به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز نشستی در خصوص «چالش‌ها، بایدها و نبایدهای جراحی‌های زیبایی» با حضور جمعی از خبرنگاران و متخصصان جراحی پلاستیک برگزار شد.

دکتر سامان طهماسبی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه عناوینی چون «جراح زیبایی»، «متخصص زیبایی» و اسامی مشابه در حوزه عمل‌های زیبایی رسمیت ندارند، گفت: «در تمام دنیا تنها عنوانی که شایستگی و صلاحیت علمی لازم را برای انجام امور زیبایی دارد، «فوق تخصص جراحی پلاستیک» است و سایر عناوین فاقد جنبه قانونی و علمی هستند.»

او خاطرنشان کرد: «در برخی کشورها جراحی پلاستیک به صورت تخصصی صورت می‌گیرد و در برخی دیگر به‌صورت فوق تخصصی به این امر پرداخته می‌شود. در کشور ما نیز جراحی پلاستیک به‌صورت فوق تخصصی است و چیزی تحت عنوان متخصص جراحی زیبایی نداریم.»

ایران متخصص جراحی زیبایی ندارد/ با سونامی عمل‌های زیبایی مواجهیم/ افزایش ۴۰ درصدی آمار جراحی زیبایی در دنیا

محمد جواد معصومی، فعال حوزه کلینیک جراحی پلاستیک و زیبایی، هم در تأیید این موضوع  ابراز داشت: «امروزه در جامعه، گروه‌های مختلفی در حوزه جراحی‌ زیبایی، مشغول به فعالیت هستند؛ اعم از جراحان عمومی، جراحان سر و گردن، جراحان فک و صورت و جراحان پلاستیک که هر یک به نوبه خود داعیه این را دارند که اعمال زیبایی را انجام دهند. اما نکته حائز اهمیت در سطح بین‌المللی و تخصصی این است که صرفاً جراحان فوق تخصص پلاستیک صلاحیت لازم برای انجام جراحی‌های زیبایی را دارند؛ که می‌بایست هم دوره پزشکی عمومی، هم جراحی عمومی و در ادامه فوق تخصص جراحی پلاستیک، که مرتبط با جراحی‌های ترمیمی و زیبایی صورت و بدن است، را گذرانده باشند.»

سونامی عوارض عمل‌های زیبایی توسط غیر متخصصان/ چه کسانی بیشتر متقاضی عمل‌های زیبایی هستند؟

مهدی احمدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک، نیز در خلل این نشست، گفت: «افرادی که به منظور جراحی پلاستیک صورت مراجعه می‌کنند، شامل سه طیف مختلف هستند: دسته اول کسانی هستند که دچار بدشکلی‌های ارثی هستند و همین مسئله سبب کمبود اعتماد به نفس در آنها می‌شود. دسته دوم تمایل دارند به واسطه اعمال زیبایی از بروز علائم پیری در چهره خود جلوگیری کنند و دسته آخر افراد دچار اختلال «خود زشت انگاری» هستند؛ این گروه به طور معمول دارای یک چهره طبیعی هستند، اما تحت تأثیر رسانه یا القای نیازهای کاذب دست به عمل‌هایی می‌زنند که چندان ضروری نیست و ممکن است برای آنها عوارضی را به همراه داشته باشد.»

او در تشریح مورد آخر اضافه کرد: «فضای مجازی، بخصوص شبکه‌های تصویرمحور ازجمله اینستاگرام، امروزه به بستری تبدیل شده که در زمینه زیبایی و زیباجویی، یک نیاز کاذب را در مخاطبان خود ایجاد می‌کند. این نیاز در عصر حاضر، به‌واسطه سلفی‌نگاری‌های متعدد و تمایل به مورد تمجید قرار گرفتن رو به رشد است، به طوری که ما امروز با سونامی عوارض اعمال زیبایی و افزایش بی‌رویه آن که از سوی افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، مواجه هستیم.»

او معتقد است که صنعت زیبایی، آورده مالی هنگفتی را به همراه دارد و همین اهداف اقتصادی و مالی در حوزه جراحی پلاستیک، امروزه افراد بسیاری با تخصص‌های گوناگون پزشکی و بعضاً افراد بی‌تخصص و فاقد هرگونه صلاحیت مانند تکنسین‌های اتاق عمل و … را به خود جذب می‌کند.

ایران متخصص جراحی زیبایی ندارد/ با سونامی عمل‌های زیبایی مواجهیم/ افزایش ۴۰ درصدی آمار جراحی زیبایی در دنیا

مهارت بالا و هزینه پایین؛ دو فاکتور مهم توریسم‌درمانی در ایران

طهماسبی درخصوص «توریسم‌درمانی» در حوزه عمل‌های زیبایی در ایران گفت: «به واسطه پیشرفت‌ها و ارتقای نظام آموزشی، ما امروز پزشکان باتجربه و چیره‌دستی در زمینه جراحی‌های پلاستیک داریم که توانایی رقابت با بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و امریکا و کانادا، را دارند.»

او ادامه داد: «بخش عمده‌ای که بازار توریسم‌درمانی را در کشور ما داغ می‌کند، هزینه به نسبت کمتری است که برای این قبیل درمان‌ها در ایران تعریف می‌شود. تفاوت نرخ ارزی و سایر عوامل، جاذبه‌ای را برای متقاضیان خارجی ایجاد می‌کند که به جهت توریسم‌درمانی به ایران سفر کنند و ضمن دریافت خدمات باکیفیت، هزینه کمتری را در این راستا خرج کنند.»

او تأکید کرد که غالبِ درخواست‌ها در زمینه جراحی پلاستیک صورت، مربوط به بخش فوقانی صورت و بینی است. هم‌چنین در زمینه عمل‌های جراحی پلاستیک بدن، عمل لیپوساکشن شایع‌ترین مورد محسوب می‌شود.

در ایران آمار دقیقی از عمل‌های زیبایی نداریم

طبق اظهار سامان طهماسبی، در کشور ما آمار موثق و معتبری از میزان جراحی‌های پلاستیک وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد.

او در این راستا اشاره کرد: «بر اساس آمارهای بین‌المللی، نرخ اعمال جراحی زیبایی در کل دنیا طی چهار سال گذشته ۴۱.۳ درصد و در یک سال اخیر ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان می‌دهد که اقبال به عمل‌های زیبایی در تمام کشورها رو به افزایش بوده و ایران نیز خواه ناخواه متأثر از این قضیه است.»

بیشتر بخوانید:

۲۰۰۰ دندانپزشک در کشور به کاری غیر از دندانپزشکی مشغول هستند/ هر فرد ۳۵ ساله ایرانی، ۶ دندان آسیب‌دیده دارد/ ۵ میلیارد تومان هزینه برای تأسیس مطب

از هر صد مراجعه‌کننده فقط ۳۰ نفر به عمل زیبایی نیاز دارند/ از همه رشته‌ها وارد کار زیبایی شده‌اند حتی دندان‌پزشکی

۴۷۲۳۲

source

توسط modekhabari.ir