رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات یک مقام ارشد کرملین به طور ضمنی احتمال استفاده ایران از ابزارهای ارتباطی ساخت روسیه و چین پس از انفجار پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباط بی‌سیم اعضای حزب‌الله در لبنان را مطرح کرده

آگهی

کرملین روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر در توضیح گزارش رویترز مبنی بر اینکه سپاه پاسداران ایران بیشتر از وسایل ارتباطی دست ساز، ساخت روسیه یا چین استفاده می کند، تنها به این نکته اشاره کرد که روابط تجاری مسکو با تهران در حال توسعه است.

در گزارش رویترز همچنین به نقل از یک مقام امنیتی ایران آمده است که این کشور نگران نفوذ عوامل اسرائیلی پس از حملات مرگبار صورت گرفته علیه اعضای حزب الله لبنان با استفاده از وسایل ارتباطی طی هفته‌های گذشته است.

این مقام مسئول می‌افزاید: عملیات گسترده بازرسی کلیه وسایل ارتباطی مورد استفاده سپاه پاسداران در حال انجام است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز به خبرنگاران گفت: من نمی‌دانم این منابع چقدر قابل اعتماد هستند.

وی در همین خصوص افزود: «تنها چیزی که می توانم بگویم این است که روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران در حال توسعه است. روابط در همه زمینه‌ها از جمله تجارت گسترش یافته و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در حال افزایش است.»

گفتنی است که انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباط بی‌سیم اعضای حزب‌الله که اسرائیل هنوز رسما مسئولیت آنرا برعهده نگرفته علاوه بر ده‌ها کشته، هزاران مجروح در لبنان به جا گذاشت.

یک منبع امنیتی در لبنان پس از این انفجارها که یک هفته پیش از بمباران سنگین مقر حزب‌الله در جنوب بیروت و حذف حسن نصرالله، دبیر کل این جنبش شیعی صورت گرفت به رویترز گفته بود که اسرائیل در پی بیست سال تلاش اطلاعاتی، به نفوذ عمیقی در ساختار تشکیلاتی شبه‌نظامیان لبنانی دست پیدا کرده بود.

حمله به مقر حزب‌الله درست در زمان قطعی شدن ورود حسن نصرالله به آن و نیز حملات اغلب موفق در ترور فرماندهان و رهبران اصلی این گروه طی ماه‌های گذشته همگی گویای صحت و درستی گزارش‌ها و اظهارات کارشناسان مبنی بر عمق نفوذ اسرائیل در بدنه جنبش حزب‌الله است.

ایران نیز که پیش از این بارها هدف عملیات سرویس‌های مخفی اسرائيل در داخل خاک خود قرار گرفته، بر اساس گزارش رویترز در پی شناسایی عوامل نفوذ احتمالی و بررسی ایمنی دستگاه‌های ارتباطی به خصوص پس از انفجارهای اخیر در لبنان است.

سخنگوی کرملین اما به شکل صریح گزارش رویترز در خصوص استفاده ایران از دستگاه‌های ارتباطی ساخت روسیه را تایید نکرده هر چند که وی با اشاره به روند رو به گسترش تبادلات تجاری میان دو کشور، این احتمال را منتفی نیز ندانسته است.

رویترز در انتهای گزارش خود به نقل از سخنگوی کرملین آورده است که میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر برای گفت‌وگو با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران و محمدرضا عارف، معاون اول وی عازم تهران شده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source

توسط modekhabari.ir