در نگاه اول، طراحی بال های جت های جنگنده که به سمت عقب زاویه دارند، ممکن است صرفا یک انتخاب زیبایی شناسانه به نظر برسد.
اما واقعیت این است که این زاویه خاص، – در نگاه اول، طراحی بال های جت های جنگنده که به سمت عقب زاویه دارند، ممکن است صرفا یک انتخاب زیبایی شناسانه به نظر برسد.
اما واقعیت این است که این زاویه خاص، موسوم به بال کج یا swept wing، یک راهکار مهندسی دقیق برای مقابله با چالش های پرواز در سرعت های نزدیک به سرعت صوت و بالاتر است.
در سرعت های نزدیک به ماخ 1، هواپیماها با شوک های آیرودینامیکی شدیدی در اطراف بال ها مواجه می شوند.
این شوک ها می توانند باعث کاهش پایداری، ایجاد کشش ناگهانی و حتی از کار افتادن موتور شوند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از گجت نیوز، با طراحی بال به صورت کج، سرعت حرکت هوا روی سطح بال کاهش می یابد.
این کاهش سرعت دو نتیجه مهم دارد: اول این که زمان تشکیل موج های شوک به تأخیر می افتد و دوم این که نیروی پسا یا درگ به طور محسوسی کاهش می یابد.
فیزیک پشت طراحی بال های کج بر اساس قضیه برنولی، فشار پایین روی بال باعث ایجاد نیروی لیفت می شود.
سطح فوقانی بال دارای انحنای بیشتری است و در نتیجه هوا سریع تر از روی آن عبور می کند.
source