیز شش مقام ایرانی را به دلیل سرکوب معترضان تحریم کرده بود. دولت استرالیا با احتساب این تحریم‌های جدید، تاکنون ۱۹۵ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

همزمان با وضع تحریم‌های جدید علیه پنج مقام ارشد امنیتی و انتظامی ایران، اپوزیسیون استرالیا این تحریم‌ها را کافی ندانست و خواهان قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی شد.

بنا به گزارش رسانه‌های استرالیا، سیمون بیرمنگهام، سخنگوی اپوزیسیون این کشور با بیان اینکه زنان و دختران ایرانی در دو سال اخیر مدام در مبارزه برای تحقق «حقوق اولیه انسانی خود» شجاعت نشان دادند، تأکید کرد که اقدامات استرالیا باید بیانگر این شجاعت باشد.

از اعتصاب در کردستان تا برگزاری تجمعات در سراسر جهان

دومین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی با برگزاری تجمعات و راهپیمایی در شهرهای مختلف کشورهای مختلف جهان و اعتصاب در شماری از شهرهای کردنشین ایران برگزار شد.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ در شهرهای مختلف جهان، از جمله پاریس، لندن، لس‌آنجلس، تورنتو، نیویورک، هامبورگ، واشینگتن، استکهلم، کانبرا و سیدنی، یاد مهسا امینی را گرامی داشتند و با زنان معترض ایرانی همراهی کردند.

مراسم دومین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی همچون سال گذشته با جلوگیری مقام‌های امنیتی همراه بود.

امجد امینی، پدر مهسا امینی در پیامی با قدردانی از اعتصاب و همدردی اصناف، کسبه، مغازه‌داران و همه مردم مناطق کردنشین و ایرانیان در نقاط مختلف جهان، نوشت که این همدردی‌ها هشدار و پیام اعتراضی روشنی است به مسئولان امر که هرگز نباید فرزندان این مملکت را بی‌محابا مشابه آنچه بر سر ژینا و ژیناها آمد مورد «ظلم و ستم» قرار دهند.

بنا به گفته برخی منابع خبری از ایران، اداره اطلاعات سقز چندین بار در روزهای گذشته پدر و مادر مهسا امینی را احضار کرده و به آنها گفته بودند که اجازه خروج از خانه و رفتن به گورستان آیچی، محل دفن دخترشان را ندارند و اگر از خانه خارج شوند بازداشت خواهند شد.

پیام‌ها

در دومین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی، همچنین برخی از چهره‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله دفتر امور زنان سازمان ملل متحد نیز با انتشار پیام‌هایی به این موضوع اشاره کردند.

آگهی

دفتر امور زنان سازمان ملل متحد در پیامی با اشاره به تشدید خشونت علیه زنان در ایران در دو سال گذشته، نوشت که این نهاد در کنار زنان ایران ایستاده‌ است تا خواسته‌های «به‌حق» آن‌ها برای برابری و استفاده از حقوق خود از جمله حق انتخاب پوشش محقق شود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز با تأکید بر ادامه حمایت دولت کشورش از معترضان در داخل ایران گفت که حکومت ایران به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» «بی‌رحمانه» پاسخ داد که از جمله می‌توان به بازداشت‌های گسترده، خشونت جنسی، اعترافات اجباری، شکنجه و اعدام در پی محاکمه‌های ساختگی اشاره کرد.

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی در ایران، شاهزاده رضا پهلوی، داریوش اقبالی، خواننده، امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه و زندانی سیاسی از جمله افرادی بودند که با انتشار پیام‌هایی یاد مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی را گرامی داشتند.

آگهی

source

توسط modekhabari.ir