پاهای ما نه تنها عضوی برای حرکت و فعالیت روزمره مان هستند بلکه به عنوان نماد زیبایی و جذابیت هم شناخته می شوند. داشتن پاهای لاغر علاوه بر زیبایی ظاهری در سلامت عمومی بدن هم تأثیر می گذارد. آیا تا به حال در این فکر بودید که چگونه می توانید پاهایی لاغر و خوش فرم داشته باشید؟ در این متن به روش ها و نکات طلایی لاغر شدن پاها خواهیم پرداخت؛ پس همراه ما باشید!

بهتر است ابتدا کمی در مورد ساختار پا بدانیم. هر پای ما از ۲۶ عدد استخوان، تعداد زیادی عضله، تاندون و بافت های مختلف دیگر تشکیل شده که همه در کنار هم به حرکت و حفظ تعادل کمک می کنند. ژنتیک، وضعیت تغذیه، وزن بدن و میزان فعالیت در شکل پاها اثر گذارند. یعنی داشتن پاهای چاق می تواند به دلیل چاقی کل بدن، ضعیف شدن ماهیچه ها و انباشته شدن چربی باشد. هفت قدم برای داشتن پاهای خوش فرم را با هم بررسی خواهیم کرد.

پای چاق

قدم اول: کاهش وزن در صورت چاقی

اگر وزن شما بالاتر از حد نرمال است و علاوه بر بالا تنه، دچار چاقی پایین تنه هم هستید، پس ابتدا باید به سراغ یک رژیم کاهش وزن مناسب بروید. رژیم کالری شماری به شما کمک می کند تا با محدود کردن انرژی دریافتی روزانه، خارج از محدوده مجاز، غذا و نوشیدنی های پر کالری دریافت نکنید. با رعایت میزان کالری تعیین شده به تدریج این عادت در شما نهادینه خواهد شد که از خوراکی های با انرژی بالا و بدون مواد مغذی دوری کنید و آن ها را با گزینه های کم کالری ولی مغذی جایگزین نمایید.

چاق شدن پاها نشان دهنده چاقی طولانی مدت است. پس اولین راز لاغر شدن پاها این است که به وزن نرمال و سلامت برسید. برنامه کالری شمار زیره و یا استفاده از اپلیکیشن زیره برای دریافت یک برنامه غذایی شخصی، در دسترس شما هستند. به یاد داشته باشید، لاغری پا به زمان بیش تری نیاز دارد!

قدم دوم: پرهیزهای غذایی

برخی از مواد غذایی با ایجاد احتباس آب در پاها باعث ورم می شوند که به این دلیل چاق به نظر می رسند. این مواد غذایی شامل غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، چیپس و پفک هستند که نمک بالایی دارند. مصرف قند، شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده مثل آرد سفید نیز در احتباس آب و ورم مشارکت دارند.

قدم سوم: ورزش

بدون شک یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در تناسب اندام ورزش است. علم ورزش در دنیای امروز بسیار فراتر از گذشته فعالیت می کند. ماهیچه ها در حقیقت همان چیزی هستند که به پاهای شما شکل و فرم می دهند. هر چقدر عضلات قوی تر باشند، علاوه بر کمک به راه رفتن خصوصاً در سالمندان، به ظاهر خوش فرم کمک بیش تری می کنند.

شل شدن پوست پا، تجمع چربی و سلولیت با انجام تمرینات متمرکز بر پا قابل رفع شدن هستند. در کنار دنبال کردن رژیم کالری شماری از تمرینات هوازی استفاده کنید. این نوع ورزش ها به چربی سوزی بیش تر منجر شده و چربی های ذخیره شده را کاهش می دهند. بر اساس توصیه مرکز کنترل بیماری ها (CDC) هر فرد باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی داشته باشد.

نوع ورزش هوازی تفاوتی ندارد؛ پیاده ‌روی، شنا یا دوچرخه‌ سواری. هر کدام برای شما امکان اجرا کردن دارد را دنبال کنید. البته از این میان دوچرخه سواری برای تقویت عضلات پاها بهتر است چون استقامت عضلات را در نواحی پایین تنه افزایش می دهد. در کنار این ورزش ها، از تمرینات قدرتی که برای تقویت عضله طراحی شده اند مثل حرکات اسکات، لانگ، پرس پا و حرکت هایی که با کش ورزشی انجام می شوند استفاده کنید.

ورزش

قدم چهارم: جراحی زیبایی

اگر مراحل قبلی به شکل استاندارد پیش رفته باشند، معمولاً پوست شل نمی شود اما در برخی افراد به دلیل سن یا ضعیف بودن ممکن است پوست در قسمت ران ها حالت آویزان پیدا کند. در این مرحله برای ظاهر بهتر می توانید از روش های لاغری موضعی استفاده کنید. عمل لیپوساکشن، کویتیشن، مزوتراپی و لیفت از جمله روش های لاغری موضعی هستند که علاوه بر حذف یا کاهش چربی اندام، به رفع سلولیت هم کمک می کنند.

قدم پنجم: هیدراته بودن بدن

نوشیدن آب به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می کند. هیدراته بودن یعنی نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز و این کار از طریق دفع مواد زاید و کاهش ورم به لاغرتر شدن پاها کمک می کند. آب تنها برای تعادل مایعات به کار نمی رود بلکه به کنترل کالری نیز کمک می کند. جایگزینی آن با نوشیدنی های پر کالری مثل نوشابه و آبمیوه صنعتی، یک راه جلوگیری از دریافت انرژی اضافه است.

قدم ششم: بررسی مشکلات زمینه ای

برخی از بیماری های زمینه ای مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی و کلیوی به تجمع آب در قسمت های انتهایی پا منجر می شوند. اگر به این نوع بیماری ها مبتلا و دچار ورم در پاها هستید حتماً به پزشک مراجعه کرده و درمان لازم را پیگیری کنید.

مشکلات زمینه ای و چاقی

قدم هفتم: ماساژ

اگرچه این روش خیلی کارآمد به نظر نمی رسد ولی با انجام ماساژ در ناحیه ران و ماهیچه پا به گردش خون بیش تر در پاها کمک می کنید. افزایش جریان خون می تواند به رفع سلولیت و کاهش چربی ها کمک کند.

در این مقاله هفت قدم تا داشتن پاهای لاغر را با هم طی کردیم. چاقی در پاها باعث مشکلاتی در تغییر شکل و فرم استخوان ها مثل پای پرانتزی یا ضربدری می شود. به علاوه راه رفتن را مشکل کرده و به زانوها فشار وارد می کند و همین دلیلی بر کاهش تحرک فرد شده و بر شدت چاقی می افزاید. پس اگر دچار چاقی در پاها هستید، از همین الان با دریافت برنامه غذایی کالری شماری، رژیم خود را شروع کرده و در کنار آن از سایر تکنیک ها نیز استفاده کنید تا به زودی به هدف خود برسید. برای دریافت رژیم می توانید از کالری شمار زیره نسخه وب یا برنامه آن روی گوشی خود به میزان کالری و انرژی همه ی غذاها دسترسی داشته باشید.

source

توسط modekhabari.ir