درهفته‌های مد اخیر، اکسسوری‌های کیف در بسیاری از کالکشن‌ها ارائه شده بودند. هم‌چنین در استایل‌های خیابانی هفته‌های مد، آویختن جاسوئیچی، دستمال ابریشمی، کلیپس مو، زنجیر و… به دسته‌ی کیف بیش از پیش دیده می‌شد و خبر از بازگشت اکسسوری‌‌های کیف به دنیای مد می‌داد.

مطابق آمار، میزان جستجو برای این اکسسوری‌ها در پینترست رشد 240 درصدی داشته و در تیک‌تاک هشتگی با این موضوع بارها مورد استفاده قرار گرفته که نشان‌دهنده‌ی استقبال از این ترند است.

در ادامه‌ی این مطلب از مجله‌ی کمد سارک با ما همراه باشید تا تاریخچه‌ی اکسسوری‌ کیف را مرور کنیم و دلایل بازگشت و محبوبیت این ترند را دریابیم.

مروری بر تاریخچه‌ اکسسوری‌ کیف

آویختن اکسسوری به دسته‌ی کیف اتفاق جدیدی در دنیای مد به شمار نمی‌رود. در واقع استفاده از اکسسوری‌های کیف از قرن‌ها پیش رواج داشته اما از قرن 21 هدف و نحوه‌ی استفاده از آن تغییر و محبوبیت آن افزایش پیدا کرده است. 

از جمله عواملی که موجب افزایش محبوبیت و استفاده از اکسسوری‌ کیف در قرن 21 شد، استایل شخصی جین بیرکین، خواننده و بازیگر بریتانیایی بود. علاقه‌ی او به استفاده‌ از آویزهای متنوع، چسباندن برچسب، آویختن زنجیر و بستن دستمال‌های ابریشمی به دسته‌ی کیف، موجب ترویج استفاده از اکسسوری‌های کیف شد.

او دیدگاه جامعه را نسبت به یک کیف لوکس متحول کرد و تمایل جامعه را از خرید بهترین و لوکس‌ترین کیف فصل، به شخصی‌سازی یک کیف معمولی به وسیله‌ی اکسسوری‌ها تغییر داد.

جین بیرکین همراه با کیف هرمس بیرکین تزئین‌شده با اکسسوری، سال 2013
جین بیرکین همراه با کیف هرمس بیرکین تزئین‌شده با اکسسوری، سال 2013

از هرمس و فندی می‌توان به عنوان اولین برندهای لوکسی که دست به تولید اکسسوری‌های کیف زدند، نام برد. در سال 2005 برند هرمس آویز کیفی با الهام از سوارکاری و با نام Rodeo  تولید کرد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. برند فندی هم در کالکشن پاییز/ زمستان 2013 خود جاسوئیچی‌های خز را به عنوان اکسسوری کیف ارائه داد که تا پایان اولین دهه از قرن 21 توسط سلبریتی‌های زیادی چون  کندال و کایلی جنر، اولیویا پالرمو و جنیفر لوپز مورد استفاده قرار گرفتند.

کالکشن پاییز/ زمستان 2013 برند فندی
کالکشن پاییز/ زمستان 2013 برند فندی

اما ترند اکسسوری‌های کیف پس از مدتی کم‌رنگ شد و تنها توسط افراد معدودی مورد استفاده قرار می‌گرفت، تا حدود دو سال پیش که اکسسوری‌های کیف دوباره راه خود را به ران‌وی‌ها باز کردند.

در کالکشن بهار/ تابستان 2023 برند لوئوه، آویزهایی به شکل گل آنتوریوم به دسته‌ی کیف‌های مدل Paseo زده شده بود و مقدمه‌ی بازگشت ترند اکسسوری‌های کیف را فراهم کرد.

کالکشن بهار/ تابستان 2023 برند لوئوه
کالکشن بهار/ تابستان 2023 برند لوئوه

در هفته‌های مد بهار/ تابستان 2024 هم برندهای بالنسیاگا و میومیو در کالکشن‌های خود اکسسوری کیف ارائه دادند. بسیاری این کالکشن از میومیو را دلیل ترند شدن دوباره‌ی اکسسوری‌های کیف می‌دانند. در کالکشن پاییز/ زمستان 2024 این برند هم اکسسوری‌های کیف به طور محدود دیده می‌شدند؛ اما در کالکشن همان فصل از برند کوچ، آویزهای متنوع، بزرگ و خلاقانه‌ای برای کیف ارائه شد که بیش از هر آیتم دیگری در لوک‌ها جلب توجه می‌کردند.

کالکشن بهار/ تابستان 2024 برند میومیو
کالکشن بهار/ تابستان 2024 برند میومیو
کالکشن پاییز/ زمستان 2024 برند کوچ
کالکشن پاییز/ زمستان 2024 برند کوچ

در کالکشن‌های بهار/ تابستان 2025 استفاده از این اکسسوری‌ها بیش از پیش شدت گرفت. برندهای زیادی چون مک‌کوئین، لاکوست، میومیو، کوچ، ورساچه، فندی، کلوئی، بالمین و دیزل از اکسسوری‌های کیف به ویژه جاسوئیچی‌ استفاده کرده بودند و در نهایت بازگشت این ترند را تضمین کردند.

کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند مک‌کوئین
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند مک‌کوئین
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند میو میو
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند میو میو
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند ورساچه
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند ورساچه
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند فندی
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند فندی

انواع اکسسوری‌ کیف

اکسسوری‌های کیف انواع متنوعی دارند که شامل جاسوئیچی، دستمال ابریشمی، کلیپس مو، زنجیر، گردنبند و… می‌شوند. این اکسسوری‌ها در اکثر موارد به زیپ، بند یا دسته‌ی کیف آویخته می‌شوند و ظاهری جدید و منحصربه‌فرد برای کیف ایجاد می‌کنند.

کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند کلوئی
کالکشن‌ بهار/ تابستان 2025 برند کلوئی

دلایل محبوبیت و بازگشت ترند اکسسوری‌ کیف

محبوبیت و بازگشت اکسسوری‌های کیف به چرخه‌ی ترند علاوه بر زیبایی ظاهری دلایل دیگری نیز دارد. این اکسسوری‌ها امکان شخصی‌سازی استایل را فراهم می‎‌کنند و در بسیاری از موارد از میان آیتم‌هایی که برای فرد ارزش معنوی دارند یا یادآور خاطره‌ای هستند، انتخاب می‌شوند.

هم‌چنین این اکسسوری‌ها راهی کم‌هزینه برای داشتن آیتم‌های لاکچری در استایل هستند و امکان خرید از برندهای لوکس را برای افراد بیشتری فراهم می‌کنند؛ چرا که طبیعتاً قیمت یک جاسوئیچی کوچک از یک برند لوکس پایین‌تر از سایر آیتم‌هاست.

از سوی دیگر پس از اثرگذاری مفهوم  لوکس ملایم در سبک زندگی اغلب افراد و رواج سبک مینیمالیسم در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسید مخاطبان از این ساده‌زیستی و دوری از تجملات خسته شده‌اند و نیاز به ترندی با ته مایه‌ی ماکسیمال و لوکس سخت داشتند. در چنین شرایطی اکسسوری‌های کیف به عنوان راهی برای فاصله گرفتن از آیتم‌های ساده و بیسیک، شخصی‌سازی سبک پوشش و اضافه کردن چاشنی ماکسیمال به استایل شناخته شدند؛ در نتیجه دوباره به دنیای مد بازگشتند و اکنون یکی از جدیدترین ترندها به شمار می‌روند.

منابع:

www.voguebusiness.com

www.elle.com

wwd.com

www.glamour.com

www.whowhatwear.com

www.marieclaire.com

crfashionbook.com

source

توسط modekhabari.ir