تاریخ انتشار به روز شده در

کشورهای عضو سازمان ملل روز چهارشنبه برای رای دادن به قطعنامه‌ای که در آن لزوم پایان اشغالگری اسرائيل بر سرزمین‌های فلسطینی ظرف یک مهلت ۱۲ ماهه مورد تاکید قرار گرفته، در نشست مجمع عمومی گردهم می‌آیند.

آگهی

متن این قطعنامه غیر الزام‌آور که اسرائیل می‌گوید در صورت تصویب به تشدید خشونت‌ها دامن می‌زند، بر اساس نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری تهیه شده که به موجب آن اشغالگری اسرائیل از سال ۱۹۶۷ به این سو «غیرقانونی» است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل، آورده است: «اسرائیل موظف است هرچه سریع‌تر به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی پایان دهد.»

همزمان با صدور این رای مشورتی شماری از کشورهای عربی چند روز پیش از برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشورهای عضو، خواستار برپایی یک جلسه ویژه برای رای دادن به این قطعنامه در مجمع شدند.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است ساعت ۱۵ روز چهارشنبه به وقت گرینویچ به رأی گذاشته شود، «از اسرائیل می‌خواهد که حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی را بدون تأخیر پایان دهد» و این کار را «حداکثر ظرف ۱۲ ماه پس از تصویب قطعنامه» انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در متن اولیه پیش‌نویس قطعنامه برای پایان اشغالگری اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی تنها ۶ ماه مهلت تعیین شده بود.

ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل پیش‌تر گفته بود: «هدف اصلی در واقع این است که از فشار جامعه بین‌المللی در مجمع عمومی و حکم تاریخی دیوان بین‌المللی دادگستری برای ملزم کردن اسرائیل به تغییر رفتار خود استفاده کنیم.» وی همچنین اذعان کرد که پیش‌نویس این قطعنامه «بسیاری از کشورها را شوکه کرده است.»

اسرائیل روز سه‌شنبه این قطعنامه را که قرار است به رای گذاشته شود به شدت رد کرد و آن‌را «نمایشی مضحک» خواند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در این خصوص گفت: «کسانی که در این سیرک مشارکت دارند، صرفاً تماشاچی نیستند. شما مشارکت‌کنندگان، توانمندسازان و همدستان نمایش هستید. هر رأیی که به حمایت از این سیرک می‌دهید، خشونت را دامن می‌زند.»

وی سپس افزود: «چگونه جرات می‌کنید به سنت تصویب قطعنامه‌های یک طرفه علیه اسرائیل ادامه دهید؟»

پیش‌نویس نهایی قطعنامه ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از سرزمین‌های فلسطینی، توقف شهرک سازی‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و اموال غصب شده و فراهم شدن امکان بازگشت آوارگان فلسطینی شده است.

این قطعنامه همچنین از کشورهای جهان می‌خواهد در صورت در اختیار داشتن شواهدی منطقی دال بر امکان استفاده اسرائيل از تسیلحات ارسالی به این کشور در سرزمین‌های اشغالی، «گام‌هایی در جهت توقف» تدارکات تسلیحاتی اسرائیل بردارند.

گفتنی است که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش نویس قطعنامه ارائه شده به مجمع را که برخلاف شورای امنیت امکان وتوی آن وجود ندارد، محکوم کرده و آن را «تحریک آمیز» خوانده است.

خانم گرینفیلد همچنین معتقد است این قطعنامه که به گفته او حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی دارای نفوذ در غزه به رسمیت نشناخته، «به پیشبرد امر صلح کمک نمی‌کند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source

توسط modekhabari.ir