در طول تاریخ، انسان‌ها از فشن برای بیان و نمایش هویت، عقاید و علایق خود استفاده می‌کردند و این نگاه بخش بسیار مهمی از دنیای فشن است. پیش از صنعتی شدن تمدن بشر، فشن مسیری خطی و ثابت را دنبال می‌کرد که تمرکز آن، بیشتر بر زیبایی و کاریزما بود.

با صنعتی شدن دنیا و پدیدار شدن انواع جنبش‌های اجتماعی برای آزادی‌های فردی و… فشن و هنر هم مسیر تازه‌ای را دنبال کردند. حال با وجود تمام این پیشرفت‌ها، هیچ چیز به اندازه ظهور عصر دیجیتال و اینترنت، تاثیرگذار نبود. در این فضای مجازی، دنیای جدیدی از ژانرهای هنری، موسیقی و فشن پدیدار شدند که در تمامی آنها، هرفرد به روش دلخواه خود، خود را بیان می‌کرد.

در این مطلب از کمد سارک، به یکی از ساب ژانرها و ساب کالچر‌های نوظهور می‌پردازیم که استایل و Aesthetic سال‌های 2000 را احیا کرده است: Hyperpop.

هایپرپاپ یک ژانر موسیقی و ترکیبی از EDM و پاپ است که تمرکز اصلی آن بر بامزه بودن (Cuteness)، زنانگی و.. است و همانطور که از نامش پیداست، Hyperpop نسخه تشدید شده‌ی پاپ عادی است. همچنین در موسیقی این سبک، آثار آشکاری از سورئالیسم و آشوب دیده می‌شود. یکی دیگر از نکات اصلی این ساب‌کالچر و ژانر موسیقی، استفاده از عناصر زیبایی‌شناسی (Aesthetics) سال 2000، در موسیقی‌ها، آثار هنری و فشن می‌باشد.
همانند موسیقی این ژانر، فشن هایپرپاپ بسیار شلوغ و سورئال است که با رنگ‌های روشن و انرژیک ترکیب می‌شود (اصلی‌ترین رنگ در این ژانر، صورتی است). حال، عاملی که باعث جذابیت و ترند شدن این ژانر می‌شود، این است که هایپرپاپ، بخش و محصولی از یک چرخه در ترندها است که با گذشت چندین دهه، خود را تکرار می‌کند.

یکی از پدیده‌های رایج در دنیای فشن، نوعی چرخه در زیبایی‌شناسی (Aesthetic) و استایل است که معمولا با گذشت چندین سال، تکرار می‌شود. امروزه که در دوران پست مدرن به سر می‌بریم، تمرکز بخش قابل توجهی از دنیای فشن، استایل، هنر و موسیقی، بر احیای نوستالژی‌ها است و به همین خاطر، شاهد احیا شدن ترندها و مباحث زیبایی‌شناسی از دهه‌های گذشته هستیم؛ بخصوص دهه‌های 80، 90 و 2000.
در این دوران که اینترنت به بخشی جدانشدنی از تمدن و سبک زندگی بشر تبدیل شده، هنر، فشن، موسیقی و صنایع مربوط به آنها به شدت تغییر کردند. اگر به دوران پیش از اینترنت نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که کنترل این حوزه‌ها در دست تعداد کمی از افراد بوده که خود را صاحب و رهبران هنر، فشن و… می‌دانستند. می‌توان گفت که افراد عادی و یا مخاطبان، نقش پررنگی در تعیین مسیر ترندها نداشتند.
امروزه این موضوع کاملا تغییر کرده و مخاطبان در دنیای اینترنت به قدرتی جدید دست پیدا کرده‌اند و با این قدرت، مسیر خطی دنیای فشن و هنر، به تعداد زیادی از زیرشاخه‌ها و یا ساب ژانرهای مختلف تقسیم شد. فشن هایپرپاپ که در این مطلب بررسی خواهد شد، محصولی از این دنیای جدید و بخشی از چرخه‌ی میان زیبایی‌شناسی دهه‌های 80، 90 و 2000 است.

حوالی سال 2014، ترندی شکل گرفت که پاپ کالچر و هرچیز مربوط به آن را از سال‌های 2000 جدا و به عصری جدید آورد. این پروسه در سال‌ 2010 به بعد آغاز شد و در اطراف 2014، به اوج خود رسید. با پدیدار شدن شبکه‌هایی مانند Facebook، Twitter، Youtube و… تغییرات بسیار بزرگی در رفتار انسان‌ها در سرتاسر دنیا بوجود آمد و هنر، موسیقی و فشن، تاثیر زیادی از تغییرات گرفتند.
روندی که از آن سخن گفتیم، تقسیم شدن عصر دیجیتال به سه دوره 80s، 90s و 2000 است. در سال 2014 سبکی از موسیقی مطرح شد که مدت زمان کوتاهی، محبوبیت انبوهی را بدست آورد که Outrun نام داشت. اوت‌ران، موسیقی پاپ و الکترونیک دهه 80 میلادی است که دارای عناصر Futurism و Sci-fi است.
از لحاظ زیبایی‌شناسی، اوت‌ران با نورهای نئون، خط‌های صاف، رنگ‌های متالیک و کروم خلاصه می‌شود و فشن آن با کاپشن یا کت‌های اِپُل دار، جین فاق بلند و پشت مو. Outrun در سال 2014 بسیار محبوب شد و به واسطه آن، دنیایی از ساب ژانرهای مختلف در موسیقی و فشن پدید آمدند؛ برخی از نمونه‌های بارز این ساب‌ ژانرها، Cyberpunk، Dark Synthwave و… هستند.

در سال 2016، سبک موسیقی Vaporwave جایگزین اوت‌ران شد که از لحاظ زیبایی‌شناسی، در دهه 90 میلادی به سر می‌برد. این سبک موسیقی تمرکز زیادی بر مصرف‌گرایی، نوستالژی و مهم‌تر از همه، سورئالیسم دارد و می‌توان گفت که از لحاظ بصری و زیبایی‌شناسی، جالب‌ترین و تاثیرگذارترین ترند در دنیای اینترنت است.
دهه 90 میلادی، دوره‌ای جدید از دنیای وب را رقم زد که به باور بسیاری، دوره طلایی اینترنت بود. در این دوره، اینترنت به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته و هر گوشه‌ای از وب، پر از چیزهای جدید و ناشناخته بود. این جو شگفت‌انگیز موجب پدیدار شدن نوعی Aesthetic شد که نقش حیاتی در به وجود آمدن Vaporwave بازی می‌کند.
بیشترین آثار این آسثتیک را می‌توان در محیط کاربری Windows 98، اینترنت اکسپلورر، وبسایت‌های ابتدایی و… خلاصه کرد.
همانند اوت‌ران، vaporwave موجب پدیدار شدن تعداد زیادی از ساب ژانرها، مانند Dreamcore، Wierdcore و Poolcore شد. نزدیک‌ترین استایل‌ فشن به این ژانر، Normcore است که هدف آن، رعایت مباحث زیبایی‌شناسی Vaporwave و سادگی است.

از سال 2016 تا حوالی 2020، Vaporwave ژانر و ترند غالب در اینترنت بود.کاربران در سال‌های اخیر، درحال حرکت به سوی ترند جدید و “دهه‌ی بعدی” این چرخه هستند. در یک یا دو سال اخیر، آلبوم‌های جدیدی از سبک Vaporwave پدیدار شدند که از لحاظ زیبایی‌شناسی و آوایی، به سال‌های اولیه 2000 پرداخته‌اند.
از لحاظ زیبایی شناسی، جو اینترنت در سال‌های اولیه 2000، عناصر آشکاری از Futurism را در خود دارد؛ مدل‌های سه بعدی بیشتر، طراحی گرافیک سورئال و علمی تخیلی.
موسیقی، هنر و فشن در سال‌های 2000، بیشتر از دهه‌های پیش به سمت آسثتیک صنعتی (Industrial) تمایل دارد و این موضوع، بیشتر از هرچیز در موسیقی این دوره دیده می‌شود. فشن این دوره هم با سبک Y2K خلاصه می‌شود؛ جین‌های فاق کوتاه و پاچه گشاد، نیم تنه‌های کوتاه، موهای صاف و اکسسوری‌های رنگی برای زنان و جین‌های اورسایز، تی‌شرت‌های اورسایز و… برای مردان.

حال، با بازگشت Y2K به فشن و ترند شدن آن که با مشهور شدن موسیقی سال‌های 2000 همراه است، شاهد پدیدار شدن استایلی جدید هستیم که موسیقی نامتعارف را به فشن گره می‌زند؛ هایپرپاپ.

مدتی است که استایل‌های فشن، با موسیقی تعریف می‌شوند؛ مانند موسیقی پانک راک که سبک پوشش مشخصی دارد (رنگ مشکی، اکسسوری‌های فلزی، چرم و آرایش غلیظ و تیره) و هیپ هاپ که از آیتم‌هایی مانند پوشاک اوورسایز، اکسسوری‌های گران قیمت و… تشکیل می‌شوند.
بدون شک، موسیقی نقشی اساسی در تعیین ترند‌های فشن بازی می‌کند و در سال 2022، شاهد بازگشت موسیقی سال‌های 2000 و استایل مربوط به آن هستیم (Y2K).
با نگاهی به استایل هایپرپاپ، اولین چیزی که متوجه می‌شویم، این است که شباهت زیادی میان این سبک و Y2k وجود دارد. اما چیزی که هایپرپاپ را از Y2k جدا می‌کند، همان هایپر بودن است. گفته شد که این موسیقی پر از آشوب، صداهای تیز، نُت‌های بالا و انرژی زیاد است؛ هایپرپاپ فشن هم دقیقا به همین صورت عمل می‌کند: شلوغ، پر از رنگ‌های روشن، نبود تمرکز و…
اکثر مواقع، متوجه می‌شویم که استایل Y2k اغلب از طرح‌ها، رنگ‌ها و اکسسوری‌های ساده و ملایم استفاده می‌کند اما می‌توان گفت که هایپرپاپ، نسخه آوانگارد استایل پیشین است. اگزجره بودن همه‌چیز در استایل هایپرپاپ، بسیار مهم است. رنگ‌های غالب در این استایل، صورتی، سبز فسفری و سایر رنگ‌های متالیک هستند.

همچنین در فشن هایپرپاپ، می‌توان آثاری آشکار از استایل پانک و نورمکور یافت.

مانند استایل نورمکور، برای داشتن استایل هایپرپاپ، نیاز چندانی به خرید از برندهای گران قیمت نیست بلکه خلاقیت خودتان است که هایپرپاپ را خلق می‌کند. اکثر آیتم‌های این استایل، توسط خود مخاطبان با خلاقیت خودشان تولید و یا از برندهای محلی خریداری می‌شوند.
اما معروف‌ترین برندی که می‌تواند به خلق استایل هایپرپاپ کمک کند، Balenciaga است. محصولات بالنسیاگا، اغلب سورئال، نامتعارف و بسیار جذاب هستند که این برند را به انتخابی مناسب برای این استایل تبدیل می‌کند. در اکثر تصاویری که می‌بینیم، اسنیکرهای پف‌دار، شلوارهای بگی و اکسسوری‌های مخصوص Balenciaga به چشم می‌خورند. سایر برندهای اسپرت مانند Adidas هم انتخاب مناسبی برای هایپرپاپ هستند.
حال، مهم‌ترین نکته در استایل هایپرپاپ، آزادی مخاطبان در شخصی‌سازی این استایل است و به همین خاطر، اجباری به خرید آیتم‌های گران قیمت نیست بلکه خودتان قادر به تولید، خلق و استایل کردن آیتم‌های این سبک پوشش هستید.

مانند بسیاری از ژانرها و استایل‌های فشن، سلبریتی‌ها و اشخاص معروف، نقش بسیار مهمی را در مطرح کردن این استایل‌ها در جهان بازی می‌کنند. هایپرپاپ هم فارغ از این موضوع نیست؛ از آنجایی که استایل Y2k و هایپرپاپ سلبریتی و هالیوود محور هستند، طبیعیست که ترندهای این استایل، توسط سلبریتی‌ها رهبری شود.
در سال‌های 2000، فرهنگ سلبریتی و هالیوود در اوج خود قرار داشت و وجود اینترنت به افراد اجازه می‌داد تا افراد مورد علاقه خود را با دقت و شوق بیشتری دنبال کنند. برخی از سلبریتی‌هایی که استایل Y2k را به پوششی آیکونیک تبدیل کردند، Brittney Spears، Lindsey Lohan، Paris Hilton و برخی دیگر بودند.
فیلم‌ و شوهایی مانند Mean Girls هم نقش بسیار مهمی در رشد این ترند در سال‌های 2000 داشتند. در هایپرپاپ هم این عنصر از فشن Y2k دیده می‌شود؛ تلاش برای بدست آوردن شهرت، جذابیت و توجه. از آنجایی که هایپرپاپ ترند و ژانری نوپا است، رقابت زیادی برای تبدیل شدن به سلبریتی اصلی این ژانر وجود دارد.
برخی از مشهورترین اشخاصی که این استایل را دنبال می‌کنند، افرادی مانند Charli XCX و Grimes هستند. Charli xcx خواننده و موزیسین بریتانیایی است که درحال حاضر، یکی از رهبران مشهور ترند هایپرپاپ محسوب می‌شود. Grimes هم آرتیست کاناداییست که به داشتن استایلی میان هایپرپاپ و Dreampop مشهور است (Dreampop هم زیرشاخه‌ای از موسیقی پاپ است که تم فانتزی، سورئال و علمی تخیلی دارد).

فشن، بهترین جایگاه برای افرادیست که ایده‌ای جالب در ذهن خود دارند. تعداد بیشماری از این ایده‌ها به ترندهای خرد تبدیل می‌شوند که عمر کوتاهی دارند و برخی بالعکس. در دوره پست‌مدرن که موسیقی، پیوندی محکم با هنر و فشن دارد، طبیعیست که برخی از بهترین ترندهای فشن، از دل ژانرهای موسیقی زاده شوند.
داستان هایپرپاپ هم همین است؛ ژانری نو از موسیقی در اینترنت که همزمان با بازگشت فشن و پاپ کالچر سال‌های 2000، به ترندی تازه و جذاب از فشن تبدیل شده است. پیش بینی می‌شود که تا شروع مرحله بعدی چرخه‌ی Aestheticها، هایپرپاپ و Y2k به استایل‌های حاکم تبدیل شوند.

The post Hyperpop، پیوندی میان موسیقی، زیبایی‌شناسی و فشن appeared first on مجله مد و پوشاک.

source

توسط modekhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.