بهترین و مقرون به صرفه ترین مودم های بازار

این روز‌ها با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از اینترنت، خرید مودم به یک دغدغه مهم برای همه افراد تبدیل شده است. مودم یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین لوازم برای همه خانه‌ها، دفاتر کاری و تجاری و حتی مراکز تفریحی و سرگرمی است. به همین دلیل باید برای انتخاب آن دقت زیادی به خرج داشت. استفاده از اطلاعات موجود و تجربه کاربران دیگر در زمینه انتخاب مودم مناسب بسیار تاثیرگذار است. اما این کار شاید زمان‌بر و وقت‌گیر باشد. به همین دلیل در این مقاله به معرفی ۷ تا از بهترین و مقرون به صرفه ترین مودم های بازار می‌پردازیم.

عوامل موثر در انتخاب مودم

عوامل زیادی در تعیین کیفیت یک مودم تاثیر‌گذارند. اما به طور کلی بهتر است که ابتدا کاربران نیاز خود را بشناسند و با توجه به آن خرید مودم را انجام دهند. تا هم در صرف هزینه صرفه‌جویی شود و هم نیازشان به بهترین شکل ممکن برطرف گردد. در این بخش چندین عامل مهم در انتخاب مودم را بررسی می‌کنیم.

مودم دارای سیم یا بی‌سیم

این روزها کمتر پیش می‌آید که افراد از مودم‌هایی با نیاز به سیم استفاده کنند. اما با این وجود برای برخی از مصارف خاص، نیاز به استفاده از این دسته از مودم‌ها وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که مودم‌های بی‌سیم، رایج‌تر و پرکاربردتر هستند. اغلب این مودم‌ها قابلیت اتصال با سیم را هم دارند.

انتخاب بین مودم‌های ADSL یا VDSL یا فیبر نوری (UFB)

مودم‌های ADSL و VDSL هر دو بسیار کاربردی هستند. VDSL ها سرعت بهتری را ارائه می‌دهند. اما باید در نزدیکی مراکز مخابراتی استفاده شوند. این دسته از مودم‌ها در فاصله یک کیلومتری از مراکز مخابراتی عملکرد خوبی دارند. اما مودم‌ ADSL در فاصله بیشتر هم به راحتی کار می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که اگر در فاصله کمتر از یک کیلومتری از مراکز مخابراتی هستید، استفاده از مودم‌های VDSL می‌تواند گزینه بهتری باشد. زیرا این دسته از مودم‌ها سرعت آپلود و دانلود بیشتری نسبت به مودم‌های ADSL دارند.

اما اینترنت‌های فیبر نوری بدون شک سرعت بیشتری از هر دو اینترنت ADSL یا VDSL دارند. زیرا برای اتصال این اینترنت از کابل‌های فیبر نوری به جای کابل‌های مسی استفاده می‌شود. در نتیجه امکان جابه‌جایی دیتا را با سرعت ۲۰ برابر بیشتر از دو حالت دیگر فراهم می‌کنند.

ارزیابی تعداد دستگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید مودم باید بدانید، ارزیابی تعداد دستگاه‌هایی هستند که به مودم وصل می‌شوند. زیرا اغلب مودم‌ها برای اتصاال به دستگاه‌ها محدودیت خاصی دارند که باید آن را رعایت کرد. هر چقدر که تعداد دستگاه‌های قابل اتصال به مودم بیشتر شود، مودم‌هایی با قیمت بالاتر باید تهیه کنید.

مساحت مورد نظر

اغلب مودم‌ها مساحت خاصی از فضا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. اگر فضای مورد نظرتان بیشتر از مساحت تحت پوشش مودم باشد، در برخی از نقاط به اینترنت دسترسی مناسب نخواهید داشت. بنابراین باید در خرید مودم این نکته را در نظر داشته باشید.

قیمت مودم

برای خرید هر وسیله‌ای، قیمت یکی از نکات تعیین کننده و مهم است. در مورد خرید مودم هم این نکته صدق می‌کند. در واقع شما باید با توجه به بودجه موردنظرتان بهترین انتخاب را داشته باشید. قیمت مودم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مسئله بر تصمیمتان در خرید به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

معرفی ۷ مودم برتر و مقرون به صرفه

معرفی ۷ مودم برتر و مقرون به صرفه

مودم روتر ایسوس مدل DSL-AX82U

یکی از بهترین مودم‌های موجود در بازار مودم روتر ایسوس مدل DSL-AX82U است. این مودم ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به چهار عدد پورت اترنت RJ-45، یک عدد پورت RJ-11 و یک عدد پورت USB اشاره کرد. تکنولوژی این مودم WiFi 6 است. ابعاد و وزن این مودم هم به ترتیب ۲۸۰x۱۷۰x۵۰ میلی‌متر و ۵۸۰ گرم هستند.

مودم ۵G مدل Huawei CPE5

اگر به دنبال مودمی هستید که تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان به آن متصل شوند، این مودم برایتان بهترین انتخاب است. زیرا حدود ۱۲۰ دستگاه می‌توانند به طور همزمان از اینترنت این مودم استفاده کنند. همچنین مودم Huawei CPE5 دارای دو باند فرکانسی GHz2.4 و GHz5 است. به علاوه می تواند از WiFi6 و اینترنت ۴G هم پشتیبانی نماید. البته قیمت این مودم بسیار بالا است.

مودم هوآوی مدل EG8145 X6

این مودم مناسب استفاده از اینترنت فیبر نوری است. تکنولوژی آن هم WiFi6 است. همچنین این مودم دارای ۴ پورت LAN و یک پورت تلفن و دو پورت مخصوص اتصال USB است. این مودم برای اینترنت‌های ADSL یا VDSL هیچگونه کاربردی ندارد. پس در صورت دسترسی به اینترنت فیبر نوری آن را تهیه کنید.

مودم روتر دو باند ایسوس مدل DSL-AC55U

یکی از بهترین مودم adsl موجود در ایران این مودم ایسوس است. این مودم از فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین ۴ عدد آنتن روی آن تعبیه شده‌است که اینترنت را با سرعت بیشتری به افراد می‌رساند. پروتکل‌های اینترنت این دستگاه هم به دو صورت Ipv4 و Ipv6هستند.

مودم روتر ADSL2 Plus بی سیم N300 دی-لینک مدل DSL-124 New

مودم N300 دی-لینک مدل DSL-124 New را می‌توان باکیفیت‌ترین مودم با بهترین قیمت در بازار ایران معرفی کرد. این مودم برای اتصال به اینترنت خانگی و ADSL مناسب است. این مودم برای مصارفی که نیاز به سرعت‌های بسیار بالا دارند، مناسب نیست. مثلا برای گیمیرهای حرفه‌ای نمی‌توان خرید این مودم را توصیه کرد. اما با توجه به قیمتی که دارد، برای مصارف روزانه و عادی انتخابی بسیار عالی به شمار می‌آید.

مودم ADSL-VDSL برند TP-Link مدل VR600

یکی دیگر از مودم‌های باکیفیت و پرفروش بازار ایران، این مودم از کمپانی نام آشنای TP-Link است. این مودم دارای ۳ پورت LAN و همچنین یک پورت LAN/WAN و USB است. ابعاد این مودم ۲۱۶x۱۶۴x۳۶.۸ میلی‌متر است. به علاوه از فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

مودم روتر بی‌سیم ADSL2 Plus تی پی-لینک مدل W8961N

این مودم هم برای استفاده از اینترنت +ADSl2 بسیار کاربردی است. این مودم دارای ۴ عدد پورت LAN بوده و یک پورت برای اتصال تلفن دارد. همچنین وزن آن ۱۸۰ گرم و ابعادش ۱۳۰x۳۵x۱۹۵ میلی‌متر است. به علاوه ۲ آنتن بسیار قوی هم دارد. البته با وجود این ویژگی‌های خوب و مثبت، ویژگی‌های منفی دیگری هم دارد. نداشتن پورت LAN / WANیکی از اصلی‌ترین مشکلات و عیب‌های آن به حساب می‌آید.

نکات مهم هنگام خرید مودم

نکات مهم هنگام خرید مودم

در زمینه خرید مودم اطلاعات مختلفی وجود دارد که اطلاع از آن‌ها قبل از انجام خرید به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. بسیاری از این نکات پایه‌ای و ساده هستند. در نتیجه با خواندن این بخش می‌توانید با این نکات آشنا شوید. به طور مثال باید بدانید که فرق مودم با روتر چیست؟ یا کدام تکنولوژی از وایفای بروزترین آن است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در این بخش با ما همراه شوید.

فرق مودم با روتر

مودم در واقع دستگاهی است که شماا را به اینترنت متصل می‌کند. روتر هم اینترنت ارسالی به مودم را بین دستگاه‌های مختلف پخش می‌کند. گاهی حتی ممکن است این کار با اولویت‌های خاصی انجام شود. جالب است بدانید که در بسیاری از مودم‌ها روتر هم وجود دارد. در واقع در این نوع از دستگاه‌ها مودم و روتر با یکدیگر ترکیب شده‌اند. بیشتر مودم‌های پرفروش و پرکاربرد این روزهای بازار ایران، از این دسته مودم‌های ترکیبی هستند.

بروزترین تکنولوژی Wifi

این روزها جدیدترین و به روزترین تکنولوژی اینترنتی که به بازار آمده است، Wifi ۷ نام دارد. اما بیشتر مودم‌های رایج و پرفروش در ایران اکنون از تکنولوژی WiFi6 استفاده می‌کنند. البته WiFi6 هم نسبت به تکنولوژی‌های قبلی WiFi از سرعت بسیار خوبی برخوردار است. اما در WiFi7 شاهد پیشرفت‌های عمده‌تری هستیم.

نتیجه‌گیری

خرید یک مودم با کیفیت و کاربردی یکی از چالش برانگیزترین معضلات افراد عادی است. افرادی که آشنایی چندانی با تکنولوژی‌های پیچیده ندارند، برایشان سخت است که یک انتخاب مناسب داشته باشند. به همین دلیل ما در این مقاله ۷ تا از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین مودم‌های بازار را معرفی کردیم.

source

توسط modekhabari.ir