آگهی

فرد مظنون به انجام این حمله، یک مرد ۳۰ ساله اهل ونکوور است که بلافاصله در محل حادثه دستگیر شد. پلیس اعلام کرد که او سابقه مشکلات روانی دارد. این فرد با چندین فقره اتهام قتل مواجه شده است.

هیچ نشانه اولیه‌ای از انگیزه این حمله در جشنواره فیلیپینی‌های ونکوور وجود در دست نیست اما پلیس اعلام کرد که این یک حمله تروریستی نبوده است.

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین حملات مشابه در اروپا که با خودرو انجام شده‌اند، می‌پردازیم؛ مواردی که برخی با انگیزه‌های تروریستی همراه و برخی دیگر متاثر از مشکلات روحی روانی عاملان آن بوده‌اند.

حملات اخیر در آلمان

  • مونیخ، فوریه ۲۰۲۵: یک مرد ۲۴ ساله افغان که به عنوان پناهجو در آلمان زندگی می‌کند روز ۱۳ فوریه گذشته با خودرو به جمعیت حاضر در یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات اتحادیه‌های کارگری آلمان حمله کرد. این حادثه دست‌کم ۲ کشته و ۳۹ مجروح بر جای گذاشت. مقامات آلمانی این حادثه را عمدی دانستند و آنرا با احتمال انگیزه افراط‌گرایانه اسلامی ربط دادند؛ فرد مظنون پس از حمله در محل دستگیر شد.
  • ماگدبورگ، دسامبر ۲۰۲۴: یک پزشک ۵۰ ساله اهل عربستان سعودی که از اسلام برگشته بود و از حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان حمایت می‌کرد روز ۲۰ دسامبر سال گذشته با خودرو به بازار کریسمس ماگدبورگ حمله کرد. این حادثه دست‌کم ۵ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح داشت.
  • برلین، ژوئن ۲۰۲۲: یک شهروند آلمانی۲۹ ساله ارمنی تبار خودرویش را به سمت جمعیت راند و یک نفر کشت؛ ده‌ها تن دیگر را نیز مجروح کرد.

۲۰۱۷؛ سال حملات پرتلفات

گفتنی است که تا پیش از افزایش این حملات در آلمان طی سال‌های اخیر، حمله با خودرو برای چندین سال روش مرسوم برای حملات با تلفات بالا نبود.

با این حال، دوره زمانی بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شاهد حملات متعدد با خودرو به عابران پیاده، عمدتاً در بریتانیا و چند کشور دیگر اروپایی بود.

  • بارسلونا (اسپانیا)، اوت ۲۰۱۷: یک ون به جمعیت حاضر در خیابان لاس رامبلاس برخورد کرد که طی آن ۱۴ نفر کشته و بیش از ۱۳۰ نفر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در حمله‌ای مشابه در شهر کمبریلز، یک نفر دیگر کشته شد.
  • لندن (بریتانیا)، ژوئن ۲۰۱۷: در دو حمله پیاپی، ابتدا «دارن آزبورن» با انگیزه‌های افراطی راست‌گرا، ون خود را به سمت نمازگزاران مسجد فینزبری پارک راند و باعث جان باختن یک نفر و مجروح شدن ۱۵ نفر دیگر شد. چند روز پیش‌تر، سه مهاجم با ون به عابران روی پل لندن حمله کردند و سپس با چاقو به مردم حمله‌ور شدند؛ هشت نفر در جریان این حمله کشته شدند و مهاجمان به ضرب گلوله پلیس از پای درآمدند.
  • لندن (بریتانیا)، مارس ۲۰۱۷: خالد مسعود با خودرو به عابران روی پل وست‌مینستر حمله کرد و چهار نفر را کشت، سپس یک افسر پلیس را با چاقو به قتل رساند و در نهایت توسط پلیس کشته شد.
  • برلین (آلمان)، دسامبر ۲۰۱۶: انیس عمری، پناهجوی ردشده تونسی، یک کامیون را ربود و آن را به سوی جمعیت در بازار کریسمس برلین راند. ۱۳ نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. عمری چند روز بعد در ایتالیا کشته شد.
  • نیس (فرانسه)، ژوئیه ۲۰۱۶: محمد لحوایج بوهلال، تبعه تونسی-فرانسوی در روز باستیل کامیون اجاره‌ای خود را به طول دو کیلومتر در امتداد ساحل شلوغ شهر نیس راند و ۸۶ نفر را به کام مرگ کشاند؛ این مرگبارترین حمله با خودرو در اروپا طی سال‌های اخیر بوده است.

اولین حمله با خودرو در اروپا

اولین حمله بزرگ با خودرو آوریل ۲۰۰۹ در هلند روی داد؛ جایی که یک نگهبان امنیتی سابق خودروی خود را به سوی جعیتی در حال تماشای رژه سلطنتی در آپلدورن راند و جان ۶ نفر را گرفت.

عامل این حمله که هدف آن حمله به اتوبوس روباز اعضای خانواده سلطنتی هلند بود فردای حادثه بر اثر جراحات جان باخت.

اندیشکده غیرانتفاعی سیاست‌گذاری جهانی رَند (Rand) سال ۲۰۲۱ گزارشی را به سفارش کمیسیون اروپا برای بررسی افزایش موارد حملات با استفاده از وسایل نقلیه تهیه و منتشر کرد.

طبق گزارش این اندیشکده، استفاده از خودرو به عنوان سلاح یا ابزار حمله نیاز به آموزش یا مهارت خاصی ندارد و خطر شناسایی زودهنگام آن پایین است. اروپا و آمریکا تقریباً سه چهارم این نوع حملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در واکنش به این حملات، بسیاری از شهرهای اروپایی اقدام به نصب موانع بتنی، گلدان‌های سنگین و نیمکت‌های مقاوم در فضاهای عمومی کرده‌اند تا از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.

این حملات نشان‌دهنده تغییر تاکتیک‌ها در عملیات تروریستی و خشونت‌های فردی است؛ جایی که خودرو به ابزاری ساده اما مرگبار برای ایجاد وحشت و کشتار جمعی بدل شده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

منابع بیشتر • AP

source

توسط modekhabari.ir