نگارش از&nbspEuronews&nbspبا استفاده از&nbspAP

تاریخ انتشار


آگهی

ایلان ماسک که در سال ۲۰۲۲ پلتفرم توییتر(ایکس کنونی) را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، به چهره‌ای تأثیرگذار در میان احزاب راست افراطی اروپا تبدیل شده و از قدرت خود برای تقویت سیاست‌مداران و فعالان راست افراطی در سراسر اروپا استفاده کرده است. 

براساس تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از داده‌های عمومی، یک بازنشر(ری‌توییت) یا پاسخ از سوی ایلان ماسک می‌تواند باعث میلیون‌ها بازدید و ده‌ها هزار دنبال‌کننده جدید شود. 

این موضوع از دید فعالان راست افراطی که به طور مداوم ماسک را به امید دریافت پاسخ یا بازنشر منشن می‌کنند، پنهان نمانده است.

همین مسئله موجب افزایش نگرانی‌ها دراروپا درباره دخالت خارجی شده است؛ نه از سوی روسیه یا چین بلکه از طرف ایالات متحده. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس بیش از ۲۰ هزار پست را که توسط شرکت «برایت دیتا» (Bright Data) گردآوری شده مورد تحلیل قرار داد.

این پست‌ها متعلق به ۱۱ چهره اروپایی هستند که تعاملات زیادی با ایلان ماسک در ایکس داشتند و به‌طور مداوم دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی با گرایش راست‌ افراطی، به‌ویژه در ارتباط با مهاجران را تبلیغ می‌کردند. 

چندین حساب کاربری که آسوشیتدپرس آن‌ها را تحلیل کرده، متعلق به افرادی است که در کشورهای خود با اتهامات رفتارهای خلاف قانون روبه‌رو بوده‌اند. 

درمیان این افراد می‌توان به تامی رابینسون، فعال ضد مهاجرت در بریتانیا که به‌دلیل افترا به پناهنده‌ای سوری زندانی شد، و بورن هوکه، سیاستمدار حزب «آلترناتیو برای آلمان» که به استفاده از شعار نازی محکوم شد، اشاره کرد. 

 چهره‌هایی چون آلیس وایدل (رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان)، اوا فلاردینخربروک (فعال هلندی راست افراطی)، و نائومی زایبت (منتقد محیط‌‌‌‌ زیستی آلمانی معروف به “ضد گرتا تونبرگ”)  نیز در این فهرست قرار دارند. 

این حساب‌ها از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ تا ژانویه امسال، در مجموع حدود پنج میلیون دنبال‌کننده جدید جذب کرده‌اند؛ یکی از این حساب‌ها شاهد رشد ۹۲۰ درصدی در تعداد دنبال‌کنندگان بود، و در موردی دیگر یک حساب کوچکتر افزایش  ۶۰۰۰ درصدی در تعداد دنبال‌کنندگان را تجربه کرد.  

بر اساس این تحلیل، در روزهایی که ماسک به پستی واکنش نشان می‌داد، تعداد بازدیدها از حساب منتشرکننده بین دو تا چهار برابر افزایش می‌یافت. در برخی موارد، این میزان حتی تا ۴۰ برابر بیش از روزهای عادی می‌رسید. 

تاثیرگذاری بالای ماسک در شبکه اجتماعی ایکس، باعث شده که این حساب‌ها بشدت در پی تعامل با آن باشند. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

برای مثال، نائومی زایبت که طی سه سال گذشته حدود ۶۰۰ بار ماسک را منشن کرده بود، سرانجام در ژوئن ۲۰۲۴ پاسخی از او دریافت کرد و پس از آن تعامل ماسک با او بیش از ۵۰ بار تکرار شد، که موجب رشد بیش از ۳۲۰ هزار نفری دنبال‌کنندگان او شد. 

در ایتالیا، حمایت ماسک از سالوینی، منجر به افزایش چهار برابری بازدیدهای روزانه حساب او شد و سالوینی اکنون از پروژه‌های ماسک مانند استارلینک حمایت می‌کند و مخالف مقررات اتحادیه اروپا در زمینه نظارت بر محتواست. 

source

توسط modekhabari.ir