مقامات مولداوی ادعا می کنند که ایلان شور، یک الیگارش ۳۷ ساله در تبعید، یکی از چهره های کلیدی در تلاش‌های مورد حمایت روسیه برای مداخله در روند سیاسی این کشور، به ویژه برای تضعیف مسیر مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا است.

آگهی

در حالیکه نتایج اولیه همه‌پرسی روز یکشنبه در مورد پیوستن مولداوی به اتحادیه اروپا از تمایل مردم این کشور به سمت رای منفی حکایت داشت، اما مشارکت لحظه‌آخری دیاسپورای این کشور در نهایت منجر به این شد که کفه ترازو با کمترین اختلاف به نفع موافقان تغییر کند.

بدین ترتیب، همه‌پرسی در مورد درخواست مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا با اختلاف بسیار اندکی به تصویب رسید و این در حالی است که اختلاف بین آرای «آری» و «نه» تنها به چند صد نفر رسید.

علیرغم اینکه شمارش‌ اولیه آرا نشان می‌داد که اکثریت مردم مولداوی با پیشنهاد درج مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا در قانون اساسی آن کشور مخالف بودند، اما هجوم آرای مولداویایی‌های مقیم خارج از کشور از جمله در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا به پای صندوق‌های رای باعث شد تا کمپین اردوگاه «آری» رونق قابل‌توجهی به خود ببیند.

پس از شمارش تقریباً همه آرای ماخوذه در این همه‌پرسی (۹۹.۵ درصد آراء)، نتایج حاکی از اختلاف بسیار کمی بین دو طرف است. بطوریکه ۵۰.۳ درصد از رای‌دهندگان از این اقدام حمایت و ۴۹.۷ درصد با آن مخالف کردند.

تا اوایل روز دوشنبه، اختلاف بین این دو گروه تنها ۷۴۴ رای به نفع آراء موافق بود.

برای معتبر شناخته شدن این همه‌پرسی، به مشارکت بالای ۳۳ درصد نیاز است، حال آنکه میزان مشارکت در رای‌گیری روز یکشنبه از ۵۰ درصد هم تجاوز کرد.

ایلان شور، الیگارک جوان ساکن روسیه کیست؟

همزمان با این همه‌پرسی، انتخابات ریاست جمهوری نیز در این کشور برگزار شد، مایا ساندو، رئیس‌ جمهوری مولداوی ۴۲ درصد آرا را به دست آورد. الکساندر استویانوگلو، حریف اصلی او و دادستان کل سابق این کشور نیز عملکردی بهتر از حد انتظار داشت و ۲۶ درصد از رای‌ها را به دست آورد.

مایا ساندو در روز دوشنبه مدعی شد که «گروه‌های جنایتکار» قصد تضعیف مشارکت در همه‌پرسی را داشتند.

مقامات مجری قانون در مولداوی اوایل ماه اکتبر اعلام کردند که یک طرح گسترده خرید رای را کشف کردند که توسط ایلان شور، یک الیگارش تبعیدی طرفدار روسیه که در حال حاضر در روسیه زندگی می‌‌کند، سازماندهی شده بود.

ایلان شور در ششم مارس ۱۹۸۷ (۱۵ اسفند ۱۳۶۵) در تل آویو اسرائیل به دنیا آمد، اما خانواده او در دهه ۱۹۹۰ به مولداوی بازگشتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

گفته می‌شود که ایلان شور برای برهم زدن نتایج این دو رای‌گیری (همه پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست جمهوری)، ۱۵ میلیون یورو به ۱۳۰ هزار نفر پرداخت کرده است.

او این اتهامات را رد کرده و مدعی است که این پرداخت‌ها قانونی بوده و از آن به عنوان بخشی از حق آزادی بیان خود دفاع کرده است.

ایلان شور سال گذشته به دلیل دست داشتن در یک پرونده کلاهبرداری و پولشویی در سال ۲۰۱۴ که در آن نزدیک به یک میلیارد یورو از بانک‌های مولداوی ناپدید شد، به طور غیابی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

این فرد ثروتمند یک حزب به نام خودش یعنی «حزب شور» دارد. این حزب عوام‌فریب و طرفدار روسیه سال گذشته در مولداوی غیرقانونی و فعالیت آن ممنوع اعلام شد.

آگهی

ایجاد ناآرامی مدنی با هدایت مسکو

مقامات مولداوی روز پنجشنبه توطئه دیگری را خنثی کردند که بیش از ۱۰۰ جوان مولداویایی در آن شرکت داشتند. به گفته این مقامات، این جوانانه همگی از گروه‌های نظامی خصوصی در مسکو در مورد چگونگی ایجاد ناآرامی مدنی حول این دو رأی‌گیری آموزش دیده بودند.

پلیس گفت که برخی نیز در «آموزش‌های پیشرفته تر در اردوگاه های چریکی» در صربستان و بوسنی شرکت داشتند. چهار نفر در ارتباط با این توطئه دستگیر و به مدت ۳۰ روز بازداشت شدند.

در مولداوی از سال ۲۰۲۱ و در پی پیروزی مایا ساندو در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل‌تر از آن، یک دولت غربگرا بر مسند قدرت است. تمرکز این دولت بر همسویی مولداوی با نهادهای غربی مانند اتحادیه اروپا بوده است. در سال آینده میلادی نیز این کشور قرار است انتخابات پارلمانی برگزار کند.

مولداوی، یک جمهوری کوچک از جمهوری‌های شوروی سابق است که حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است و با اوکراین مرز مشترک دارد.

آگهی

این کشور با در آمد اندک، در پی تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست داد و در تابستان همان سال در کنار اوکراین به عنوان نامزد رسمی پیوستن به این بلوک در نظر گرفته شدند.

بروکسل ماه ژوئن با آغاز مذاکرات عضویت موافقت کرد.

source

توسط modekhabari.ir