برند Acne Studios

نمایش بهار و تابستان ۲۰۲۵ Acne Studios به کارگردانی « Jonny Johansson» فضایی منحصربه‌فرد و ترکیبی از المان‌های وسایل خانگی و فرم‌های فراواقعی ارائه داد که در مرز میان زندگی روزمره و دنیای خیالی حرکت می‌کرد. این مجموعه با الهام از عناصر خانگی و مبلمان، پوشاکی را به نمایش گذاشت که با خلاقیتی نو، مفاهیم آشنا را به شیوه‌ای غیرمنتظره بازتعریف می‌کرد.

یوهانسون در توضیحات خود می‌گوید: «این مجموعه نگاهی است به پشت پرده‌های زندگی خانگی؛ جایی که آشنا و غریبه با هم حضور پیدا می‌کنند.» لباس‌ها از جنس‌هایی مانند پارچه‌های پرده‌ای، موم‌های رومیزی و پارچه‌های مبلی ساخته شده و هر کدام با جزئیات جدیدی مانند تزئینات حجیم و فرم‌های نامتعارف، شکلی فرازمینی به خود گرفته‌اند.

محل برگزاری این نمایش در «L’Observatoire de Paris» با همکاری هنرمند آمریکایی، «Jonathan Lyndon Chase»، طراحی شده بود. او با نمایش مجسمه‌های نرم و اشیاء خانگی، فضایی عجیب و فرازمینی خلق کرد که در آن اشیاء معمولی با تعابیر نوینی به نمایش درآمدند.

در این نمایش، کیف‌ها و اکسسوری‌ها از جنس‌های متفاوتی مانند چرم‌های بافت‌دار و پارچه‌های منحصربه‌فرد طراحی شده بودند. کیف‌های «Camero» با الهام از دوربین‌های قدیمی و کیف‌های «Multi Pocket Tool Bag» با جزئیات کریستالی و تزئینات پاپیونی معرفی شدند. هم‌چنین کفش‌های جلوباز و مجلسی با استفاده از چرم‌های براق و پارچه‌های بافته‌شده به همراه تزئیناتی از جنس کریستال طراحی شده بودند.

فضای فراواقعی مجموعه در ترکیب فرم‌های غیر معمول و جنس‌های جدید مانند لاتکس و پارچه‌های کش‌باف که ظاهری فضایی به لباس‌ها می‌داد، به خوبی به نمایش درآمد. این مجموعه نه‌تنها به فرم یک خانه به عنوان الهام اصلی خود وفادار ماند، بلکه انتظارات از مد خانگی را تغییر داد.

نویسنده: سیده فاطمه صادقی

برند Dior S/S 2025

مدیر خلاق دیور، Maria Grazia Chiuri(ماریا گراتزیا چیوری)، در طی سال‌های فعالیتش همیشه فمینیسم را با فشن ترکیب کرده و از زنان قدرتمند به عنوان منبع الهامی مهم یاد می‌کند. این‌بار زنان ورزشکار و به‌طور مشخص زنان تیرانداز منبع الهام اصلی‌ او بودند. 

شوی بهار/تابستان ۲۰۲۵ دیور با پرتاب شدن یک تیر توسط هنرمند و ورزشکار، SAGG Napoli ، شروع شد و در طی شو هم ادامه داشت و لباس‌ها هم تم ورزشی داشتند.

خانه‌ی مد دیور و ورزش همیشه پیوند نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند؛ از کالکشن‌های اسکی خود کریستین دیور تا کت آمازون که به یکی از سمبل‌های برند دیور تبدیل شده و از کت اسب‌سواری الهام گرفته شده بود.

علاوه بر آرشیو دیور، الهه‌ی شکار و تیراندازی یعنی آرتمیس هم منبع الهام دیگری برای این کالکشن بود؛ بنابراین سیلوئت لباس‌های یونان و روم باستان هم به شکلی مدرن در این کالکشن دیده می‌شدند.

در کل، این مجموعه ترکیبی از لوک‌های کاملا ورزشی و اسپرت در کنار لباس‌های رومانتیک و زنانه بود. ورزشی بودن لباس‌ها در این مجموعه و مجموعه‌ی قبلی دیور می‌تواند اشاره‌ای به المپیک پاریس باشند که با وجود پایان یافتن، هنوز تأثیرات بسیاری بر دنیای فشن دارد.

دیور همیشه علاوه بر سلبریتی‌های هالیوودی و ستارگان بین‌المللی موسیقی، بر مهمانان آسیایی هم تمرکز زیادی می‌کند که این موضوع به‌طور هوشمندانه‌ای باعث وایرال و دیده شدن شو می‌شود و بازار پرسود آسیا را هم مورد توجه قرار می‌دهد. از جمله مهمانان مطرح این شو می‌توان به جیسو از بلک پینک، نام جو هیوک و آپو ناتاوین اشاره کرد. البته به جز مهمانان آسیایی بریجیت مکرون، بانوی اول فرانسه، رزالیا، ناتالی پورتمن و آنیا تیلور جوی هم برای تماشا آمده بودند.

نویسنده: ارغوان خواجه محمدی

برند Rabanne 2025

هر برند میراثی از خود به جا می‌گذارد که بخشی از آن، میراث بصری و محسوس و بخش دیگر، میراث نامحسوس مانند ارزش‌های یک برند یا ویژگی‌های متمایز آن هستند. کار یک مدیر خلاق این است که تعادلی میان این دو وجه ایجاد کند. مدیر خلاق برند رابان، Julien Dossena(جولین داسنا)، مانند بسیاری از مدیران خلاق دیگر بیشتر به جنبه‌ی بصری برند توجه می‌کند.

برای مجموعه‌ی بهار/تابستان ۲۰۲۵ رابان، داسنا از پارچه‌های براق طلایی و نقره‌ای زیادی استفاده کرد که بسیاری برند رابان را با آن می‌شناسند. هم‌چنین رابان در دوران خود به استفاده از متریال غیر متعارف در طراحی مثل فلز و پلاستیک معروف بود که در این کالکشن هر دوی آن‌ها وجود داشتند. اما آیا این متریال‌ها هنوز هم نامتعارف به شمار می‌روند؟ یا طراح باید به دنبال کشف متریال جدیدی متناسب با زمان خودش باشد؟

پاکو رابان در دوران فعالیت خود لباسی از طلا ساخت که آن را گران‌ترین لباس دنیا نامید. در این فصل داسنا و تیمش کیفی از طلای ۱۸ عیار روانه‌ی بازار کردند که آن را گران‌ترین کیف دنیا نامیدند. این کیف قرار است به زودی به قیمت ۲۵۰ هزار دلار به فروش برسد.

علاوه بر این، جولین سعی داشت خلاقیت و آینده‌گرایی پاکو رابان را زنده کند. اون این کار را با به کار بردن پارچه‌های نقره‌ای، طلایی و فلز که حسی آینده‌گرایانه دارند، انجام داد؛ هم‌چنین به کار بردن تکنیک لیرینگ  یا لایه‌لایه پوشیدن حال‌وهوایی مدرن به لوک‌ها داده بود.

البته بسیاری معتقد بودند لایه‌لایه بودن لباس‌ها، شباهت زیادی به مجموعه‌های اخیر لویی ویتان داشت و این کالکشن نسبت به مجموعه‌های قبل ضعیف‌تر بود. در واقع به نظر می‌رسید جولین در این فصل  سعی داشت روی اکسسوری‌ها که سود بیشتری برای برندها به همراه دارند، تمرکز کند.

نویسنده: ارغوان خواجه محمدی

برند Dries Van Noten

نمایش بهار-تابستان ۲۰۲۵ برند Dries Van Noten برای نخستین بار بدون حضور خود “دریس ون‌نوتن” در پاریس و با حضور جمعی از طراحان برجسته و خبرنگاران مد برگزار شد. دریس ون‌نوتن، طراح معروف بلژیکی، در ژوئن ۲۰۲۳ پس از ۳۸ سال فعالیت و آخرین نمایش خود در هفته‌ی مد مردانه، از دنیای مد بازنشسته شد؛ به همین دلیل، این نمایش لحظاتی احساسی و به یادماندنی را رقم زد. بسیاری از حاضران در این نمایش، از جمله سردبیران و مشتریان وفادار، به گرامیداشت مجموعه‌های قدیمی ون‌نوتن و تأثیر عمیقش بر صنعت مد پرداختند.

پس از بازنشستگی دریس ون‌نوتن، هنوز هیچ مدیر خلاقیت جدیدی برای برند معرفی نشده است؛ به همین دلیل، تیم آتلیه‌ی طراحی او (DVN) مجموعه‌ی بهار ۲۰۲۵ را بر اساس آرشیوهای ون‌نوتن طراحی کردند. این کالکشن به‌طور کامل تحت تأثیر سبک و طراحی‌های ون‌نوتن بود و شامل رنگ‌ها و الگوهای منحصربه‌فرد او می‌شد که اکثرا از نمایش پاییز ۱۹۹۷ و گلدوزی‌های آن الهام گرفته شده بود. به‌طور کلی، مجموعه‌ی بهار ۲۰۲۵ نقطه عطفی در تاریخ برند Dries Van Noten شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این کالکشن، استفاده از جزئیات در زیر لباس‌ها بود؛ به‌طور مثال زیرپوش ساتن زرد و شلوارک‌های ابریشمی که با بلیزرها ترکیب شده بودند و به‌وضوح رویکردی تازه را برای جلب توجه نسل جدید به نمایش می‌گذاشتند. این عناصر جدید نه‌تنها یادآور طراحی‌های پیشین ون‌نوتن بودند، بلکه نشان‌دهنده‌ی تمایل به نوآوری و پاسخگویی به سلیقه‌های معاصر نیز هستند.

علی‌رغم تمامی این تغییرات، ون‌نوتن هم‌چنان به‌عنوان یک حامی در صحنه حضور داشت. او در روز نمایش، نزدیک در ورودی و در پشت‌صحنه نشسته بود و به‌گونه‌ای قرار گرفته بود که از دیدها پنهان بماند. حضور او حتی در زمان بازنشستگی، نشان‌دهنده‌ی ارتباط عمیقش با برند و میراث خود است.

در نهایت، با وجود این‌که ون‌نوتن از دنیای مد کناره‌گیری کرده است، خانه‌ی مد او به مسیر خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که تغییرات بیشتری در راه است. این تغییرات نه‌تنها به حفظ میراث او کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای نوآوری و جذب نسل جدیدی از مخاطبان را فراهم می‌آورد. این روند، نویدبخش آینده‌ای روشن و پر از ایده‌های تازه برای Dries Van Noten است.

نویسنده: فریناز غفاری

برند Anrealage

نمایش بهار/تابستان ۲۰۲۵ برند Anrealge با عنوان «باد» در Palais de Tokyo پاریس برگزار شد. این مجموعه که شامل سیلوئت‌های بادکنکی، پارچه‌های نایلونی فوق‌سبک و فن‌های قدرتمند شرکت KUCHOFUKU بود، در ۲۵ لوک مختلف ارائه شد. در این فشن‌شو به مهمانان فن‌های دستی داده شده بود که مفهوم اصلی کالکشن را به شکل خلاقانه‌ای به مهمانان منتقل می‌کرد.

طراح و مدیر خلاقیت این برند، Kuhiniko Morinaga، برای طراحی این مجموعه از “باد” و فناوری “لباس‌های تهویه‌دار” که چند سالی است در ژاپن به‌وجود آمده است، الهام گرفته بود. این فناوری توسط هیرواشی ایچیگایا، مهندس سابق Sony، اختراع شد و هدف او ایجاد لباس‌هایی بود که هوای تازه را به دور بدن می‌چرخانند تا عرق تبخیر شود و دمای بدن متعادل بماند. شرکت Kuchofuku، که فن‌های مخصوص لباس را در سال ۲۰۰۴ تولید کرد، در این نمایش با برند Anrealage همکاری کرد تا همراه با هم لباس‌های جالبی را به نمایش بگذارند.

در طول نمایش، فن‌های لباس‌ها با فشار دادن یک دکمه روشن می‌شدند و لباس‌ها را حجیم می‌کردند، پترن‌ روی پارچه‌‌های این کالکشن نیز که به شکل نقطه‌، چهارخانه و لکه بودند، بعد از باد شدن لباس‌ها تصاویر جالبی را به نمایش می‌گذاشتند. این پترن‌ها با فرآیند نوین چاپ دیجیتالیِ Forearth که توسط کیوسرا، یکی از همکاران موری‌ناگا توسعه یافته است، به وجود آمده بودند.

یکی از نکات جالب این مجموعه این بود که موری‌ناگا قطعات این کالکشن را به شکل حشرات، گل‌ها، پرندگان و مرجان‌ها طراحی کرده بود که با باد شدن لباس‌ها بیشتر جلوه می‌کردند. پارچه‌های استفاده شده در این مجموعه نیز عمدتا نایلونی و از جنس چتر بودند. این مجموعه نشان داد که آثار Anrealge صرفا به عنوان هنر شناخته می‌شوند و هدف اصلی آن به چالش کشیدن تخیل و پیشرفت در طراحی‌های خاص است. Anrealge با نمایش این مجموعه، توجهات زیادی را به خود جلب کرد و به وضوح در تلاش بود تا با ترکیب فناوری و مد، مرزهای جدیدی را در صنعت پوشاک تعریف کند.

نویسنده: فریناز غفاری

برند Kevin Germanier

نمایش بهار-تابستان ۲۰۲۵ برند Germanier در دومین روز از هفته‌ی مد پاریس و با عنوان «Les Désastreuses» برگزار شد. برند Germanier یک خانه‌ی مد شناخته‌شده با رویکرد مد پایدار، دوستدار محیط‌ زیست و طراحی مبتنی بر بهیافت است. این برند که توسط کوین ژرمنی‌یر تأسیس شده، نوآوری، پایداری و بعضا دیوانگی را ترکیب می‌کند و به طور مداوم مرزهای مد معاصر را جابه‌جا می‌کند. سبک خاص و تئاتری او که تحت تأثیر علاقه‌اش به سینما و فرهنگ پاپ شکل گرفته، به وضوح در آثارش نمایان است.

ژرمنی‌یر ۳۲ ساله، چندی پیش و پس از طراحی لباس‌ آیکانیک طلایی برای مراسم اختتامیه‌ی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، حسابی سر زبان‌ها افتاد؛ این بار، او ‎در ششمین نمایش مد خود در هفته‌ی مد پاریس ۲۰۲۵ به بازتعریف کدهای مد معاصر با رویکردی نوآورانه و متعهد به مد پایدار، پرداخته است. این طراح سوئیسیِ مستقر در پاریس، در مجموعه‌ی جدید خود نه‌تنها با ساختن لباس‌ از زباله‌های سطح شهر به تکنیک بهیافت (upcycling) احترام گذاشت، بلکه از استعدادهای جوان در سراسر جهان نیز برای آماده کردن کالکشن خود استفاده کرد که از برای نمونه می‌توان به طراح جوان برزیلی Gustavo Silvestre و طراح جوان مکزیکی Kevin Pascual Martinez اشاره کرد.

‎مجموعه‌ی بهار/تابستان ۲۰۲۵ برند Germanier شامل ۲۴ لوک خاص، رنگارنگ و مفهومی بود که با الهام از نشانه‌های “زودیاک” طراحی شده بودند و هر لوک، نمایانگر خصوصیت منحصربه‌فرد ستاره‌ها بود. در میان این ۲۴ لباس جسورانه و رنگارنگ، قطعات نوآورانه‌ای از مواد غیرمتعارف مانند پرده‌های پلاستیکی و بقایای نوارهای VHS نیز وجود داشت؛ این عناصرِ بازیافتی نشان‌دهنده‌ی تعهد Germanier به مد پایدار هستند که در عین حال خلاقیت بی‌حد و مرز او را نشان می‌دهند. یکی از لوک‌های مورد توجه این نمایش، لوکی بود که از تعداد زیادی صندل‌ غیر قابل استفاده‌ی Havaianas ساخته شده بود. لوک صورتی الهام‌ گرفته شده از اورانوس که توسط Kevin Pascual Martinez ساخته شده بود هم در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت. ژرمنی‌یر هم‌چنین کیف پرچمدار جدید خود به نام Trésorium را در این مجموعه‌ی نمایشی معرفی کرد.

نویسنده: فریناز غفاری

source

توسط modekhabari.ir